W Europie jest coraz więcej aut z napędem 4×4. W Polsce na przestrzeni 25 lat ich ilość wzrosła o prawie 14%.

Kiedyś napęd na wszystkie koła był dostępny tylko w autach typowo terenowych albo sporadycznie w mocniejszych wersjach samochodów osobowych. Dlatego w 1990 roku udział aut z napędem 4×4 w ogóle rejestracji nowych pojazdów wynosił zaledwie 2,6%. Ćwierć wieku później, w 2015 roku, ich ilość urosła o 13%. Ten wzrost jest spowodowany znaczącym rozszerzeniem oferty samochodów wyposażonych w taki rodzaj napędu. Dzisiaj można go spotkać w większości SUV-ów, crossoverów i w mocniejszych odmianach zwykłych osobówek.

Wzrosty i jeden spadek

Auta z napędem na wszystkie koła od zawsze najchętniej kupowano w Szwajcarii, mającej wyżynne ukształtowanie terenu. Już 25 lat temu stanowiły 14,7% wszystkich zarejestrowanych samochodów, a w 2015 roku ich liczba wzrosła do 39%. Największy przyrost pojazdów z tym rodzajem napędu odnotowano natomiast w Norwegii. Na początku lat 90. praktycznie nie istniały na rynku (0,6%), podczas gdy obecnie stanowią aż 34,2% pojazdów. Polska również poszła za tym trendem – w ubiegłym roku zarejestrowano u nas ponad 50 tysięcy aut 4×4, podczas gdy w 1998 roku (pierwsze dostępne dane) było ich zaledwie 2041. Jedynym krajem, w którym zmalał udział aut z napędem na cztery koła, jest Grecja – o 1,7% mniej na przestrzeni 17 lat.

Udział samochodów 4×4 w poszczególnych krajach

Kraj19902015Zmiana
Europa2.6%13.0%10.4%
Irlandia0.1%4.3%4.2%
Wielka Brytania2.3%12.6%10.3%
Belgia1.8%7.6%5.8%
Francja1.1%7.0%5.9%
Portugalia0.4%2.2%1.8%
Hiszpania0.8%7.1%6.3%
Włochy3.1%10.4%7.3%
Szwecja1.9%30.5%28.6%
Dania0.4%4.0%3.6%
Norwegia0.6%34.8%34.2%
Szwajcaria14.7%39.0%24.3%
Grecja*4.6%2.9%-1.7%
Finlandia4.8%16.8%12.0%
Holandia0.7%6.5%5.8%
Niemcy3.2%17.0%13.8%
Luksemburg3.2%24.6%21.4%
Austria7.1%21.6%14.5%
Polska*0.4%14.3%13.9%

*Dane początkowe pochodzą z 1998 roku