Często warsztaty samochodowe żądają od klientów więcej pieniędzy, niż jest przewidziane za przeprowadzoną usługę. Aby nie przepłacić, przedstawiamy zestawienie rzeczywistych kosztów napraw – takie, jakie powinny pobierać warsztaty za wykonane czynności.
Koszty bieżących napraw samochodu stanowią drugą, po paliwie, największą część wydatków na eksploatację samochodu. Kierowcy często już podczas zakupu auta zdają sobie sprawę z cen części do niego, ale nie zawsze orientują się w szacunkowych kosztach za robociznę w warsztacie.
Sposoby liczenia kosztów napraw
Zakłady zajmujące się naprawą samochodów najczęściej wykorzystują dwa sposoby rozliczania za wykonane usługi. Pierwszym, popularnym w niedużych warsztatach, jest określenie kosztu realizacji naprawy jako całość. Jej wyliczenie jest uwzględnione od pracochłonności i poziomu zaawansowania samochodu, dlatego kwota za daną usługę często jest uzależniona od marki i modelu. Kierowca jednak wie z góry ile zapłaci, a czas naprawy jest już nieistotny.
Szczegółowe wykazy kosztów poszczególnych napraw
Drugim systemem jest rozliczanie pracy według roboczogodzin. Takie rozwiązanie bardziej można spotkać w większych warsztatach lub autoryzowanych stacjach obsługi. Jest mniej korzystne dla klienta, bo płaci on za czas, jaki zakład poświęcił na naprawę. Okres wykonania usługi często jest z góry ustalony, ale za ewentualny „poślizg” warsztat finansowo nie odpowiada. Dodatkowo firmy potrafią sumować czasy nawet wtedy, gdy niektóre czynności się pokrywają, np. liczenie pełnych czasów wymiany sprzęgła i uszczelniacza wału, podczas gdy przy demontażu sprzęgła wymiana uszczelniacza zajmuje chwilę.
Zniżki na ceny części
Z powodu konkurencji, mniejsze warsztaty starają się nie przesadzać z cenami usług. Jest jednak inny sposób zarobku na kliencie. Każdy zakład posiada zniżki w hurtowniach części, wynoszący od 20 do 35%. Częstym trikiem jest sprzedawanie ich klientom po kosztach detalicznych, w związku z czym zostaje im w kieszeni około 20-30% z ceny danej części. Warsztaty również niechętnie podejmują się montażu części dostarczonych przez klienta. Niektóre odmawiają gwarancji za taką usługę, albo naliczają większe koszty robocizny w celu osiągnięcia zamierzonego zarobku.
Doliczanie dodatkowych prac
Zdarza się, że warsztaty do końcowego rachunku doliczają czynności, które powinny być wliczone do ogólnej wyceny usługi. Szczególnie lubują się w tym autoryzowane stacje obsługi. Popularną płatną czynnością „ekstra” jest u nich np. koszt zmywacza do tarcz hamulcowych. Stacje doliczają go do rachunku, mimo że jest z góry potrzebny do wykonania naprawy. Niekiedy zdarza się nawet, że warsztat policzy kwotę za całe opakowanie preparatu, mimo że na dany samochód zużył jedynie jego część. Podobnie dzieje się z diagnostyką problemu, z którym klient przyjechał do warsztatu. Pomimo, że jest konieczna do wykrycia usterki, jest traktowana jako dodatkowa czynność. Naciągać kierowców potrafią także warsztaty wulkanizacyjne, doliczając koszty czyszczenia kół (które powinno być obowiązkiem wulkanizatora) lub utylizacji starych opon, które hurtownie odbierają bezpłatnie.
Przykładowe ceny robocizny za wybrane czynności serwisowe
Rodzaj naprawy | Typowy koszt [zł] |
---|---|
Wymiana paska rozrządu | 350-500 |
Wymiana paska klinowego | 40-100 |
Wymiana sprzęgła | 400 |
Wymiana koła dwumasowego | 400-500 |
Regulacja zawor?w | 120 |
Demontaż wtrysków common-rail | 200-300 |
Wymiana uszczelki pod głowicą | 800 |
Wymiana tarcz hamulcowych | 100-120 |
Wymiana łączników stabilizatora | 60 |
Wymiana osłony przegubu | 100 |
Wymiana amortyzatorów [jedna oś] | 200 [przód], 80 [tył] |
Wymiana opon | 80 |
Wymiana łożyska koła | 150 |
Wymiana sworznia wahacza | 50-70 |
Wymiana belki tylnego zawieszenia | 350 |
Wymiana wahacza zawieszenia | 100 |
Wymiana klock?w hamulcowych | 60-80 |
Wymiana katalizatora spalin | 150 |
Regulacja geometrii zawieszenia | 100 |
Wymiana płynu chłodniczego | 50 |
Wymiana oleju silnikowego | 0-50 |
Diagnostyka silnika | 50 |
Wymiana oleju skrzyni automatycznej | 150 |
Nabicie klimatyzacji | 150 |
Hamownia – pomiar mocy silnika | 100 |
Regulacja świateł | 20 |
Wymiana szyby przedniej | 150 |
Pranie tapicerki | 200 |
Lakierowanie elementu | 350 |