Kia Sportage III

Segment SUV-ów, z racji swojej popularności, oferuje szeroki wachlarz modeli na rynku wtórnym. Oto dziesięć najciekawszych propozycji używanych SUV-ów.

Klienci pokochali uterenowione auta i często wolą je od rodzinnych kombi lub przestronnych minivanów. Ilość miejsca w środku ustąpiła na rzecz bojowego wyglądu i niższych kosztów eksploatacji. Kierowcy przestali nawet zwracać uwagę na to, czy SUV ma napęd na cztery koła – wystarczył podniesiony prześwit i poczucie „wyższości” nad innymi.

Miesięcznik „Auto Moto” przygotował zestawienie 10 używanych najlepszych SUV-ów. Na samym początku sprawdził ranking wyszukiwań z platformy Otomoto i wytypował najczęściej wyszukiwane modele. Potencjalni nabywcy najbardziej rozglądają się za SUV-ami z Japonii – Toyotą RAV4 i Nissanem Qashqaiem. W pierwszej dziesiątce są też dwa Hyundaie (ix35 i Tucson) oraz dwóch przedstawicieli BMW – X3 oraz X5. Ten drugi jest też najdroższym i największym SUV-em, jakiego poszukują klienci. Przeważnie nabywcy na jego zakup mają przygotowane około 30-40 tysięcy złotych, choć w przypadku większego BMW mogą na ten cel przeznaczyć nawet 90 tys. złotych. Zazwyczaj kupują auto za pomocą kredytu gotówkowego lub leasingu.

Podstawowe dane techniczne opisywanych SUV-ów
SamochódLata produkcjiWersje benzynoweWersje wysokoprężneLiczba miejscPrzedział cen
BMW X5 [E70]2006-20133.0-4.8; 272-555 KM3.0; 235-381 KM5,7 (w opcji)40-120 tys. zł
Hyundai ix352009-20151.4-2.4; 135-166 KM1.7-2.0; 116-184 KM530-63 tys. zł
Volkswagen Tiguan I2007-20161.4-2.0; 122-211 KM2.0; 110-170 KM525-80 tys. zł
Hyundai Tucson I2004-20102.0-2.7; 139-173 KM2.0; 111-150 KM512-27 tys. zł
BMW X3 I [E83]2003-20102.0-3.0; 150-306 KM2.0-3.0; 143-313 KM519-40 tys. zł
Suzuki Grand Vitara II2005-20141.6-3.2; 106-233KM1.9; 129 KM518-47 tys. zł
Honda CR-V III2006-20122.0-2.4; 150-166 KM2.2; 140-150 KM522-60 tys. zł
Nissan Qashqai I2007-20131.6-2.0; 115-141 KM1.5-2.0; 106-150 KM517-48 tys. zł
Toyota RAV4 III2005-20132.0-3.5; 152-273 KM2.2; 136-177 KM518-55 tys. zł
Kia Sportage III2010-20151.6-2.0; 135-166 KM1.7-2.0: 115-184 KM532-66 tys. zł

Oto 10 najbardziej pożądanych SUV-ów na rynku wtórnym.

10. BMW X5 II (E70)

Doskonały wygląd i mocne silniki przyciągają klientów jak magnes. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić historię auta i silnik.

BMW X5 E70 xDrive48i 4.8 V8 355KM 6AT WI8745F 06-2007

Ceny używanych BMW X5 osiągnęły poziom kosztów nowego auta kompaktowego, dzięki czemu jest już marzeniem możliwym do spełnienia. To też jedyny reprezentant aut luksusowych w tym zestawieniu. Kusi niestarzejącą się sylwetką, bogatym wyposażeniem i mocnymi silnikami – nawet najsłabszy ma ich 235 KM. Każdy X5 ma elektronicznie sterowany napęd na cztery koła, a w opcji nawet 7 miejsc. Pod maską znajdziemy m.in. trzylitrowego diesla z różnym osprzętem (35d i 40d mają podwójne, a 50d potrójne turbodoładowanie). W 2010 roku, podczas liftingu, odmiany benzynowe otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa, a automatyczne przekładnie – 8 biegów.

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – który silnik wybrać?

BMW X5 drugiej generacji można kupić już za ok. 40 tysięcy złotych, ale godne zaufania egzemplarze kosztują 10-15 tysięcy więcej. Najlepiej szukać krajowych aut z programu BMW Premium Selection. Nie warto interesować się tanimi samochodami benzynowymi (pochodzą z USA) i autami z silnikiem 4.4 V8 – miewają problemy z panewkami i zużywają olej. Podchodząc do zakupu X5 trzeba zwracać szczególną uwagę na to, czy auto nie jest powypadkowe i złożone z kilku innych. To dość opłacalna i często stosowana przez nieuczciwych sprzedawców procedura w przypadku droższych modeli. Najlepiej też posłuchać silnika (czy nie dzwoni łańcuch rozrządu) i sprawdzić działanie opcjonalnego pneumatycznego zawieszenia tylnej osi, w której zużyciu ulegają się miechy.

