Mercedes - siedziba

Nasz kontynent bezapelacyjnie gustuje w samochodach marek popularnych, ale w niektórych segmentach auta premium zdobywają przewagę.

W pierwszym półroczu 2017 roku w Europie sprzedano 8 356 704 nowych aut. Aż 78,3% (6 537 927 sztuk) z nich stanowią pojazdy producentów tzw. popularnych marek. Rekordzistą jest Volkswagen, którego samochody znalazły ponad 912 tys. nabywców. Drugie jest Renault (627 846 aut) i Ford (580 840 aut). Marki premium stanowią na naszym kontynencie 21,7% nowych aut. Najwięcej sprzedał Mercedes (459,5 tys. szt), potem Audi (435 701 szt) i BMW (429 341 szt).

Podział rynku na marki popularne i premium

Bestsellery Sprzedanych aut
Sprzedaż aut marek popularnych 6 537 927 Volkswagen 912 132
Renault 627 846
Ford 580 846
Sprzedaż aut marek premium 1 818 777 Mercedes 469 501
Audi 435 709
BMW 429 341

Marki premium w (prawie) każdej klasie

Auta marek premium znajdziemy w dziewięciu z piętnastu najpopularniejszych segmentów w Europie. Należą do nich: auta miejskie, kompaktowe, klasy średniej, coupe, kabriolety, kompaktowe minivany i SUV-y, a także SUV-y klasy średniej i wyższej. Tylko w trzech klasach pojazdy prestiżowych producentów zdobyły przewagę w sprzedaży nad autami marek popularnych. Klienci bardziej gustują w samochodach premium, wybierając samochody typu coupe i większe SUV-y (klasy średniej i wyższej). Niewiele im zabrakło także w kabrioletach i klasie średniej, gdzie przewaga Volkswagena Passata nad Mercedesem Klasy C wyniosła tylko niewieke ponad 10 tys. aut. Co ciekawe, samochody premium dobrze przyjęły się też w klasie kompaktowych minivanów, a producenci oferują tylko dwa takie samochody: BMW serii 2 i Mercedes Klasy B. W najpopularniejszych klasach (auta miejskie, kompakty i kompaktowe SUV-y) wyraźnie jednak ustępują tańszym konkurentom.

Asy obu typów marek

Na rynku istnieje sześć segmentów, które w całości reprezentują albo marki popularne, albo premium. Prestiżowi producenci dominują w klasie wyższej i luksusowej, a najwięcej aut sprzedaje Mercedes (Klasa E i S). Za nim utrzymuje się BMW z serią 5 i 7. Wyłącznie marki popularne znajdziemy w klasie aut mini, miejskich minivanów, minivanów klasy średniej i miejskich crossoverach. W pierwszych dwóch bestsellerem jest Fiat z modelami Panda i 500L, najlepiej sprzedającym się minivanem klasy średniej jest Ford S-Max, a małym crossoverem – Renault Captur.

Porównanie sprzedaży aut popularnych i premium w wybranych segmentach

Segment Marki popularne Sprzedanych aut Marki premium Sprzedanych aut
Auta miejskie Renault Clio 184 908 Mini 72 872
Volkswagen Polo 171 817 Audi A1 45 999
Ford Fiesta 156 717 DS3 18 812
Auta kompaktowe Volkswagen Golf 234 290 Audi A3 84 071
Opel Astra 132 079 Mercedes Klasy A 74 961
Skoda Octavia 121 016 BMW serii 1 71 210
Auta klasy średniej Volkswagen Passat 95 416 Mercedes Klasy C 84 724
Skoda Superb 45 281 Audi A4 78 107
Ford Mondeo 30 930 BMW serii 3 71 817
Auta coupe Ford Mustang 5 023 Mercedes Klasy C 12 619
Volkswagen Scirocco 4 291 BMW serii 2 10 345
Toyota GT86 759 BMW serii 4 9 424
Kabriolety i roadstery Volkswagen Beetle 9 357 BMW serii 4 7 369
Mazda MX-5 9 330 Audi A3 6 483
Smart ForTwo 7 488 BMW serii 2 5 324
Kompaktowe minivany Volkswagen Touran 59 556 BMW serii 2 Active Tourer 46 438
Citroen C4 Picasso 57 408 Mercedes Klasy B 36 618
Renault Scenic 53 164
Kompaktowe SUV-y i crossovery Nissan Qashqai 136 480 BMW X1 61 101
Volkswagen Tiguan 123 033 Audi Q2 42 398
Opel Mokka X 96 424 Audi Q3 41 797
SUV-y klasy średniej Nissan X-Trail 39 281 Volvo XC60 52 147
Land Rover Discovery Sport 25 635 Mercedes GLC 37 545
Skoda Kodiaq 19 524 Audi Q5 31 690
SUV-y klasy wyższej Land Rover Discovery 9 256 BMW X5 20 095
Volkswagen Touareg 7 687 Audi Q7 17 112
Jeep Grand Cherokee 5 651 Range Rover Sport 15 750