Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford oferuje swoje modele w wielu wersjach specjalnych. Czym się charakteryzują się edycje ST-Line, ST, RS i Vignale?

Amerykański gigant robi wszystko, by europejscy nabywcy znaleźli w jego autach coś dla siebie. Oprócz standardowych odmian silnikowych i wyposażeniowych oferuje w niemal całej gamie specjalne wersje, każda wyróżniająca się czym innym. Najbardziej znane są trzy odmiany – ST-Line, ST/RS i Vignale. Przyjrzyjmy się po kolei, co oferują.

Ford ST-Line

Linia ST-Line to coś dla miłośników lekkiego tuningu optycznego, nie zwracających przy tym uwagi na osiągi – występuje zwykle ze “zwykłymi” silnikami. Fordy w tej wersji mają m.in. bardziej rozbudowane zderzaki, spojlery, felgi o większym rozmiarze oraz usportowione zawieszenie. Zmiany zaszły także we wnętrzu – pojawiła się sportowa kierownica, aluminiowe nakładki na pedały i fotele z lepszym trzymaniem bocznym. Oprócz miejskiej Fiesty i kompaktowego Focusa, w wersji ST-Line można nabyć również Mondeo, a nawet SUVy – Kugę i Edge’a. Do oferty w przyszłości ma dołączyć również S-Max ST-Line.

 

Ford ST i Ford RS

ST to propozycja dla lubiących sportowe doznania. Oprócz wyrazistych alufelg, licznych spojlerów i “kubełkowych” foteli w środku, największe zmiany zaszły pod maską. Fiesta ST ma 182 KM, a do “setki” przyspiesza w 6,9 sekundy. Usportowionego Focusa ST można kupić albo w wersji benzynowej (2.0 250 KM) lub ze 185-konnym Dieslem. Dodatkowo kompaktowy model występuje w jeszcze mocniejszej wersji RS, która generuje aż 350 KM z 2.3-litrowej jednostki. To jedyny Ford w linii RS i prawdopodobnie tak zostanie. Za sprawą dobrych wyników sprzedaży “szybkich” Fordów producent planuje niebawem wprowadzić nowe odmiany ST modeli Mondeo, Kuga i Edge.

Ford Vignale

Wersja charakteryzująca się jeszcze lepszym wyposażeniem od topowej odmiany Titanium, a przy tym nieco różniąca się z zewnątrz – Fordy w wersji Vignale mają więcej chromowanych listew, przestylizowaną atrapę chłodnicy i alufelgi z nowym wzorem. Na razie prestiżowa odmiana jest oferowana w droższych Fordach, czyli w Mondeo, Kudze, Edge’u i S-Maxie. Producent zamierza rozszerzyć ją także o tańsze modele – już przedstawił Fiestę Vignale, a w przyszłości ma dołączyć Focus.