Towcar of the Year 2017, czyli mistrzowie karawaningu

Towcar of The Year to coroczny plebiscyt organizowany przez brytyjski Klub Karawaningowy. Jego celem jest wybranie najlepszego samochodu do ciągnięcia przyczepy.

Głównym założeniem plebiscytu jest to, że pojazd do holowania przyczepy kempingowej musi przede wszystkim mieć solidną konstrukcję, stworzoną do pracy pod dużym obciążeniem. Ale nie tylko pod tym kątem jury ocenia kandydatów. Istotna jest również użyteczność całego zestawu i jego łatwa obsługa, która nie przysporzy problemów niedoświadczonym kierowcom. Dlatego testując poszczególne auta zwracano uwagę na elastyczność silnika, dynamikę, stabilność jazdy z przyczepą oraz wydajność układu hamulcowego. Na ocenę końcową składały się także takie czynniki jak przestrzeń bagażowa samochodu (w której można przewieźć ekwipunek kempingowy) czy systemy asystujące podczas jazdy z przyczepą.

Na torze w Millbrook przetestowano 47 zgłoszonych aut z różnych segmentów. Do prób dynamicznych wykorzystano przyczepy kempingowe o masie własnej, która nie przekraczała 85% masy pojazdu. Tytuły przyznawano w sześciu kategoriach cenowych (ceny wg rynku brytyjskiego, od 95 do 215 tysięcy złotych) i dodatkowo dwóch dla napędu 4×4 (masa samochodu poniżej i powyżej 1800 kg). Wyłoniono także zwycięzcę w klasyfikacji generalnej.

Wyniki Towcar of the Year 2017:

Towcar of the Year 2017
Najlepsze auto od 150 000 do 165 000 zł
Najlepsze auto 4×4 do 1800 kg
VW Passat Alltrack 2.0 TDI

fot. www.caravanclub.co.uk

Prestiżowy tytuł “Towcar of the Year 2017” zdobył Volkswagen Passat Alltrack, napędzamy popularnym silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM. Oprócz klasyfikacji ogólnej samochód był najlepszy w jeszcze dwóch kategoriach – cenowej 150-165 tysięcy złotych oraz “Najlepsze auto 4×4 do 1800 kg”. Na sukces Passata złożyło się wiele czynników, m.in. pewne zachowanie w górskich warunkach i przy wysokich prędkościach, układ Trailer Assist ułatwiający manewrowanie z przyczepą oraz elastyczny silnik, wykorzystujący swoją moc już od dolnego zakresu obrotów. Passat przy tym jest komfortowym, rodzinnym kombi i może ciągnąć przyczepy o masie aż 2200 kilogramów.

 

Najlepsze auto do 95 000 zł
Citroen C4 Cactus R.Curl 1.6 HDi

fot. www.caravanclub.co.uk

W najniższej kategorii cenowej najlepszy okazał się Citroen C4 Cactus, którego 100-konny silnik 1.6 HDi dobrze sobie radził nawet przy wyższych prędkościach. Potrzebował jednak wyższych obrotów na krętej, górskiej drodze. Dobrze oceniono stabilność zestawu, natomiast słabe okazały się hamulce – wytracenie prędkości z 65 do 15 km/h zajęło aż 30 metrów. Dodatkowe punkty przyznano za system GripControl, ułatwiający ruszanie z przyczepą na mokrej powierzchni.

 

Najlepsze auto od 95 000 do 110 000 zł
Peugeot 308 SW 1.6 HDi

fot. www.caravanclub.co.uk

W tej kategorii wygrał Peugeot 308 SW z jednostką 1.6 HDi o mocy 120 KM. Silnik chwalono za dobrą użyteczność w trasie i sprawne przyspieszanie, zwrócono jednak uwagę na słabą moc w niższym zakresie obrotów. Peugeota wyposażono w najlepsze hamulce w teście – z 65 km/h do 15 km/h wyhamował na dystansie 25 metrów. Do zwycięstwa przyczyniła się też rozległa przestrzeń bagażowa, pozwalająca na zabranie całego kempingowego ekwipunku.

 

Najlepsze auto od 110 000 do 135 000 zł
Skoda Superb 2.0 TDI

fot. www.caravanclub.co.uk

W przypadku Skody Superb o zwycięstwie zadecydowała imponująca przestrzeń w środku oraz ogromny bagażnik. Flagowy model czeskiej marki napędzał dwulitrowy diesel o mocy 150 KM. Zebrał dobre noty w zakresie dynamiki i zapasu mocy, a także przy ruszaniu z przyczepą pod nachyleniem 17%. Cały zestaw na drodze zachowywał się stabilnie nawet podczas silnego, bocznego wiatru.

 

Najlepsze auto od 135 000 do 150 000 zł
VW Golf Alltrack 4M 2.0TDI

fot. www.caravanclub.co.uk

W przedziale cenowym 135-150 tysięcy złotych wygrywa najwyżej notowany kompakt – Volkswagen Golf Alltrack. Auto z silnikiem 2.0 TDI/150 KM zebrało świetne oceny zarówno na górskiej drodze, jak i podczas szybkiej jazdy na autostradzie. Nie ma tendencji do przechyłów, a kierując odnosi się wrażenie, jakby nie ciągnęło się dodatkowego balastu. W zimie i na drogach gruntowych może się przydać podniesiony o 2 centymetry prześwit.

 

Najlepsze auto od 165 000 do 215 000 zł
Mercedes E220d

fot. www.caravanclub.co.uk

Ta kategoria była najliczniej obsadzona w całym plebiscycie. Wygrał ją Mercedes E220d, wyposażony w dwulitrową jednostkę o mocy 194 KM. W zakresie dynamiki radził sobie doskonale nawet z obciążeniem, a to dzięki sprawnie działającej automatycznej skrzyni biegów. Doceniono również wyciszenie wnętrza oraz ustawny, 540 litrowy bagażnik, który pomieści cały potrzebny sprzęt kempingowy.

 

Najlepsze auto powyżej 215 000 zł
Najlepsze auto 4×4 powyżej 1800 kg
BMW X5 xDrive40d

fot. www.caravanclub.co.uk

Wśród najdroższych aut prym wiedzie BMW X5. Samochód zwyciężył również w kategorii najlepszego auta z 4×4 powyżej 1800 kg. Na dużym SUVie z 313-konnym silnikiem Diesla niewiele mniej ważąca od niego przyczepa nie robi żadnego wrażenia. BMW z dodatkowymi kilogramami bez problemu rusza pod nachyleniem 17% i niezwykle sprawnie przyspiesza – od 65 do prawie 100 km/h w raptem 5,7 sekundy. Zachowuje się przy tym pewnie na krętej, górskiej drodze. Jedyną jego wadą jest przeciętna pojemność bagażnika, co jednak rekompensuje duża ilość miejsca w środku.

Źródło/foto: http://www.caravanclub.co.uk/