VW DSG DQ250

Automatów na rynku jest coraz więcej, a największy udział w ich ogólnej sprzedaży ma Mercedes. Przyjrzyjmy się, ile trzeba u nas dopłacić w poszczególnych modelach za automatyczną skrzynię biegów.

Statystyki mówią jasno – w 2015 roku udział aut ze skrzyniami automatycznymi w Unii Europejskiej (28 krajów) wzrósł do 25%. Dla przypomnienia, w 2001 roku było to zaledwie 13% (przebadano 17 marek). Czym to zawdzięczamy? Głównie rozpowszechnieniem technologii skrzyń dwusprzęgłowych, którą wykorzystuje w swojej ofercie coraz więcej producentów.

Gdzie najwięcej?

Samochody z „automatem” najbardziej lubiane są w Luksemburgu, Szwajcarii i Finlandii – ich udział w rynku wynosi odpowiednio 72%, 53% i 49%. U naszych zachodnich sąsiadów natomiast średnio co trzecie nowe auto ma skrzynię automatyczną. Warto zwrócić uwagę, że automatyczne skrzynie biegów są oferowane w bardzo wielu autach, ale zwykle trzeba za nią dopłacić spore sumy, liczone u nas w tysiące lub dziesiątki tysięcy złotych. Seryjnie tego typu przekładnie oferowane są w najdroższych autach lub… SUV-ach (Jeep Grand Cherokee, Porsche Cayenne, Volvo XC90) i hybrydach Toyoty. Mimo tego tendencja jest wzrostowa i kierowcy wolą mieć „automat” niż np. napęd 4×4.

„Zautomatyzowane” auta premium

Mercedes 9G-Tronic - Mercedes GLS
Aż 65% Mercedesów jest sprzedawanych z automatyczną skrzynią biegów.

Największy udział samochodów z automatycznymi przekładniami ma w swojej ofercie Mercedes. Aż 65% nowych aut producenta ze Stuttgartu jest „w automacie”, a jego głównego rywala (BMW) – 60%. Audi depcze im po piętach i lekko ponad połowa sprzedawanych aut wyjeżdża z salonów z zamontowaną automatyczną skrzynią. Co ciekawe, w tak popularnych markach jak Fiat, Opel, Ford i Renault ten udział jest znacznie mniejszy, a nawet minimalny.

Niepewna przyszłość

Patrząc na współczesny rozwój motoryzacji i ciągłe udoskonalanie samochodów elektrycznych, ciężko jednoznacznie określić przyszłość skrzyń automatycznych. Jeśli „elektryki” opanują świat, skrzynie staną się zbędne – silniki na prąd mogą przekazywać napęd bezpośrednio na koła, nie wymagając przy tym sprzęgła i mając ogromny moment rozruchowy. W tej chwili mamy do czynienia z etapem przejściowym, czyli rozwijaniem aut z technologią hybrydową. W nich skrzynia jest konieczna i doskonałe rozwiązanie wynalazła Toyota, stosując przekładnię planetarną sterowaną drugim silnikiem elektrycznym – rozwiązanie użyteczne i bardzo trwałe.

Dostępność skrzyń automatycznych w modelach sprzedawanych w Polsce

Cena dotyczy dopłaty do wersji ze skrzynią automatyczną. Oznaczenia skrzyń: DS – dwusprzęgłowa, HK – klasyczna hydrokinetyczna skrzynia automatyczna, ZM – zmechanizowana, CVT – bezstopniowa. Cyfra oznacza liczbę biegów.

