Samochody w Europie

Najczęściej wybieranymi nowymi autami na naszym Europie pozostają kompakty. Niektóre segmenty w roku 2016 jednak odnotowały wzrost sprzedaży. Oto jak kształtuje się rynek europejski w podziale na klasy.

W ubiegłym roku we wszystkich krajach Europy sprzedano 15 milionów aut. Prawie połowa z nich (42%) to samochody klasy kompaktowej i miejskiej – osobno, ich udział w rynku to odpowiednio 22% i 20%. Na trzecim miejscu wylądowały kompaktowe SUV-y z rezultatem ponad 15% udziału. Ten segment jest też najdynamiczniej rozwijającym się ze wszystkich. W porównaniu z ubiegłym rokiem ich sprzedaż wzrosła o prawie pół miliona, czyli o 22%. Wysoko trzymają się również auta mini (prawie 8,97%) i klasy średniej (8,84%). Tracą natomiast minivany, których powoli prześcigają większe i droższe SUV-y. Minimalny udział mają auta luksusowe i sportowe.

Kompakty (na razie) niezagrożone

Auta kompaktowe - bestseller - Volkswagen Golf
Golf jest najpopularniejszym kompaktem w Europie.

Popularność kompaktów wydaje się być niezagrożona – najumiejętniej łączą one poręczność w mieście z przydatnością dla rodzin. Jednocześnie są najliczniej obsadzonym segmentem na rynku, a przy tym nie kosztują tyle co SUV-y. Z kolei popularność uterenowionych aut wynika z mody na nie i uniwersalności. Skutecznie wyparły z rynku minivany, a ich mniejsi reprezentanci aspirują nawet do zagrożenia klasie miejskiej. Odbiorcy lubią jednak małe auta i na razie dla nich priorytetem nie jest wyższe zawieszenie.

KlasaProcentowy udział
w ogólnej sprzedaży aut (%)
Auta kompaktowe21.65
Auta miejskie19.97
Kompaktowe SUVy i crossovery15.4
Auta mini8,97
Auta klasy średniej8.84
Kompaktowe minivany5.4
Miejskie SUV-y i crossovery4.56
SUV-y klasy średniej3.84
Auta klasy wyższej2.48
Miejskie minivany2.05
SUV-y klasy wyższej2.03
Vany1.36
Kombivany1.27
Minivany klasy średniej1,04
Auta sportowe0.88
Auta klasy luksusowej0.25
Minicrossovery0.01