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie użytkowników

9. Hyundai ix35

Bliźniak Kii Sportage, w którym napęd 4×4 nie jest często spotykany. Pod maską godne zaufania diesle.

Hyundai ix35

Najczęściej poszukiwane Hyundaie ix35 mają napęd na przednie koła. Odmiany z 4×4 są od nich znacznie droższe, bo były oferowane w lepszych wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Pod maską gamę otwiera bazowa jednostka 1.6 GDI, nieźle radząca sobie z ważącym 1,5 tony SUV-em, ale nietolerująca zasilania LPG. Wartymi zainteresowania są wszystkie diesle, a szczególnie 2.0 CRDi.

Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – który silnik wybrać?

Podczas jazdy próbnej istotne jest, by sprawdzić pracę przedniego zawieszenia. Skrzypienie łożysk kolumn McPhersona to częsty przypadek w tym samochodzie, dlatego najlepiej wykonać kilka ciasnych manewrów na parkingu. Gdy testuje się automatyczną skrzynię, warto zwrócić uwagę na to, czy szarpie. Hyundaia mogą też trapić awarie pompy podciśnienia hamulców.

Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – opinie użytkowników

8. Volkswagen Tiguan I

Mniejszy brat Touarega, miewający problemy z silnikami TSI. Na rynku sporo ciekawych odmian, m.in. z podciętym przodem.

Volkswagen Tiguan I

Volkswagen Tiguan nie wyróżnia się ani na zewnątrz, ani w środku – deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w tańszych modelach VW. Samochód występował jednak w kilku ciekawych pakietach wyposażenia, co nie zdarza się u konkurentów. Wśród nich można było wybrać m.in. popularny Trend&Fun, luksusowy Sport&Style lub terenowy Track&Field z podciętym przodem ułatwiającym zjazd ze stromego wzniesienia.

Auto występowało z wieloma turbodoładowanymi silnikami TSI, które zapewniają dobre osiągi i są ekonomiczne, ale po latach ujawniają swoją niską trwałość. Szczególnie niedopracowany jest w nich rozrząd łańcuchowy – napinacz wymienia się nawet co 30 tysięcy kilometrów. Wersja 1.4 TSI Twincharger dodatkowo miewa problemy z zaawansowanym układem doładowania (turbosprężarka + kompresor). W przypadku Tiguana lepiej zainteresować się dieslami, zwłaszcza mającymi już zasilanie common rail. Warto dokładnie też sprawdzić stan skrzyni DSG – po 150 tysiącach kilometrów może zacząć generować koszty. Ogólnie naprawy w Tiguanie nie należą do najtańszych – wymiana rozrządu w TSI to 1000 złotych, a wtryskiwaczy w 170-konnych dieslach – 4000 zł.

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie użytkowników

7. Hyundai Tucson I

Najtańsze auto w zestawieniu. Dobre nawet w lekkim terenie. Benzynowe 2.0 dobrze działa z LPG.

HYUNDAI Tucson I 2.0CRDi 140KM 6MT 4WD WN69551 09-2007

Niska cena (od 12 tysięcy złotych) pozwala wybaczyć Tucsonowi mankamenty typu przeciętne resorowanie, słabe wyciszenie i twarde plastiki we wnętrzu. To dobre auto nie tylko na asfalt – przyzwoicie radzi sobie również w lekkim terenie.

Pod maską nie znajdziemy wielu propozycji – dwie wersje benzynowe i tyle samo diesli. Słabszą, benzynową odmianę 2.0 bez obaw można przystosować do LPG, natomiast w mocniejszym, 140-konnym dieslu jest już filtr cząstek stałych. Podczas oględzin auta warto zwrócić uwagę na to, czy nie było coś w nim „grzebane” oraz na ewentualną korozję. Należy też sprawdzić, czy lakier nie jest złuszczony.

Używany Hyundai Tucson I (2004-2010) – opinie użytkowników

6. BMW X3 I (E83)

Młodszy brat X5, który dobrze opiera się leciwemu już wiekowi.

BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI9176K 04-2009

BMW X3 nie odniósł tak wielkiego sukcesu jak większy X5, jednak zastosowano w nim podobne rozwiązania techniczne i reprezentuje podobny poziom wykończenia wnętrza. Spośród silników godne polecenia są starsze (oferowane do 2007 roku) dwulitrowe diesle o oznaczeniu M47. Młodszymi N47 warto się zainteresować tylko wtedy, gdy mają udokumentowaną wymianę wadliwego rozrządu. Te jednostki miewają problemy z trwałością łańcucha rozrządu, a koszt jego wymiany oscyluje w granicach 3500 złotych. Najlepszym wyborem będzie trzylitrowy diesel – jest mocny, oszczędny i trwały.

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – który silnik wybrać?

W przypadku wersji benzynowych należy mieć na uwadze, że te po 2010 roku mają już bezpośredni wtrysk paliwa. Jeśli ktoś chciałby założyć do X3 instalację LPG, może być problem z umiejscowieniem butli – auto nie ma tradycyjnej wnęki na koło zapasowe, a jedynie schowek pod podłogą bagażnika.

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – opinie użytkowników

5. Suzuki Grand Vitara II

Bliżej jej do terenówki niż do SUVa. To rzadkość w tej klasie, ale okupiona też wadami.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara reprezentuje segment kompaktowych SUV-ów, ale zdecydowanie bliżej jej do prawdziwej terenówki. Ma na pokładzie m.in. blokadę mechanizmu różnicowego oraz reduktor (ten występuje jednak tylko w odmianach pięciodrzwiowych). To sprawia, że samochód dobrze radzi sobie w terenie, ale jest uciążliwy w codziennej eksploatacji z powodu słabego wyciszenia, niskiego komfortu resorowania i krótkich przełożeń skrzyni biegów. Jeśli ktoś planuje poruszać się Grand Vitarą po asfalcie, to najlepiej wersją z automatyczną skrzynią biegów.

Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – który silnik wybrać?

Spośród silników oferowanych w Grand Vitarze wyjątkowo niezawodne okazują się odmiany benzynowe. Można im wybaczyć fakt, że zużywają sporo paliwa. Pod maską Suzuki oferowało też jedynego diesla konstrukcji Renault – 1.9 DDiS, który już nie wykazuje się taką trwałością. Trapią go problemy z turbosprężarką, filtrem cząstek stałych i ma awaryjny układ wtryskowy. Z tego też powodu przed zakupem diesla najlepiej go dokładnie sprawdzić, podpinając pod komputer lub szukając wycieków.

Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – opinie użytkowników

4. Honda CR-V III

Jeden z najwygodniejszych kompaktowych SUV-ów. Pod maską zaledwie trzy, ale godne zaufania silniki.

HONDA CR-V III 2.2d i-CTDI 140KM 6MT AWD WN80521 01-2008

Samochody Hondy często znajdują się na wysokich miejscach w rankingach niezawodności, a CR-V jest pod tym względem liderem w klasie. Samochód oferuje też przestronne wnętrze i duży, mający od 525 do 1530 litrów bagażnik. Dzięki swoim zaletom CR-V jest też jednym z najczęściej kradzionych SUV-ów, dlatego warto przed zakupem dokładnie sprawdzić wszelką dokumentację.

Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników

Auto było oferowane z zaledwie trzema jednostkami napędowymi: 2.0 i 2.4 i-VTEC oraz wysokoprężną 2.2, mająca przed liftingiem 140 KM i o 10 KM więcej po modernizacji. Podstawowy silnik 2.0 słynie z bezawaryjności, a przy tym zużywa akceptowalną ilość paliwa (8 l/100km). Słabszy diesel również rzadko się psuje, ale gdy już to nastąpi – naprawy mogą okazać się drogie. Jego nowsza odmiana charakteryzuje się jeszcze lepszą kulturą pracy i osiągami, ale miewa problemy z drogimi wtryskiwaczami i filtrem cząstek stałych. W dieslach, zwłaszcza starszych, warto również sprawdzić poziom oleju – lubią go zużywać.

Używana Honda CR-V II czy Honda CR-V III – którą generację wybrać?

3. Nissan Qashqai I

Hit w całej Europie. Na japońską trwałość nie ma jednak co liczyć.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010

Kompaktowy SUV Nissana powstał przy współpracy z Renault i występował również w przedłużonej odmianie +2. Nie reprezentuje jednak poziomu niezawodności, którego można by oczekiwać od japońskiej konstrukcji. Najlepiej o tym świadczy duża liczba akcji serwisowych powołanych przez Nissana. W samochodach wadliwe okazały się m.in. przednie amortyzatory i przekładnia kierownicza oraz występowały liczne problemy z elektroniką.