Marka Model Skrzynia Uwagi Cena od
Alfa Romeo MiTo, Giulietta, 4C DS7 inna moc silnika 11 000,00 zł
Giulia HK8 10 000,00 zł
Audi A1, A3, Q2 DS7 (S Tronic) małe silniki 8 000,00 zł
A3, TT, Q3 DS6 (S Tronic) 9 100,00 zł
A3, Q2, Q3 DS7 (S Tronic) quattro i duże
silniki
9 100,00 zł
A4, A5, A6, A7, Q5 DS7 (S Tronic) 10 000,00 zł
A4 (3.0 TDI), A6, A7 (3.0 TDI), A8, Q7 HK7 (Tiptronic) seryjnie
BMW Active Tourer, Gran Tourer seria 2 HK6 8 600,00 zł
X1, 3, 5, 6, 7, X3, X5, X6 HK8 9 200,00 zł
Citroen C4 Cactus ZM5 3 000,00 zł
C4 Cactus, Berlingo ZM6 3 000,00 zł
C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5 HK6 6 000,00 zł
Dacia Sandero, Logan ZM5 (Easy-R) 3 000,00 zł
DS DS3, DS4, DS5 HK6 6 000,00 zł
500X, 500X Cross, Tipo DS6 6 000,00 zł
500X Cross HK9 9 000,00 zł
Ford Fiesta, Focus, Mondeo, B-Max, C-Max, S-Max, Galaxy, Kuga, Edge DS6 (Powershift) 9 000,00 zł
Honda Civic, CR-V HK5 4 000,00 zł
CR-V 1.6D 4WD HK9 7 000,00 zł
Jazz, HR-V CVT 4 000,00 zł
Hyundai Tucson, i40 DS7 i40: tylko 1.7 CRDi 7 000,00 zł
Santa Fe, Tucson HK6 5 000,00 zł
Infiniti Q30, QX30 DS7 8 000,00 zł
Jaguar wszystkie modele HK8 11 000,00 zł
Jeep Renegade DS6 silnik 1.6 7 500,00 zł
Renegade, Cherokee HK9 silniki pow. 2.0 10 600,00 zł
Wrangler 2 HK5 seryjnie
Grand Cherokee HK8 seryjnie
Kia Ceed, Carens, Sportage, Soul, Optima, Niro DS7 6 000,00 zł
Sportage 2.0 CRDi, Sorento, Carens, Optima HK6 5 500,00 zł
Land  Rover Evoque, Discovery Sport HK9 seryjnie
Range Rover, Discovery HK8 seryjnie
Lexus CT200h, IS300h, RC300h, NX300h, GS, RX, LS CVT seryjnie
Mazda 2, 3, 6, CX-3, CX-5 HK6 3 000,00 zł
Mercedes klasy A, B, CLA, GLA DS7 (7G-DCT) tylko z 4×4 8 600,00 zł
klasy C, S, GLC, GLE, G, GLS HK7 (7G-Tronic) 8 800,00 zł
klasy C, E, S, GLC, GLE, GLS, CLS, SLC, SL HK9 (9G-Tronic) 18 300,00 zł
Mini Mini, Cabrio, Paceman HK6 (Steptronic 6) 6 800,00 zł
Clubman, Countryman HK8 (Steptronic 8) 8 600,00 zł
Mitsubishi Outlander CVT 11 tys. zł
Pajero HK6 seryjnie
Nissan Micra CVT 5 800,00 zł
Pulsar, Juke, Qashqai, X-Trail CVT (X-Tronic 7) 8 000,00 zł
Opel Adam, Corsa, Karl, Astra ZM5 (Easytronic) małe silniki 1 800,00 zł
Corsa, Meriva, Mokka X, Astra,
Insignia, Zafira
HK6 2 700,00 zł
Peugeot Modele 208, 2008, 301 ZM5 2 600,00 zł
Partner ZM6 4 800,00 zł
208, 308, 508, 2008, 3008, 5008 HK6 5 000,00 zł
Porsche 911 DS7 19 000,00 zł
Cayenne HK8 seryjnie
Renault Twingo, Clio, Captur, Megane, Scenic, Talisman, Kadjar, Kangoo DS6 (EDC6) 6 500,00 zł
Scenic, Megane, Talisman, Espace, Kadjar DS7 (EDC7) 7 000,00 zł
Seat Mii ZM5 4 600,00 zł
Ibiza, Leon, Ateca DS7 (DSG) małe silniki 5 200,00 zł
Leon, Ateca DS6 (DSG) 8 200,00 zł
Ateca DS7 (DSG) 4Drive i duże silniki 1 500,00 zł
Skoda Citigo ZM5 2 650,00 zł
Fabia, Rapid, Octavia, Yeti, Superb DS7 (DSG) małe silniki 5 000,00 zł
Octavia, Yeti, Kodiaq, Superb DS6 (DSG) 7 800,00 zł
Octavia, Kodiaq DS7 (DSG) 4×4 i duże silniki) 7 920,00 zł
Suzuki Jimny HK4 3 000,00 zł
Vitara, S-Cross, Baleno DS6 5 000,00 zł
Toyota Yaris, Auris, C-HR, Corolla, Verso, Avensis, RAV4 CVT 5 000,00 zł
hybrydy CVT serynie
Volkswagen Up! ZM5 2 900,00 zł
Polo, Golf, Golf Spottsvan, Beetle, Touran, Passat DS7 (DSG) małe silniki 6 400,00 zł
Golf, Beetle, Touran, Sharan, Passat, Tiguan DS6 (DSG) 8 300,00 zł
Passat, Tiguan DS7 (DSG) 8 900,00 zł
Volvo V40, S60, V60, S90, V90, XC60 HK6 (Geartronic 6) 9 000,00 zł
V40, S60, V60, S90, V90, XC60 HK8 (Geartronic 8) 9 000,00 zł
XC90 HK8 (Geartronic 8) seryjnie