Najczęściej wybieranymi nowymi autami na naszym Europie pozostają kompakty. Niektóre segmenty w roku 2016 jednak odnotowały wzrost sprzedaży. Oto jak kształtuje się rynek europejski w podziale na klasy.
W ubiegłym roku we wszystkich krajach Europy sprzedano 15 milionów aut. Prawie połowa z nich (42%) to samochody klasy kompaktowej i miejskiej – osobno, ich udział w rynku to odpowiednio 22% i 20%. Na trzecim miejscu wylądowały kompaktowe SUV-y z rezultatem ponad 15% udziału. Ten segment jest też najdynamiczniej rozwijającym się ze wszystkich. W porównaniu z ubiegłym rokiem ich sprzedaż wzrosła o prawie pół miliona, czyli o 22%. Wysoko trzymają się również auta mini (prawie 8,97%) i klasy średniej (8,84%). Tracą natomiast minivany, których powoli prześcigają większe i droższe SUV-y. Minimalny udział mają auta luksusowe i sportowe.
Kompakty (na razie) niezagrożone
Popularność kompaktów wydaje się być niezagrożona – najumiejętniej łączą one poręczność w mieście z przydatnością dla rodzin. Jednocześnie są najliczniej obsadzonym segmentem na rynku, a przy tym nie kosztują tyle co SUV-y. Z kolei popularność uterenowionych aut wynika z mody na nie i uniwersalności. Skutecznie wyparły z rynku minivany, a ich mniejsi reprezentanci aspirują nawet do zagrożenia klasie miejskiej. Odbiorcy lubią jednak małe auta i na razie dla nich priorytetem nie jest wyższe zawieszenie.
Klasa | Procentowy udział w ogólnej sprzedaży aut (%) |
---|---|
Auta kompaktowe | 21.65 |
Auta miejskie | 19.97 |
Kompaktowe SUVy i crossovery | 15.4 |
Auta mini | 8,97 |
Auta klasy średniej | 8.84 |
Kompaktowe minivany | 5.4 |
Miejskie SUV-y i crossovery | 4.56 |
SUV-y klasy średniej | 3.84 |
Auta klasy wyższej | 2.48 |
Miejskie minivany | 2.05 |
SUV-y klasy wyższej | 2.03 |
Vany | 1.36 |
Kombivany | 1.27 |
Minivany klasy średniej | 1,04 |
Auta sportowe | 0.88 |
Auta klasy luksusowej | 0.25 |
Minicrossovery | 0.01 |