4
Nissan Micra K12
Lata produkcji: 2002-2010
Wygląd przemawia do kobiet, jednak wyposażenie niektórych wersji zaskoczy także facetów.
Micrę drugiej generacji za sprawą wyglądu pokochały kobiety i wciąż jest szansa odkupienia krajowego egzemplarza od pierwszej właścicielki. Oprócz stylistyki oryginalne są w niej także niektóre rozwiązania, np. przesuwana tylna kanapa lub schowek w fotelu pasażera. Zaskakuje także wyposażenie niektórych wersji – bezkluczykowy dostęp, automatyczna klimatyzacja i skórzana tapicerka to elementy zarezerwowane dla aut wyższych klas. Niestety, oznacza to więcej elektroniki, którą przejęto z Renault. Po latach bywa problematyczna, zwłaszcza podczas diagnostyki.
Polecany silnik – 1.2 Pojemność 1240 cm3 Moc 80 KM Maks. mom. obr. 121 Nm Prędkość maks. 167 km/h Przysp. 0-100 km/h 13,0 s Zużycie paliwa 6,3l/100 km
Spośród silników słabszy 1.2 będzie lepszym wyborem od paliwożernego 1.4. Wszystkie benzyniaki mają łańcuch rozrządu, natomiast diesle (również pochodzenia Renault) – pasek. W jednostkach wysokoprężnych warto zwrócić uwagę na stan wtryskiwaczy, bo szybko się zużywają. Wszystkie silniki mogą też trapić wycieki z okolic łączenia ze skrzynią.
3
Renault Megane II
Lata produkcji: 2002-2008
Ładnie wygląda i ma bogate wyposażenie. Słaba trwałość diesli.
Megane’a II oferowano w wielu wersjach nadwoziowych, lecz tylko hatchback wyróżnia się ciekawie zaprojektowanym tyłem. Kombi i sedan wyglądają już bardziej tradycyjnie. W dobrze wykończonym wnętrzu zwykle znajdziemy bogate wyposażenie (np. półskórzana tapicerka) i nietypowe rozwiązania, m.in. odpalanie za pomocą karty. Szkoda, że zastosowana w wielu udogodnieniach elektronika po dłuższym czasie zaczyna sprawiać problemy.
Polecany silnik – 1.6 16V Pojemność 1598 cm3 Moc 113 KM Maks. mom. obr. 152 Nm Prędkość maks. 192 km/h Przysp. 0-100 km/h 10,9 s Zużycie paliwa 6,9l/100 km
W kwestii silników godne zaufania są sprawdzone 1.4 i 1.6 16V. Psują się w nich jedynie cewki zapłonowe i koła zmiennych faz rozrządu. Jednostki wysokoprężne już nie grzeszą taką trwałością, zwłaszcza słabsze 1.5 dCi, w których m.in. obracają się panewki korbowodów. Najlepszym wyborem, jeśli chodzi o diesla, będzie najmocniejszy 2.0 dCi. Trzeba się jednak liczyć z tym, że będzie na pewno droższy niż 10 tysięcy złotych.
2
Seat Toledo II
Lata produkcji: 1998-2005
Pokrewieństwo z Volkswagenem sprawia, że ewentualne naprawy nie zrujnują portfela.
Marka Seat odeszła nieco w zapomnienie za sprawą popularności Skody w Polsce. Dzięki temu modele hiszpańskiego producenta są najtańszymi z grupy Volkswagena. Ale nie tylko dlatego – różni się też ich jakość wykonania, co dobrze widać, porównując Toledo do bliźniaczej Bory. Niemniej ma to swoje zalety, bo pod maską Seata znajdziemy przede wszystkim sprawdzone jednostki 1.9 TDI (choć zdarzają się awarie ich osprzętu) oraz 1,6-litrowego benzyniaka, idealnie nadającego się do zasilania LPG.
Polecany silnik – 1.9 TDI Pojemność 1896 cm3 Moc 130 KM Maks. mom. obr. 310 Nm Prędkość maks. 205 km/h Przysp. 0-100 km/h 9,8 s Zużycie paliwa 5,2l/100 km
Toledo można kupić w atrakcyjnej cenie i w jego przypadku o wiele łatwiej o krajowy egzemplarz. Pokrewieństwo z Volkswagenem pomaga przy naprawach i poszukiwaniach części, które najczęściej są dostępne od ręki. Spośród występujących usterek należy wymienić wypadające z prowadnic szyby, zatarte wycieraczki i wadę fabryczną tylnych drzwi. Są nieszczelne, a objawem tego są kałuże wody w kabinie.
1
Peugeot 206
Lata produkcji: 1998-2012
Oryginalny wygląd, dobre silniki, duży wybór pewnych aut na rynku – oto przepis na zwycięstwo.
Peugeot 206 zastąpił wysłużoną „205tkę” i szybko stał się rynkowym przebojem. Sprzedawał się tak dobrze, że pozostał w ofercie nawet po debiucie następcy (207) pod nazwą 206+. Sylwetka dobrze znosi upływ czasu, a auto świetnie się prowadzi i najlepiej poszukać egzemplarza z mocniejszym silnikiem – gwarantuje wtedy dużą radość z jazdy. Szczególnie polecany jest benzyniak 1.6, rozwijający 109 KM i rozpędzający „206stkę” do 100 km/h w mniej niż 10 sekund. Słabsze odmiany 1.1 i wysokoprężne HDi też są godne zaufania, a najrozsądniejszym wyborem będzie 1.6 HDi. Do charakteru 206 nie pasuje tylko wolnossąca jednostka 1.9 D; poza nią nie ma silnika, który miałby istotną wadę. Dodatkowo na pochwałę zasługuje zabezpieczenie antykorozyjne karoserii.
Polecany silnik – 1.6 Pojemność 1587 cm3 Moc 109 KM Maks. mom. obr. 147 Nm Prędkość maks. 170 km/h Przysp. 0-100 km/h 9,9 s Zużycie paliwa 6,9l/100 km
Zawieszenie Peugeota 206 jest typowo „francuskie”, czyli zastosowano w nim belkę z drążkami skrętnymi, po jakimś czasie mogącą wymagać regeneracji. Na szczęście koszt takiej usługi tanieje i obecnie wynosi ok. 700 złotych. Z wad zdarzają się jeszcze nieszczelności tylnych drzwi i awarie elektroniki. Dotyczą one jednak wybranych egzemplarzy, a ich przyczyna do tej pory jest niewiadoma.