Używany Nissan Qashqai I (2007-2013) – opinie użytkowników

Silniki montowane w Qashqaiu okazują się jednak godne zaufania. Bazowa wersja 1.6 i mocniejsza dwulitrowa nie sprawiają większych problemów, a najmocniejszy diesel 2.0 dCi (będący francuską konstrukcją) zapewnia dodatkowo przyzwoite osiągi. Nie warto sięgać po słabsze odmiany 1.5 dCi – mimo, że wyeliminowano w nich większość „chorób wieku dziecięcego”, wciąż zdarzają się przypadki zatarcia panewek. Z rezerwą należy też podejść do bezstopniowej przekładni CVT, której naprawy podejmuje się niewiele warsztatów. Optymalnym wyborem będzie klasyczny automat, dostępny opcjonalnie w 2.0 dCi.

Podczas zakupu Qashqaia należy przede wszystkim sprawdzić, czy w skrzyni ręcznej odpowiednio wchodzą biegi. W przypadku zakupu diesla 1.5 dCi należy go dokładnie „prześwietlić”, tzn. sprawdzić dokumentację serwisową i odstępy między wymianami oleju.

Używany Nissan Qashqai I (2007-2013) – który silnik wybrać?

2. Toyota RAV4 III

To prekursor w swojej klasie. Brak w nim jednak przede wszystkim atrakcyjnych diesli.

Toyota RAV4 III

Pierwsza generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała w 1994 roku i już wtedy wyprzedziła epokę. Opisywana przez nas trzecia generacja modelu już tak nie błyszczy, ale pozostaje jednym z najbardziej godnych polecenia SUV-ów. Samochód występował w dwóch pięciodrzwiowych odmianach nadwoziowych – krótkiej, europejskiej i o 10 cm dłuższej, oferowanej na rynku amerykańskim.

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – którą generację wybrać?

W RAV4 montowano trzy jednostki wysokoprężne w różnych wariantach mocy – 136, 150 i 177 KM. Wszystkie powstały na bazie owianego złą sławą silnika 2.2 D-4D, który miewał problemy z osiadającymi tulejami cylindrowymi. Objawiało się to ubywaniem płynu chłodniczego oraz przegrzewaniem. Jeśli ta wada wystąpi, jest w zasadzie nienaprawialna, a wymiana uszczelki pod głowicą pomoże tylko na chwilę. Dlatego podczas przymiarek do zakupu diesla warto sprawdzić stan filtra cząstek stałych i to, czy silnik był wymieniany. Jeśli tak, jest godny zainteresowania.

Benzynowy silnik 2.0 VVT-i nie jest już tak problematyczny i nieźle znosi LPG przez to, że ma wielopunktowy wtrysk paliwa. Założenie instalacji gazowej w RAV4 jest jednak utrudnione faktem, że producent nie przewidział miejsca na koło zapasowe. W standardowych odmianach było montowane na tylnej klapie, w bogatszych X nie ma go… wcale. Te wersje wyposażono w opony run-flat, których komplet może kosztować nawet 2 tysiące złotych.

Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie użytkowników

1. Kia Sportage III

Jak w każdym z konkurentów, miewa wady. Ale wygrywa doskonałą stylistyką, wyposażeniem i obszerną gamą silnikową.

Kia Sportage III

Kia dawno nie zbudowała tak atrakcyjnego dla odbiorców samochodu. Klienci pokochali nową Sportage, co znalazło uzasadnienie w doskonałych wynikach sprzedaży. Użytkownicy po latach docenili fakt, że nadwozie nie rdzewieje. Dokuczliwe stało się natomiast poskrzypywanie plastików w środku.

Pod maską Sportage Kia oferowała cztery silniki benzynowe: 1.6, 2.0 i 2.4 GDI oraz 2.0 CVVT. Trzy pierwsze, nowsze jednostki mają bezpośredni wtrysk paliwa, co utrudnia ewentualną współpracę z instalacją LPG, natomiast pierwsza z nich okazuje się być w miarę ekonomiczna. Jednostka CVVT jest już starej daty i ma wtrysk pośredni, dzięki czemu łatwiej do niej założyć instalację gazową. Dodatkowym plusem jest ulokowanie butli w miejscu koła zapasowego.

W przypadku diesli mamy do wyboru dwie propozycje – oszczędną, choć słabą 1.7 CRDi i mocniejszą 2.0 CRDi, znacznie bardziej pasującą do charakteru samochodu. Przed ich zakupem warto sprawdzić stan filtra cząstek stałych w serwisie, a podczas jazdy próbnej wsłuchać się w pracę sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym. Zwykle po 150 tys. km ten element nadaje się już do wymiany.