Spalanie

W drugiej części raportu sprawdzono SUV-y oraz pięć nieco niszowych już segmentów: auta luksusowe, sportowe, elektryczne, minivany, pick-upy. Także tutaj nie brakuje rezultatów spalania podawanych na wyrost.

Część I raportu (auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i klasy wyższej)

Rosnąca ilość reprezentantów SUV-ów sprawiła, że ten segment był najliczniej obsadzony ze wszystkich. Jednak nie przełożyło się to na ogólną średnią różnicę, bo i tak znaczniejsze przekłamania występowały w klasie minivanów i pick-upów. Auta tej drugiej klasy jednak są szczególnie łakome na paliwo, bo wszystkie testowane zużywały go o minimum 1/3 więcej niż deklaruje producent. Rozczarowuje też zużycie prądu w autach elektrycznych, a szczególnie w dość popularnym BMW i3.

Auta luksusowe

W tej klasie wzięto pod uwagę tylko dwa samochody (Audi A8 i BMW serii 7) i chociaż w rzeczywistości sporo palą, to te dane nie odbiegają zbytnio od tych „na papierze”. Bardziej wiarygodne jest jednak BMW.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
BMW 750i xDrive 4.4 B 11,4 6,2 8,1 11,8 7,2 9,5 17,3
Audi S8 4.0 B 13,2 7,2 9,4 14,6 9,2 11,9 26,6

SUV-y i crossovery

Spośród 38 reprezentantów aż połowa zużywa o 1/3 więcej paliwa niż obiecuje producent. Co ciekawe, najbardziej przekłamują kompaktowe SUV-y (poza Lexusem RX), które obiektywnie i tak niewiele palą. Mitsubishi Outlander ma natomiast rekordowe odchylenie od rzeczywistości (sięgające 64%), tym samym nie zachwycając swoim 10,5 l/100 km. Jak można się było spodziewać, najbardziej paliwożerne są duże SUV-y, a konkretnie Porsche Cayenne i Toyota Land Cruiser V8. Ich prawdziwe spalanie jednak odbiega w małym stopniu od tego w katalogu.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Porsche Cayenne Turbo S B 15,9 8,9 11,5 16,6 9,8 13,2 14,8
Mazda CX-5 2.0 B 8,7 5,4 6,6 8,7 6,1 7,6 15,2
Toyota Land Cruiser 4.6 V8 B 18 10,6 13,3 17,2 13,8 15,5 16,5
Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 Elite B 8,3 5,6 6,5 9,2 6,3 7,8 20
Hyundai Tucson 2.0 CRDi D 7,1 5,2 5,9 8,6 5,6 7,1 20,3
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJ 4×4 Elegance B 6,6 5,2 5,6 7,8 5,8 6,8 21,4
Toyota C-HR 1.2 Turbo Dynamic B 6,7 4,8 5,5 7,6 5,8 6,7 21,8
Mazda CX-3 2.0 B 7,4 4,9 5,9 8,8 5,6 7,2 22
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 DSG D 6,6 5,3 5,7 8 6 7 22,8
Jeep Cherokee 2.2 D 7,5 5,3 6,1 8,8 6,2 7,5 23
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna B 6,6 5,1 5,6 7,9 5,9 6,9 23,2
Hyundai Tucson 1.6 B 7,9 5,4 6,3 8,9 6,7 7,8 23,8
Mitsubishi ASX 1.6 D 5,6 4,7 5 6,8 5,6 6,2 24
Jeep Grand Cherokee 3.0 D 9,3 6,5 7,5 10,4 8,2 9,3 24
Mazda CX-3 2.0 B 7,4 4,9 5,9 8,9 5,9 7,4 25,4
Mitsubishi ASX 1.6 Instyle B 7,4 4,9 5,8 8,4 6,2 7,3 25,9
VW Tiguan 2.0 TFSI 4Motion DSG Highline B 9,1 6,4 7,4 11,3 7,5 9,4 27
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD B 9,2 6,5 7,5 10,8 8,6 9,7 29,3
Toyota RAV4 2.0 D-4D Prestige D 5,5 4,3 4,7 7,2 4,9 6,1 29,8
Honda HR-V 1.6 B 7 4,8 5,6 9,2 5,4 7,3 30,4
Fiat 500X 1.4 B 7,8 5 6 9,3 6,7 8 33,3
Toyota RAV4 2.2 D 6,7 5 5,6 8,8 6,2 7,5 33,9
Jeep Renegade 1.4 Tmair 170 B 8,8 5,8 6,9 11,4 7,2 9,3 34,8
VW Touareg 3.0 D 7,7 6 6,6 10 7,8 8,9 34,8
Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 D 6,9 5,6 6 9,5 6,7 8,1 35
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Shine B 5,8 4 4,7 7,8 5 6,4 36,2
Land Rover Discovery Sport D 6,3 4,7 5,3 8,7 5,9 7,3 37,7
Mercedes GLC 250 2.0 B 8,5 6,3 7,1 11,3 8,2 9,8 38
Kia Sportage 1.7 CRDi D 5,7 4,2 4,7 7,2 5,8 6,5 38,3
Volvo V60 AWD 2.4 D 6,8 5,1 5,7 8,8 7 7,9 38,6
Mini Countryman 2.0 D ALL4 D 5,2 4,5 4,8 8,2 5,2 6,7 39,6
Volvo V90 2.0 Cross Country D5 AWD D 6,1 4,9 5,3 8,8 5,9 7,4 39,6
Peugeot 3008 1.6 THP AT6 Allure B 7,6 5,1 6 9,8 7,2 8,5 41,7
Seat Ateca 1.4 TSI DSG Xcellence B 6,4 4,9 5,5 9,4 6,2 7,8 41,8
BMW X4 3.0 d D 6,7 5,5 6 11 6,7 8,9 48,3
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure B 6,4 4,9 5,4 9,8 7,2 8,5 57,4
Lexus RX 450h 3.5 B 5,3 5,3 5,3 9 7,8 8,4 58,5
Mitsubishi Outlander 2.0 B 7,6 5,8 6,4 12,3 8,4 10,5 64,1

