Zawarte w katalogach wyniki zużycia paliwa prawie zawsze różnią się od tych uzyskiwanych w normalnej jeździe. Niestety, na niekorzyść użytkownika samochodu. Oto część 1 naszego raportu, obejmująca auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i klasy wyższej.
Zobacz również: Część II raportu (auta luksusowe, sportowe, elektryczne, minivany, pick-upy).
W tabelkach z danymi technicznymi, które producenci zamieszczają w oficjalnych katalogach, nawet luksusowe limuzyny osiągają średnie spalanie 4-5 l/100 km i na jednym baku mogą przejechać sporo ponad 1000 kilometrów. Rzeczywistość jednak już nie jest tak różowa, bo w normalnej jeździe samochody spalają nawet ponad połowę więcej paliwa niż deklaruje producent.
Dlaczego są takie różnice między spalaniem rzeczywistym a oficjalnym?
W fabrycznych testach samochody pod kątem spalania sprawdzane są na hamowni, a „jazda” w takich warunkach absolutnie nie odnosi się do prawdziwej i ma znacznie mniejszą dynamikę. Dodatkowo producenci wykorzystują jak się da luki zawarte w procedurach, czyli np. mierzą spalanie auta w najlżejszej wersji, pompują mocno koła lub zaklejają szpary w nadwoziu. W efekcie uzyskiwane przez nich zużycie paliwa jest zwykle o kilkadziesiąt procent niższe od uzyskiwanego w rzeczywistości. Problem nabrał takiego znaczenia, że już niedługo samochody będą sprawdzane w próbach drogowych oraz przy większych prędkościach. Może wtedy dane z katalogów będą bliższe tym prawdziwym.
Tygodnik „Motor” sprawdził rzeczywiste spalanie najczęściej spotykanych reprezentantów aż 10 segmentów. W pierwszej części weźmiemy pod lupę cztery tradycyjne i najpopularniejsze klasy, czyli auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i wyższej. Producenci najbardziej oszukują w swoich modelach klasy średniej – cały segment ma odchylenie od rzeczywistości sięgające 37,6%. Jednak właściwie w każdym z nich (oprócz aut miejskich) da się znaleźć samochód spalający połowę więcej od deklarowanego paliwa. Spośród kompaktów znalazła się jednak Honda Civic Type R, której oficjalne zużycie paliwa całkowicie pokrywa się z rzeczywistym. Szkoda tylko, że następny „najlepszy” oszukuje już o 14%.
Auta małe/miejskie
Chociaż „na papierze” wypada średnio, w rzeczywistości najoszczędniejszym samochodem miejskim jest Honda Jazz i ma też najmniejsze odchylenie od wyniku producenta (13,7%). Osiem badanych aut ma średnie fabryczne spalanie 4-5 litrów, a tak naprawdę sięga ono nawet 6-7 litrów. Peugeot 208 najbardziej „oszukuje”, zwłaszcza w kwestii zasięgu. Realnie jednak pali niedużo.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Honda Jazz 1.3 i-VTEC | B | 6,2 | 4,5 | 5,1 | 6,8 | 4,8 | 5,8 | 13,7 |
