10 najciekawszych coupe Renault - otwierające

Renault słynie z budowania samochodów użytecznych na co dzień, ale niektóre modele francuskiej firmy przyprawiały też o szybsze bicie serca. Oto najciekawsze samochody Renault ze sportowym nadwoziem coupe.

Karoseria typu coupe kiedyś odnosiła się wyłącznie do samochodów z mocnymi silnikami. Miała za zadanie nie tylko podnieść ich atrakcyjność wizualną, ale i korzystnie wpłynąć na właściwości jezdne sportowego auta. Pierwotnie samochody coupe miały dwoje drzwi i nisko umieszczony, opadający ku tyłowi dach. Na przestrzeni lat eksperymentowano z tym typem nadwozia i dodano do niego drugą parę drzwi (Mercedes CLS), zaczęły też powstawać nowe „mieszanki” coupe z innymi typami karoserii, np. z liftbackiem (Aston Martin Rapide), sedanem (dwudrzwiowe wersje, popularne w Stanach Zjednoczonych), kombi (tzw. shooting-brake), a w dzisiejszych czasach na popularności zyskują SUV-y coupe. Nie od dziś wiadomo, że uterenowione auta od kilku lat biją rekordy sprzedaży, ale to kiedyś się skończy – klienci będą od nich oczekiwać większych fajerwerków stylistycznych. Doskonale to widać w wynikach sprzedaży np. Toyoty C-HR. Istnieje prawdopodobieństwo, że producenci w najbliższym czasie przedstawią więcej podobnych SUV-ów coupe.

Najciekawsze Renault z nadwoziem coupe

Renault już nad tym pracuje. Czołowa francuska marka ma doświadczenie w budowaniu rynkowych hitów, jednak segment SUV-ów coupe jest jeszcze dla Renault nieodkryty. Już niedługo poznamy jego pierwsze uterenowione auto ze ściętym tyłem, mające bazować na Kadjarze. To kolejny odważny krok marki, która zdecydowała się zamienić w crossovery dwa legendarne minivany – Scenica i Espace’a. To jednak znak współczesności. Cofnijmy się o 119 lat do czasów, gdy Renault konstruowało swoje pierwsze automobile. To właśnie Typ B z 1899 r. był pierwszym spalinowym samochodem z zamkniętym nadwoziem i jest uznawany też za pierwsze auto z nadwoziem coupe. Dalsze konstrukcje tylko utwierdzały w przekonaniu, że Renault nie boi się ryzyka i śmiałej kreski: efekt często cieszył oko albo szokował. Oto 10 najciekawszych aut coupe w historii francuskiej marki.

1. Renault Type B (1899 r.)

Pierwszy automobil z zamkniętym nadwoziem chroniącym pasażerów przed czynnikami atmosferycznymi. Był prawie tak wysoki jak długi (180 cm względem 190 cm, szerokość 115 cm), a 1-cylindrowy silniczek 450 cm³ o mocy 2,75 KM pozwalał rozpędzić go do doskonałych w XIX wieku 45 km/h.

Renault Typ B
Renault Typ B

2. Renault Juvaquatre (1937 r.)

Miejskie auto produkowane w aż 5 wersjach nadwoziowych (2- i 4-drzwiowy sedan, 4-drzwiowe kombi, 2-drzwiowy van i 2-drzwiowe coupe), w wybranych odmianach aż do debiutu w 1960 r. Renault 4 (sedana zastąpił 4CV). Wytworzono ok. 80 egzemplarzy Juvastella Coupe. Auto mierzyło 375 cm i rozpędzało się do 100 km/h (silnik 1003 cm³).

Renault Juvaquatre Coupe
Renault Juvaquatre Coupe

3. Renault Caravelle (1961 r.)

Silnik i podłoga z modelu Dauphine, karoseria włoskich projektantów, dwie wersje nadwoziowe: 2-drzwiowe coupe i 2-drzwiowy kabriolet. Początkowo jako Floride, nazwa Caravelle pojawiła się w autach oferowanych w USA i stopniowo „wypierała” Floride z niektórych rynków. Od 1962 r. nowy silnik 956 cm³ (48 KM), od 1964 r. – 1108 cm³ o mocy 55 KM (oba z Renault 8).

Renault Caravelle
Renault Caravelle

4. Renault 15/17 (1971 r.)

Zastąpił po kilku latach Caravelle, wersja coupe Renault 12. Było to pierwsze Renault z kompozytowym tylnym zderzakiem. Oba modele różniły się między sobą przednimi światłami (15 – dwa prostokątne, 17 – cztery okrągłe) i stylistyką bocznego tylnego okna. Silniki: od 1.3/60 KM (15) do 1.7/108 KM (17 Gordini).

5. Renault Fuego (1980 r.)

Samochód coupe oparty na Renault 18 z bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza (0,32-0,35). Moc bazowej wersji: 64 KM, najmocniejszej – 132 KM (1.6 Turbo), był także 2,1-litrowy turbodiesel (86 KM). Auto wycofano z produkcji już po 6 latach ze względu na słabnący wtedy popyt na auta coupe.

Renault Fuego
Renault Fuego

6. Renault Racoon (1993 r.)

Koncepcyjny samochód w stylu SUV-a coupe, a w zasadzie amfibia, bo mógł się poruszać również po wodzie. 266-konny silnik V6, umieszczony między 3-osobową kabiną a tylną osią, rozpędzał go na lądzie do 155 km/h. Rewolucyjne jak na ówczesne czasy wyposażenie, obejmujące m.in. nawigację satelitarną, system głośnomówiący do telefonu, kamery zamiast lusterek i szklany kokpit z systemem ultradźwięków.

Renault Racoon
Renault Racoon

7. Renault Megane I Coupe (1995 r.)

W gamie pierwszej generacji Megane zabrakło klasycznego 3-drzwiowego hatchbacka – jego miejsce zajęło odważnie stylizowane 2-drzwiowe coupe. Nie oferowano w nim najsłabszych silników (także diesli), z kolei tylko w coupe znalazło się miejsce dla najmocniejszego 2.0 16V (147 KM).

Renault Megane I Coupe
Renault Megane I Coupe

8. Renault Avantime (2001 r.)

Połączenie minivana, SUV-a i coupe trafiło do produkcji niemal w koncepcyjnej wersji. Avantime opracowano na płycie podłogowej z Espace’a III. Przez niecałe 2 lata wytworzono ok. 8500 sztuk: klienci nie byli przygotowani na tak rewolucyjny pojazd. Trzy silniki: 2.0 T, 3.0 V6 i 2.2 dCi.

Renault Avantime
Renault Avantime

9. Renault Laguna III Coupe (2008 r.)

Tylko ostatnia, trzecia generacja Laguny doczekała się niezwykle urodziwej odmiany coupe. Wyłącznie z najmocniejszymi silnikami (2.0 T, 3.5 V6; 2.0/3.0 dCi), osiągi topowej wersji 235 KM: 7,3 s do 100 km/h, v max 244 km/h.

Renault Laguna III Coupe
Renault Laguna III Coupe

10. Renault Trezor (2016 r.)

Elektryczny supersamochód zwiastujący nową koncepcję designu marki. Dwie baterie, silnik o mocy 350 KM wywodzący się z Formuły E, 4 sekundy do „setki”, wejście przez otwierany dach, tryb autonomicznej jazdy.

Renault Trezor
Renault Trezor

Zdjęcia niektórych samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru.

Zobacz także: najciekawsze modele w 120-letniej historii marki Renault

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here