Od przedwojennego Nervasport do najnowszego Megane R.S. Trophy-R. Prezentujemy 10 najciekawszych sportowych modeli w historii Renault.

Renault może pochwalić się sporymi osiągnięciami w sportach motorowych. Wystarczy przypomnieć, że w latach 1992-2013 bolidy korzystające z silników tego francuskiego producenta aż 12 razy zdobywały tytuły mistrzowskie w Formule 1. Doświadczenie zdobyte na torach wyścigowych i rajdowych trasach znajduje swoje odzwierciedlenie w gamie modeli Renault Sport. Jednak historia sportowych Renault to nie tylko ostre hot hatche, o czym przekonacie się podczas lektury poniższego zestawienia.

1 Renault Nervasport

Ten model zadebiutował w 1932 r. i jest przedstawicielem segmentu aut luksusowych. Dwudrzwiowe nadwozie charakteryzuje się wyjątkowo dużym rozstawem osi, wynoszącym aż 318 cm, a pod maską znajdziemy rzędowy, 8-cylindrowy silnik o mocy 110 KM. Warto dodać, że w 1935 r. Renault Nervasport zwyciężyło w Rajdzie Monte Carlo.

Renault Nervasport
Renault Nervasport

2 Renault Viva Grand Sport

Choć plasuje się o klasę niżej od Nervasport, to wyróżnia się nowocześniejszą stylistyką – premiera auta miała miejsce w 1934 r. podczas salonu samochodowego w Paryżu. „Sercem” tego modelu jest 4,1-litrowy motor R6, rozwijający 95 KM. Taka moc wystarcza, aby rozpędzić Renault Viva Grand Sport do ok. 130 km/h. Ciekawostka: na przedniej kanapie obok kierowcy może usiąść jeszcze dwóch pasażerów.

Renault Viva Grand Sport
Renault Viva Grand Sport

3 Renault 8 Gordini

Cywilna wersja utytułowanej rajdówki otrzymała charakterystyczne niebieskie malowanie z dwoma białymi pasami biegnącymi przez cały samochód. Umieszczony z tyłu silnik początkowo miał pojemność 1,1 litra i osiągał 90 KM, a w 1967 r. został zamieniony na większą jednostkę 1.3 o mocy 100 KM. Wyprodukowano 12 203 sztuk tego modelu.

Renault 8 Gordini
Renault 8 Gordini

4 Renault 17

Narysowane „od linijki” coupe zostało zaprezentowane na paryskim salonie w 1971 r. Opisywane auto bazuje na Renault 12, czyli pierwowzorze dobrze u nas znanej Dacii 1300. Podstawowy wariant TL miał 90 KM, a TS/Gordini – 108 KM. Łącznie powstało ponad 92 tysiące egzemplarzy.

Renault 17
Renault 17

5 Renault 5 Turbo

Ekstremalna odmiana miejskiej „Piątki” z nadwoziem poszerzonym o niemal 30 cm. W drogowej wersji umieszczony centralnie turbodoładowany silnik 1.4 wytwarzał 160 KM i 221 Nm. Rajdówki były jeszcze mocniejsze – rozwijały 180, 210, a nawet 350 KM (Maxi 5 Turbo). W sumie zbudowano 4987 sztuk Renault 5 Turbo (w dwóch seriach).

Renault 5 Turbo
Renault 5 Turbo

6 Renault Clio Williams

Nazwa modelu nawiązuje do sukcesów Renault z zespołem Williams w F1. Z zewnątrz tę odmianę rozpoznamy po granatowym lakierze i złotych felgach. Pod maskę trafiła wolnossąca jednostka o pojemności 2,0 l, rozwijająca 147 KM i 175 Nm. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 s.

Renault Clio Williams
Renault Clio Williams

7 Renault Sport Spider

Wygląda jak prototyp, ale doczekał się produkcji seryjnej. Auto było pozbawione dachu oraz ogrzewania, a wczesne egzemplarze nie miały nawet przedniej szyby. Niska masa własna (930 kg) w połączeniu z centralnie umieszczonym, 147-konnym silnikiem zapewnia niezłe osiągi – od 0 do 100 km/h w 6,5 s. W latach 1995-1999 powstało 1726 sztuk Renault Sport Spider.

Renault Sport Spider
Renault Sport Spider

8 Renault Clio V6

Duchowy spadkobierca modelu 5 Turbo. Miejskie Clio otrzymało poszerzone nadwozie, a silnik został przeniesiony w miejsce tylnej kanapy. Tym razem jednak Renault postawiło na pojemność, a nie turbodoładowanie. Za plecami kierowcy znalazła się wolnossąca jednostka 2.9 V6, która przed modernizacją oferowała 226 KM, przyspieszenie do „setki” w 6,4 s i prędkość maksymalną wynoszącą 235 km/h. Przy okazji liftingu osiągi zostały poprawione, odpowiednio: 255 KM, 5,8 s i 250 km/h.

Renault Clio V6
Renault Clio V6

9 Renault Sandero R.S. 2.0

Dostępna tylko w krajach Ameryki Łacińskiej, sportowa wersja auta znanego u nas jako Dacia Sandero. 2-litrowy silnik benzynowy dostarcza 145 KM oraz 198 Nm i współpracuje z 6-biegową ręczną skrzynią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,0 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h.

Renault Sandero R.S. 2.0
Renault Sandero R.S. 2.0

10 Renault Megane R.S. Trophy-R

Najszybszy hot hatch na niemieckim torze Nurburgring. Silnik jest taki sam jak w „zwykłym” Megane R.S. Trophy (1.8 TCe/300 KM), ale dzięki obniżonej o 130 kg masie własnej Trophy-R osiąga 100 km/h w 5,4 s, czyli o 0,3 s szybciej. Produkcję tej wersji ograniczono do 500 sztuk.

Renault Megane R.S. Trophy-R
Renault Megane R.S. Trophy-R

Redakcja poleca także:

120 lat Renault – najciekawsze modele w historii marki

Zdjęcia: WheelsAge, producent