Peugeot 208 1.6 GTi | B | 7 | 4,5 | 5,4 | 8,1 | 4,8 | 6,5 | 20,4 |
Renault Clio 1.2 TCe Intens | B | 6,8 | 4,5 | 5,3 | 8,4 | 5 | 6,7 | 26,4 |
Fiat 500 1.2 | B | 6,2 | 4,2 | 4,9 | 7,5 | 5 | 6,2 | 26,5 |
Citroen C3 1.2 PureTech 110 Shine | B | 5,5 | 4 | 4,6 | 7,3 | 4,7 | 6 | 30,4 |
Opel Karl 1.0 | B | 5,6 | 3,9 | 4,5 | 7,1 | 4,9 | 6 | 33,3 |
Skoda Fabia Combi 1.2 | B | 6 | 4 | 4,7 | 7,4 | 5,2 | 6,3 | 34 |
Peugeot 208 1.2 PureTech 110 Allure | B | 5,2 | 3,7 | 4,3 | 7,1 | 4,7 | 5,9 | 37,2 |
Auta kompaktowe
Tak powinno być w każdym aucie – zarówno średnie spalanie, jak i zasięg Hondy Civic Type R pokrywają się z rzeczywistymi rezultatami. Druga Astra przekłamuje już o 15%, natomiast większość kompaktów między 20 a 30%. Rekordziści palą o połowę więcej deklarowanego paliwa, jednak 7 litrów Skody Rapid i Forda Focusa to wciąż przyzwoity wynik.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Honda Civic Type R 2.0 | B | 9,4 | 6,6 | 7,8 | 8,9 | 6,6 | 7,8 | 0 |
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI A6 Elite | D | 5,8 | 3,9 | 4,6 | 6,5 | 4,1 | 5,3 | 15,2 |
Renault Megane 1.6 dCi | D | 4,7 | 3,6 | 4 | 5,4 | 4 | 4,7 | 17,5 |
Hyundai Elantra 1.6 CRDi | D | 5,7 | 3,8 | 4,5 | 6,2 | 4,3 | 5,3 | 17,8 |
Fiat Tipo 1.4 Lounge | B | 7,7 | 4,6 | 5,7 | 7,9 | 5,7 | 6,8 | 19,3 |
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Lounge | B | 7,7 | 5 | 6 | 8,6 | 5,8 | 7,2 | 20 |
Citroen C-Elysee 1.6 | B | 8,7 | 5 | 6,4 | 9,1 | 6,3 | 7,7 | 20,3 |
Volkswagen Golf 1.4 TSI | B | 6,7 | 4,3 | 5,2 | 7,6 | 5,2 | 6,4 | 23,1 |
Subaru Levorg 1.6 | B | 8,5 | 6,3 | 7,1 | 10,8 | 7,2 | 9 | 26,8 |
Infiniti Q30 2.0t AWD | B | 8,7 | 5,5 | 6,7 | 10,6 | 6,5 | 8,6 | 28,4 |
Ford Focus RS 2.3 | B | 10 | 6,3 | 7,7 | 11,8 | 7,9 | 9,9 | 28,6 |
VW Jetta 2.0 TDI | D | 4,9 | 3,7 | 4,1 | 6,5 | 4,1 | 5,3 | 29,3 |
Renault Megane 1.2 | B | 6,7 | 4,6 | 5,4 | 8,4 | 5,7 | 7,1 | 31,5 |
Peugeot 308 GTi 1.6 | B | 8,1 | 4,9 | 6 | 9,3 | 6,4 | 7,9 | 31,7 |
Seat Leon Cupra 2.0 | B | 8,4 | 5,7 | 6,6 | 10,4 | 6,9 | 8,7 | 31,8 |
Nissan Pulsar 1.2 | B | 6,3 | 4,3 | 5 | 8,3 | 4,9 | 6,6 | 32 |
Peugeot 308 1.2 PureTech | B | 5,8 | 4 | 4,6 | 7,2 | 4,9 | 6,1 | 32,6 |
Toyota Auris 1.2 | B | 5,5 | 4,1 | 4,6 | 7,4 | 5,2 | 6,3 | 37 |
Opel Astra 1.4 Turbo | B | 6,3 | 4,3 | 5,1 | 8,2 | 5,8 | 7 | 37,3 |
Mercedes A200 | B | 8 | 5,1 | 6,2 | 10,8 | 6,6 | 8,7 | 40,3 |
Kia Cee’d 1.0 | B | 6,2 | 4,2 | 4,9 | 8,4 | 5,8 | 7,1 | 44,9 |
Mini Clubman 2.0 | B | 7,2 | 5,1 | 5,9 | 10,5 | 6,7 | 8,6 | 45,8 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost | B | 5,7 | 4,1 | 4,7 | 8,6 | 5,4 | 7 | 48,9 |
Skoda Rapid 1.2 TSI | B | 6 | 4 | 4,7 | 8,2 | 6 | 7,1 | 51,1 |
Auta klasy średniej
