Na podstawie 100 tys. ankiet stworzyliśmy zestawienie najmniej zawodnych marek samochodów.

Wyniki badań preferencji kierowców zbieraliśmy przez 3 lata. Oceną swojego auta podzieliło się z nami ponad 30 tys. użytkowników samochodów. Tak duża grupa pozwala już na stworzenie wiarygodnego obrazu dotyczącego poziomu satysfakcji z eksploatacji pojazdu.

Jak to sprawdziliśmy?

Na naszej stronie prowadzimy niezależne badanie satysfakcji kierowców. Każdy może ocenić swój samochód w kilku kategoriach. W tym przypadku pod uwagę wzięliśmy oceny przyznane przez kierowców w dziedzinie niezawodności. Na wartości procentowe podane przy poszczególnych markach składa się udział maksymalnych ocen pochodzących z dwóch źródeł: z badań opinii na temat niezawodności producentów samochodów oraz oferowanych przez nich modeli. Ten drugi, bardziej szczegółowy parametr pozwolił zobiektywizować ostateczną ocenę i wyłonić markę, która osiągnęła najwyższy poziom maksymalnych ocen.

Czynniki decydujące

Wydawałoby się, że o tym, czy użytkownik jest zadowolony z auta, decyduje zgodność na linii oczekiwania-faktyczna niezawodność. Kupując auto warte 2-3 tys. zł, klient będzie zadowolony, jeśli przejeździ 2-3 lata i nie będzie wymagało ono remontu. Ale już przy samochodzie za 60-80 tys. zł nawet trzeszczące plastiki czy zbyt twardy podłokietnik urastają do rangi problemów. Wyniki zebranych ankiet tylko częściowo potwierdzają tę korelację. Najgorzej wypadła Dacia, chociaż modele tego producenta wcale nie należą do awaryjnych. Są za to bardzo tanie jako nowe (w niektórych segmentach najtańsze na rynku), więc oczekiwania klientów nie powinny być duże. Jednak skonsultowaliśmy się z wieloma właścicielami Dacii i większość z nich potwierdziła, że są zadowoleni ze swoich aut, natomiast nie przyznaliby im maksymalnej noty, ponieważ denerwuje ich wiele drobiazgów – a to przestaje działać elektryczne opuszczanie szyb, a to zgrzytnie bieg. Z tego względu trudno o pełne zadowolenie.

Volkswagen w ogonie

Inaczej trzeba tłumaczyć słabą pozycję VW. Tu oczekiwania są wysokie, ale brutalnie weryfikuje je słaba sytuacja rynkowa. Jeśli ktoś kupuje Volkswagena, to decyduje się raczej na auto używane, przeważnie sprowadzone. Rzadko są one tak dobre, jak chcieliby klienci. Nadpodaż tanich egzemplarzy z importu raczej przeszkadza niż pomaga. Pierwszą piątkę naszego zestawienia w stu procentach obstawili producenci japońscy. W tej kwestii stanowisko polskich kierowców nie zmienia się od lat.

Ranking niezawodności marek Wybór Kierowców 2016

PozycjaMarkaWynik
1Toyota91.5%
2Honda90.2%
3Mazda89.8%
4Suzuki89.2%
5Subaru86.5%
6Audi81.5%
7Volvo80.9%
8Kia80.0%
9Mitsubishi79.5%
10Hyundai79.0%
11BMW78.9%
12Nissan78.7%
13Mercedes78.2%
14Ford75.4%
15Skoda74.7%
16Opel72.3%
17Seat72.2%
18Peugeot71.9%
19Citroen71.8%
20Volkswagen70.6%
21Fiat63.1%
22Chevrolet61.9%
23Jeep57.1%
24Renault54.2%
25Alfa Romeo52.1%
26Dacia46.7%