Przegląd 10 najważniejszych modeli AMG – firmy specjalizującej się w budowaniu najmocniejszych Mercedesów.
Firma AMG, początkowo niezależna, od zawsze była związana ze sportem. Powstała równo 50 lat temu, a już w latach 80. tuningowała i produkowała na zamówienie niektóre modele Mercedesów. W latach 90. współpraca z producentem ze Stuttgartu nabrała tempa, a nazwa AMG pojawiła się po dwucyfrowym oznaczeniu najmocniejszych aut z „gwiazdą”. W 2005 roku Mercedes w całości odkupił firmę, a obecnie prawie każdy jego model ma w gamie topową odmianę sygnowaną AMG. Co ciekawe, samochody te bardzo spodobały się Polakom – nasz kraj jest ich czwartym europejskim rynkiem zbytu, a od pięciu lat popyt na nie wciąż rośnie.
Firma sukcesu
Kooperacja Mercedes-AMG przyniosła także liczne sukcesy w Formule 1, a w związku z trzykrotnym wzrostem sprzedaży firma chce wprowadzić do oferty dwa kolejne modele. Czterodrzwiowy AMG-GT sedan ma trafić w gusta gustujących w ekstremalnie szybkich limuzynach, a topowy R50 będzie pierwszym autem z układem napędowym bolidu Formuły 1. 1300 KM i 2,2 s do 100 km/h robi wrażenie. Jak sprawdzi się na żywo, zobaczymy jesienią tego roku.
Od początku wyjątkowe
Każde auto mające AMG w nazwie wzbudza emocje. Nie tylko współczesne. Przez 50 lat istnienia firma przebudowała i stuningowała wiele Mercedesów. Niektóre modele powstały wyłącznie w limitowanych edycjach, część odniosła rynkowy sukces mimo niszowego charakteru. Samochody AMG zawsze były pożądane. I prawdopodobnie nadal będą – zarówno starsze, jak i współczesne.
10 przełomowych modeli AMG
1Mercedes 300 SEL 6.8 AMG
Powstał w 1971 roku na bazie Mercedesa W108, czyli ówczesnej Klasy S. 6,8-litrowy potężny motor rozwijał aż 428 KM i pozwolił na osiągnięcie drugiego miejsca w wyścigu w Spa-Francorchamps.
2 Mercedes 300 E 5.6/6.0 AMG
Wyczynowa wersja popularnego „Balerona” Początkowo z silnikiem 5.6/360 KM, w 1988 roku pojemność wzrosła do 6.0, a moc do 385 KM. Był to pierwszy seryjny sedan, którego prędkość maksymalna przekroczyła 300 km/h.
3 Mercedes C 36 AMG
Klasa C W202 z sześciocylindrowym, rzędowym motorem o mocy 280 KM. Auto opracowane po raz pierwszy we współpracy z Mercedesem przyspieszało do 100 km/h w 6,9 s i stało się rynkowym hitem – sprzedano 5 tysięcy egzemplarzy.
4 Mercedes CLK-GTR
Wersja drogowa auta startującego w wyścigach z karbonowym monokokiem, czyli centralnym elementem chroniącym kierowcę. Napędzany jednostką 6.9 V12 bolid rozwijał 320 km/h, a pierwszą setkę osiągał po 3,8 sekundy. Powstało zaledwie 25 sztuk.
5 Mercedes SL 73 AMG
Topowy SL (R129). Pod maską potężne, dwunastocylindrowe monstrum o pojemności 7,3 litra. Moc: 525 KM, przyspieszenie do 100 km/h – 4,8 sekundy. Wersję zaprezentowano dopiero w 1999 roku, dwa lata przed końcem produkcji modelu. W Europie jak dotąd tylko dwa auta miały większe silniki: Bugatti Veyron i Chiron.
6 Mercedes ML 55 AMG
Pierwszy SUV, w którym firma maczała palce. Rezultat: 5.4 V8, rozwijający 347 KM i rozpędzający topowego ML-a w 6,8 s do 100 km/h. Klientom spodobała się koncepcja szybkiego SUV-a i ten model okazał się najpopularniejszy z wszystkich AMG.
7 Mercedes SLK 55 AMG Black Series
Model otwierający topową linię Black Series. 5,4 litrowy silnik V8 rozwijał 400 KM, natomiast w standardowej odmianie 360 KM. SLK Black Series produkowano tylko 20 miesięcy.
8 Mercedes SL 65 AMG Black Series
Najmocniejszy wariant flagowego roadstera Mercedesa. 12-cylindrowe, sześciolitrowe monstrum rozwijało 670 KM i miało potężny moment obrotowy 1000 Nm. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 320 km/h.
9 Mercedes SLS AMG
Pierwsze auto skonstruowane od podstaw i niezależnie przez firmę AMG. W zależności od wersji moc 571-751 KM. Najmocniejszą odmianę napędzały 4 silniki elektryczne z maksymalnym momentem obrotowym 1000 Nm.
10 Mercedes A 45 AMG
Najmniejszy z dotychczas produkowanych modeli AMG, stworzony z myślą o młodszych nabywcach (30-45 lat). Na bazie nowej Klasy A, pod maską doładowana dwulitrówka, początkowo o mocy 360, po liftingu 381 KM.