Reflektory SUV

Amerykanie sprawdzili skuteczność reflektorów w małych i średnich SUV-ach. Wyniki są rozczarowujące – aż 3/4 badanych aut uzyskało jedynie ocenę dostateczną.

Amerykańska organizacja IIHS (Insurance Institute od Highway Safety) przeprowadziła test reflektorów w 21 wybranych kompaktowych SUV-ach. Inżynierowie sprawdzili je za pomocą specjalnego przyrządu, mierząc zasięg dostarczanego przez nich światła. Wzięli pod uwagę zarówno pięć sytuacji drogowych, w których może znaleźć się pojazd (jazda na wprost, ostry zakręt w lewo i prawo oraz łagodny łuk w obu kierunkach), a także oślepianie innych kierowców przez światła mijania.

Technologia nie jest gwarantem jakości

Okazuje się, że nowoczesne technologie zastosowane w oświetleniu (m.in. reflektory ksenonowe HID lub w technologia LED, a także systemy kierujące strumieniem światła wraz z obrotem kierownicy) nie zawsze gwarantują dobrą jakość wykonania i świecenia. Pomimo ich zastosowania w wielu małych SUV-ach, skuteczność takich świateł wypadła gorzej niż w przypadku aut klasy średniej, które IIHS badał na początku roku. Według Matthewa Brumbelowa, starszego inżyniera organizacji, producenci przestali zwracać szczególną uwagę na ten podstawowy element samochodu i nie przywiązują już takiej wagi do wydajności oświetlenia.

Oślepianie największym problemem

Ford Escape
Jeden z liderów zestawienia – Ford Escape

Spośród 21 badanych aut ani jedno nie dostało najwyższej oceny za skuteczność reflektorów, a zaledwie cztery z nich (Ford Escape, Hyundai Tucson, Mazda CX-3 i Honda CR-V) otrzymało wynik „dopuszczający”. Pozostałe 17 silnie oślepiało innych, niezależnie od zastosowanej technologii. Najlepsze oświetlenie zapewnia Mazda. Jej adaptacyjne światła LED dobrze oświetlają zakręty (z większym nastawieniem na prawą stronę) oraz są wyposażone w asystenta zmieniającego, w przypadku wykrycia innego pojazdu, światła z drogowych na mijania. Najmniej skuteczne są natomiast halogenowe reflektory Hondy HR-V, nie sprawdzające się zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach. Dodatkowo Honda nie oferuje, nawet za dopłatą, innego rodzaju oświetlenia.

Rzeczywistość weryfikuje założenia

Wielu producentów testuje systemy oświetlenia swoich samochodów podczas badań laboratoryjnych, co zwykle nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistych warunkach drogowych. Dlatego też wydajność oświetlenia we współczesnych pojazdach jest bardzo różna. Według inżynierów IIHS przyczyną słabych ocen w przypadku SUV-ów są reflektory skierowane bardziej w dół niż w przypadku aut osobowych. Jest to konieczne ze względu na większą wysokość SUVów, która powoduje problemy z oślepianiem innych kierowców.

Sprawdź zanim kupisz

Honda HR-V - reflektor
Hondy HR-V z takimi światłami należy unikać. Przynajmniej w USA.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że przedstawione wyniki odnoszą się do badań aut na rynku amerykańskim. Samochody sprzedawana w Europie mają inny rodzaj świateł. Dodatkowo europejskie odpowiedniki danych modeli mogą być wyposażone w inny rodzaj oświetlenia. Przykładowo, najgorzej ocenioną za Oceanem Hondę HR-V można u nas kupić z światłami mijania w technologii LED, które zapewnią lepszy snop światła niż tradycyjny halogen. Dlatego podczas zakupu kompaktowego SUV-a warto sprawdzić, jakie oświetlenie oferuje, również w zależności od wersji wyposażenia. I na jazdę testową wybrać się po zmroku.