Zimowe problemy z samochodem

Zimowe warunki to wyzwanie nie tylko dla kierowcy, ale i samego auta. Podpowiadamy, co sprawdzić w „benzyniakach” i Dieslach, aby samochód bezproblemowo sprawował się w niskich temperaturach.

Niezależnie od rodzaju silnika, najzimniejsza pora roku nie sprzyja prawidłowej pracy jednostki napędowej. Winna jest nie tylko temperatura, ale i zwiększona w tym okresie wilgotność. Ma ona szczególny wpływ na układ zapłonowy silników benzynowych, ponieważ obecność pary wodnej sprzyja upływowi wysokiego napięcia do masy. Właśnie dlatego przed nastaniem zimy warto sprawdzić stan przewodów zapłonowych (wymieniać co 10 lat) oraz świec (wymieniać co 30 tys. km, irydowe/platynowe co 90 tys. km).

 

Zbadaj stan baterii

Sprawdzenie akumulatora
Sprawdzenie akumulatora

Podstawą w zimowych warunkach jest sprawny i szybki rozruch silnika. Wolno kręcący rozrusznik nie musi od razu oznaczać wyładowania akumulatora – mogły skorodować przewody masowe i usterkę rozwiąże ich konserwacja. Jeśli mimo to samochód ma problem z odpaleniem, należy sprawdzić stan napięcia akumulatora. W ten sposób nie określimy jednak stopnia jego zużycia, a zrobimy to wyłącznie testerem pobierającym wysoki prąd.

 

Co sprawdzić w Dieslu?

W jednostkach wysokoprężnych kluczową rolę odgrywają świece żarowe, które podgrzewają cylindry w temperaturach poniżej 5*C. Gdy zaniedba się ich regularną wymianę, silnik trudno będzie uruchomić w warunkach zimowych. Niektóre Diesle (zwłaszcza 16V z common rail) mają tzw. miniaturowe świece, przez co łatwo je urwać, dlatego ich wymianę lepiej zlecić mechanikowi. W silnikach napędzanych olejem napędowym warto też regularnie (max co dwa lata) wymieniać filtr paliwa, ponieważ gromadzące się w nim zanieczyszczenia i kondensat wody wraz z nastaniem mrozów powodują problemy z drożnością układu paliwowego. Kolejną sprawą jest kontrola kąta wyprzedzenia wtrysku. W silnikach z pompą wtryskową sprawdza się go testerem diagnostycznym, w nowszych z common rail dokonuje się korekt wtryskiwaczy.

Kontrola płynów

Sprawdzenie płynu chłodniczego
Sprawdzenie płynu chłodniczego

Każdy kierowca nie może przed zimą zapomnieć o sprawdzeniu temperatury zamarzania płynu chłodniczego – dokona tego w wielu warsztatach mających specjalny tester. Płyn należy wymienić po 5 latach, bo upływ czasu ujmuje właściwości dodatków uszlachetniających. Ostatnią, a właściwie priorytetową sprawą jest wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy.