8
Ford Focus
Lata produkcji: 1998-2004
Atrakcyjny wizualnie kompakt, ale silniki słabo znoszą LPG.
Po nudnym Escorcie Ford otworzył nowy rozdział w segmencie kompaktów. Zmiana nazwy i awangardowa stylistyka sprawiły, że marka znów zyskała wysoką pozycję w segmencie. Niestety, na ładnym nadwoziu Focusa coraz częściej występuje korozja, dlatego po zakupie warto od razu zabezpieczyć podwozie. Zadziała to na plus przy odsprzedaży.
Polecany silnik – 1.6 Pojemność 1596 cm3 Moc 100 KM Maks. mom. obr. 145 Nm Prędkość maks. 185 km/h Przysp. 0-100 km/h 10,4 s Zużycie paliwa 6,8l/100 km
Większość nabywców wie, że silniki Focusa nie tolerują LPG, dlatego nawet nie próbują ich na siłę sparować z instalacją gazową. W przypadku normalnej eksploatacji mogą jedynie wystąpić problemy z falowaniem obrotów. W dieslach, z racji wyższych przebiegów, usterki okazują się poważniejsze. 1.8 TDCi trapią wycieki oleju, pękają rury dolotowe i zużywają się turbosprężarki, a oprócz tego mają słabe koła zamachowe. Jednak na ogół nie są to najgorsze jednostki napędowe w tej klasie.
7
Honda Civic VI
Lata produkcji: 1995-2000
Auto owiane legendarną trwałością, ale tylko przy pilnowaniu czynności serwisowych.
Honda Civic to jeden z najpopularniejszych samochodów japońskich, których poszukują klienci. W Polsce szósta generacja sprzedawała się doskonale i wciąż można łatwo odkupić ten samochód od pierwszego/drugiego właściciela. Warto jednak zwrócić uwagę na pochodzenie – sedany i 3-drzwiowe hatchbacki pochodzą z Japonii, dzięki czemu mają lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Najpopularniejsze wersje liftback i rzadkie kombi (Aerodeck) wyprodukowano w Anglii i rdzewieją znacznie częściej, zwłaszcza w okolicach tylnych błotników.
Polecany silnik – 1.5 VTEC-e Pojemność 1493 cm3 Moc 114 KM Maks. mom. obr. 134 Nm Prędkość maks. 192 km/h Przysp. 0-100 km/h 10,4 s Zużycie paliwa 6,4l/100 km
Kupując Civica należy zwrócić uwagę na to, czy był regularnie serwisowany. To typ auta, które źle znosi zaniedbania w eksploatacji. Szczególnie ważna jest regularna wymiana oleju w skrzyni – w przypadku zwłoki mogą zgrzytać biegi. Samochód na też skomplikowane zawieszenie z przodu – układ wielowahaczowy. Spośród silników polecane są wszystkie benzynowe z uwzględnieniem 1.5 VTEC-e. Trzeba jednak pamiętać, że od pracy na LPG szybko niszczy się w nich głowica.
6
Hyundai Getz
Lata produkcji: 2002-2008
Nie wyróżnia się niczym. Ale to poprawne i trwałe auto.
Hyundai Getz już w momencie swojego debiutu nie szokował stylistyką, silnikami ani wyposażeniem. Ot, poprawny, miejski samochód do poruszania się od punktu A do punktu B. Jednak Polacy bardziej niż na wyglądzie skupili się na dobrej funkcjonalności pudełkowatego nadwozia, dlatego też kupowali go chętnie. Dzięki temu dzisiaj możemy przebierać w licznych ogłoszeniach, a większość Getzów jest krajowa.
Polecany silnik – 1.4 Pojemność 1399 cm3 Moc 97 KM Maks. mom. obr. 125 Nm Prędkość maks. 170 km/h Przysp. 0-100 km/h 11,2 s Zużycie paliwa 6,5l/100 km
Właściwie jedyną ciekawostką w Getzie jest 3-cylindrowy silnik 1.5 CRDi, montowany na początku produkcji. To obcięta jednostka Mercedesa, która w Klasie A nazywała się 2.0 CDI. Później zastąpiono ją również 1.5 CRDi, ale już z czterema cylindrami. Z benzyniaków dostępny jest 1.3 z Mitsubishi i 1.4 16V o mocy 97 KM. Drugi silnik jest już nowocześniejszy i zapewnia dobre osiągi – 11,2 sekundy do 100 km/h.
Mały Hyundai nie jest problematycznym samochodem. Mało się psuje (ewentualnie kasowniki luzu zaworów, które wydzielają hałas) i ma trwałą mechanikę, a interwencji wymagają przeważnie elementy wyposażenia dodatkowego. Szkoda, że ten obraz psują tandetne plastiki w środku i słabej jakości lakier nadwozia.
5
Mitsubishi Space Star
Lata produkcji: 1998-2005
Przestronny, lecz niedoceniany minivan. Największą bolączką jest brak części od ręki.
Space Star mierzy zaledwie 4 metry, ale zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla 5 osób i zabierze jeszcze 370 litrów bagażu. Jest też funkcjonalny – po złożeniu kanapy uzyskuje się płaską przestrzeń. Trzeba jednak uważać na wersje z podstawowym silnikiem 1.3: mają wyjątkowo ubogie wyposażenie (nawet brak obrotomierza). Na szczęście wzbogacono je z okazji modernizacji. Z typowych usterek to psują się wyświetlacze (znikają z nich piksele) i spalają się silniczki regulacji lamp.
Polecany silnik – 1.6 Pojemność 1584 cm3 Moc 98 KM Maks. mom. obr. 150 Nm Prędkość maks. 180 km/h Przysp. 0-100 km/h 12,0 s Zużycie paliwa 7,2l/100 km
Oprócz wspomnianego 1.3 (który zresztą wystarcza, gdy jeździ się po mieście), gama silników Space Stara przypomina tą z Carismy. Dalej dostępny był 1.6 (optymalny wybór) i 1.8 GDI. Ostatnią pozycję lepiej traktować z rezerwą, bo ma wtrysk bezpośredni i nie wyróżnia się lepszym spalaniem czy osiągami. Dodatkowo zatyka się w nim przepustnica. Spośród diesli oferowano konstrukcję Renault, którą Mitsubishi nazwał 1.9 DID.