W przypadku olejów silnikowych, wyborem kierują emocje. Marka oleju musi się dobrze kojarzyć, a najbardziej pomaga w tym sport wyczynowy.

Tak naprawdę, użytkownik nie jest w stanie w miarodajny sposób określić jakości oleju silnikowego. Dlatego przy wyborze kieruje się emocjami i skojarzeniami.

Ktoś znany

Nic tak nie poprawia odbioru marki oleju jak znany i lubiany kierowca rajdowy lub wyścigowy. Dlatego koncerny olejowe chętnie inwestują w sponsoring sportowy. Sympatia kibiców zostaje na lata. Doskonałym tego przykładem może być chociażby Texaco, które od lat nie należy u nas do czołówki, a jest dobrze kojarzone z sukcesami nieodżałowanego Mariana Bublewicza.

Casus Motula

Absolutnie fenomenalną rzeszę fanów gromadzi wokół siebie firma Motul, która wprawdzie nie jest związana z jednym rozpoznawanym kierowcą, ale bezapelacyjnie kojarzy się ze sportem motorowym. Swoją pozycję zawdzięcza między innymi temu, że jako jedna z nielicznych firm przez lata oferowała w normalnej sprzedaży ten sam olej, który był stosowany przez zespoły fabryczne (np. swego czasu Subaru WRC). Tymczasem czołowe koncerny wyraźnie dzieliły produkcję na artykuły powszechnego użytku i oleje wyczynowe, niedostępne w wolnej sprzedaży. Dobre skojarzenia ze sportem motorowym z pewnością podniosły też oceny takich niszowych marek jak Millers Oils czy Liqui Moly.

Stosunek ceny do jakości

W naszych warunkach jest to dość istotne kryterium. Stąd na przykład do pierwszej dziesiątki załapały się oleje GM (General Motors), które są przecież marką handlową, a powszechnie znane są jako jedne z najtańszych w sieci dużych hurtowni. Marka niemal wirtualna wyprzedziła w subiektywnych ocenach takich potentatów rynku jak Mobil czy Shell.

Ranking olejów

PozycjaMarkaWynik
1Motul78.4%
2Valvoline77.9%
3Texaco75.0%
4Millers Oil70.8%
5Liqui Moly67.7%
6Fuchs66.7%
6Total66.7%
8GM60.5%
9Shell56.8%
10Mobil54.9%
11Lotos52.3%
12Ford51.3%
13Petronas 50.0%
14Castrol47.3%
15Elf47.3%
16Orlen38.8%
17Gulf35.7%
18BMW33.3%
19BP33.3%
20K233.3%