Pick-upy

Wszystkie z siedmiu badanych pick-upów mają teoretyczny zasięg przekraczający 1000 kilometrów. Jednak wynika to z potężnych baków montowanych w pick-upach. Toyota Hilux, mimo że przekłamuje najmniej ze wszystkich, to i tak potrzebuje o 1/3 więcej paliwa niż „na papierze”.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A/T D 8,5 6,5 7,2 11,3 7,7 9,5 31,9
Ford Ranger 2.2 TDCi 160 A6 D 9,8 6,7 7,8 12,4 8,2 10,3 32,1
VW Amarok 3.0 V6 D b.d. b.d. 7,8 11,8 8,8 10,3 32,1
Fiat Fullback 2.4 MJ 180 A/T D 8,4 6,5 7,2 11,5 8,1 9,8 36,1
Mitsubishi L200 2.4 DID 181 A/T D 8,4 6,5 7,2 11,4 8,4 9,9 37,5
Nissan Navara dCi 190 A/T D 8,7 5,9 6,9 11,5 7,5 9,5 37,7
Nissan Navara 2.3 D 8,7 6 7 11,1 9 10 42,9

Minivany

Ze skrajności w skrajność – tutaj najmniej przekłamuje Ford S-Max (o 20%), a najwięcej… jego większy brat Galaxy. Już patrząc na jego 5,8 l/100 km trudno uwierzyć, żeby w rzeczywistości tyle palił. Tak naprawdę średnie spalanie zbliży się do 9 l/100 km. Dużo więcej spalają też Volkswageny, choć trudno nie zaakceptować ich prawdziwych wyników.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Ford S-Max 1.5 EcoBoost B 8 5,6 6,5 8,8 6,8 7,8 20
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi D 5,1 4 4,4 7,6 5,3 5,6 27,3
Ford C-Max 1.5 EcoBoost B 7,8 5,1 6,1 9 6,9 7,9 29,5
Ford S-Max 2.0 TDCi D 6,1 4,9 5,4 8,8 5,4 7,1 31,5
VW Golf Sportsvan 1.4 TSI B 7,1 4,8 5,6 8,5 6,2 7,4 32,1
Seat Alhambra 2.0 TDI D 6,7 4,5 5,3 9,5 4,7 7,1 34
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi D 8,2 4,8 6,1 9,1 7,3 8,2 34,4
VW Touran 2.0 TDI D 5,6 4,4 4,8 7,8 5,8 6,8 41,7
Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD D 6,4 5,4 5,8 10,3 7,4 8,9 53,4

Auta sportowe

Porsche zupełnie niepotrzebnie okłamuje swoich klientów w kwestii spalania – i tak mało kto zwraca na to uwagę. 911 Turbo realnie spali i tak dobre 12,5 litra, a słabsza Carrera nawet 10 litrów. Na uwagę zasługuje dość ekonomiczny Abarth 124 Spider, który też znacząco nie odbiega od danych w katalogu.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Abarth 124 Spider 1.4 B 8,5 5,1 6,4 9,2 6,4 7,8 21,9
Porsche 911 Carrera S 3.0 B 10,1 6,4 7,7 11,9 8,5 10,2 32,5
Porsche 911 Turbo S 3.8 B 11,8 7,5 9,1 15,3 9,7 12,5 37,4

Auta elektryczne

W tym segmencie badano zużycie prądu w kWh/100 km. Droga Tesla zużywa go więcej niż deklaruje producent, ale i tak ma większy zasięg od Volkswagena e-Golfa i BMW i3. W „elektryku” z Bawarii rzeczywiste zużycie jest dwukrotnie wyższe, co skraca obiecywany zasięg o 120 kilometrów. Zobaczymy, jak się będą przedstawiać statystyki e-Golfa po przeprowadzonych zmianach.

Marka, model, wersja Paliwo Zużycie prądu wg producenta (kWh/100 km) Zasięg (km) Rzeczywiste zużycie prądu (kWh/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
Tesla Model S E 22 400 27 330 22,7
Volkswagen e-Golf E 12,7 190 16,1 150 26,8
BMW i3 (94 Ah) E 11,3 330 23,4 223 107,1