Opel Insignia spala 1,3 litra więcej niż „na papierze”, tym samym oszukując nas o prawie 18%. To i tak malutko w porównaniu do konkurentów, gdzie różnice sięgają nawet kilku litrów i setek kilometrów w zasięgu. To najbardziej „zakłamany” segment – aż połowa samochodów ma średnie spalanie wyższe o 40% od deklarowanego przez producenta.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Opel Insignia 1.8 | B | 10,3 | 5,6 | 7,3 | 10,3 | 6,9 | 8,6 | 17,8 |
Volvo S60 3.0 | B | 14,8 | 7,5 | 10,2 | 16 | 8,4 | 12,2 | 19,6 |
Renault Talisman 1.6 TCe 150 EDC Intens | B | 7,5 | 4,6 | 5,6 | 8,3 | 5,8 | 7 | 25 |
BMW serii 3 xDrive 3.0 | D | 6,5 | 4,9 | 5,5 | 8,6 | 5,2 | 6,9 | 25,5 |
Peugeot 508 1.6 e-THP Active | B | 7,7 | 4,7 | 5,8 | 8,8 | 5,8 | 7,3 | 25,9 |
Peugeot 508 2.0 BlueHDi | D | 4,9 | 3,8 | 4,2 | 6,6 | 4,5 | 5,5 | 31 |
Skoda Superb 2.0 TSI | B | 9 | 6,2 | 7,2 | 11,7 | 7,2 | 9,5 | 31,9 |
Lexus IS 200t 2.0 Prestige | B | 10,8 | 5,9 | 7,7 | 13,3 | 7,5 | 10,4 | 35,1 |
Hyundai i40 1.7 CRDi | D | 5,2 | 4,4 | 4,7 | 7,6 | 5,2 | 6,4 | 36,2 |
Skoda Superb 2.0 4×4 | D | 6,1 | 4,5 | 5,1 | 8,6 | 5,5 | 7 | 37,3 |
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D | D | 5,1 | 3,6 | 4,2 | 7,2 | 4,6 | 5,9 | 40,5 |
Renault Talisman 1.6 TCe | B | 7,5 | 4,6 | 5,6 | 10,3 | 5,5 | 7,9 | 41,1 |
Audi S5 3.0 V6 | B | 9,8 | 5,8 | 7,3 | 12,8 | 7,8 | 10,3 | 41,1 |
Skoda Superb 2.0 TDI | D | 4,8 | 3,7 | 4,1 | 6,9 | 4,7 | 5,8 | 41,5 |
Ford Mondeo 2.0 | D | 5,8 | 4,5 | 5 | 8,7 | 5,4 | 7,1 | 42 |
VW Passat 2.0 TDI | D | 4,7 | 3,6 | 4 | 6,8 | 4,5 | 5,7 | 42,5 |
Kia Optima 1.7 CRDi | D | 5,1 | 4,1 | 4,4 | 7,5 | 5,1 | 6,3 | 43,2 |
Ford Mondeo 2.0 TDCi | D | 4,8 | 3,8 | 4,2 | 7,4 | 4,8 | 6,1 | 45,2 |
Opel Insignia 1.6 CDTI | D | 4,7 | 3,5 | 3,9 | 6,8 | 4,5 | 5,7 | 46,2 |
Renault Talisman 1.6 dCi | D | 4,5 | 3,5 | 3,9 | 6,6 | 4,8 | 5,7 | 46,2 |
Audi A4 2.0 TDI | D | 4,8 | 3,7 | 4,1 | 7,4 | 4,8 | 6,1 | 48,8 |
Mercedes C 220 CDI | D | 5,6 | 4,1 | 4,6 | 8,5 | 5,3 | 6,9 | 50 |
BMW 318i | D | 5,2 | 3,9 | 4,4 | 8,2 | 5,2 | 6,7 | 52,3 |
Auta klasy wyższej
Tutaj zbadano tylko cztery auta, ale już patrząc na 4,3 litra Mercedesa Klasy E i 4,6 litra BMW serii 5 już na początku można się spodziewać dużego odchylenia od rzeczywistości. I słusznie – te samochody zużywają o połowę więcej paliwa, a BMW przekłamuje zasięg o blisko 400 kilometrów. Samochody Audi wypadają tutaj wiarygodniej.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Audi A7 3.0 TDI | D | 7,6 | 5,6 | 6,3 | 9,6 | 6,4 | 8 | 27 |
Audi RS 6 Avant 4.0 | B | 13,4 | 7,4 | 9,6 | 16,7 | 9,3 | 13,1 | 36,5 |
Mercedes E 220 d 2.2 | D | 4,7 | 4,1 | 4,3 | 8,1 | 4,9 | 6,5 | 51,2 |
BMW 525d xDrive 2.0 | B | 6 | 4,6 | 5,1 | 6,5 | 9,1 | 7,8 | 52,9 |