Rzeczywiste zużycie paliwa

Zawarte w katalogach wyniki zużycia paliwa prawie zawsze różnią się od tych uzyskiwanych w normalnej jeździe. Niestety, na niekorzyść użytkownika samochodu. Oto część 1 naszego raportu, obejmująca auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i klasy wyższej.

Część II raportu (auta luksusowe, sportowe, elektryczne, minivany, pick-upy).

W tabelkach z danymi technicznymi, które producenci zamieszczają w oficjalnych katalogach, nawet luksusowe limuzyny osiągają średnie spalanie 4-5 l/100 km i na jednym baku mogą przejechać sporo ponad 1000 kilometrów. Rzeczywistość jednak już nie jest tak różowa, bo w normalnej jeździe samochody spalają nawet ponad połowę więcej paliwa niż deklaruje producent.

Dlaczego są takie różnice między spalaniem rzeczywistym a oficjalnym?

W fabrycznych testach samochody pod kątem spalania sprawdzane są na hamowni, a „jazda” w takich warunkach absolutnie nie odnosi się do prawdziwej i ma znacznie mniejszą dynamikę. Dodatkowo producenci wykorzystują jak się da luki zawarte w procedurach, czyli np. mierzą spalanie auta w najlżejszej wersji, pompują mocno koła lub zaklejają szpary w nadwoziu. W efekcie uzyskiwane przez nich zużycie paliwa jest zwykle o kilkadziesiąt procent niższe od uzyskiwanego w rzeczywistości. Problem nabrał takiego znaczenia, że już niedługo samochody będą sprawdzane w próbach drogowych oraz przy większych prędkościach. Może wtedy dane z katalogów będą bliższe tym prawdziwym.

Tygodnik „Motor” sprawdził rzeczywiste spalanie najczęściej spotykanych reprezentantów aż 10 segmentów. W pierwszej części weźmiemy pod lupę cztery tradycyjne i najpopularniejsze klasy, czyli auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i wyższej. Producenci najbardziej oszukują w swoich modelach klasy średniej – cały segment ma odchylenie od rzeczywistości sięgające 37,6%. Jednak właściwie w każdym z nich (oprócz aut miejskich) da się znaleźć samochód spalający połowę więcej od deklarowanego paliwa. Spośród kompaktów znalazła się jednak Honda Civic Type R, której oficjalne zużycie paliwa całkowicie pokrywa się z rzeczywistym. Szkoda tylko, że następny „najlepszy” oszukuje już o 14%.

Auta małe/miejskie

Chociaż „na papierze” wypada średnio, w rzeczywistości najoszczędniejszym samochodem miejskim jest Honda Jazz i ma też najmniejsze odchylenie od wyniku producenta (13,7%). Osiem badanych aut ma średnie fabryczne spalanie 4-5 litrów, a tak naprawdę sięga ono nawet 6-7 litrów. Peugeot 208 najbardziej „oszukuje”, zwłaszcza w kwestii zasięgu. Realnie jednak pali niedużo.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Honda Jazz 1.3 i-VTEC B 6,2 4,5 5,1 6,8 4,8 5,8 13,7
Peugeot 208 1.6 GTi B 7 4,5 5,4 8,1 4,8 6,5 20,4
Renault Clio 1.2 TCe Intens B 6,8 4,5 5,3 8,4 5 6,7 26,4
Fiat 500 1.2 B 6,2 4,2 4,9 7,5 5 6,2 26,5
Citroen C3 1.2 PureTech 110 Shine B 5,5 4 4,6 7,3 4,7 6 30,4
Opel Karl 1.0 B 5,6 3,9 4,5 7,1 4,9 6 33,3
Skoda Fabia Combi 1.2 B 6 4 4,7 7,4 5,2 6,3 34
Peugeot 208 1.2 PureTech 110 Allure B 5,2 3,7 4,3 7,1 4,7 5,9 37,2

Auta kompaktowe

Tak powinno być w każdym aucie – zarówno średnie spalanie, jak i zasięg Hondy Civic Type R pokrywają się z rzeczywistymi rezultatami. Druga Astra przekłamuje już o 15%, natomiast większość kompaktów między 20 a 30%. Rekordziści palą o połowę więcej deklarowanego paliwa, jednak 7 litrów Skody Rapid i Forda Focusa to wciąż przyzwoity wynik.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Honda Civic Type R 2.0 B 9,4 6,6 7,8 8,9 6,6 7,8 0
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI A6 Elite D 5,8 3,9 4,6 6,5 4,1 5,3 15,2
Renault Megane 1.6 dCi D 4,7 3,6 4 5,4 4 4,7 17,5
Hyundai Elantra 1.6 CRDi D 5,7 3,8 4,5 6,2 4,3 5,3 17,8
Fiat Tipo 1.4 Lounge B 7,7 4,6 5,7 7,9 5,7 6,8 19,3
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Lounge B 7,7 5 6 8,6 5,8 7,2 20
Citroen C-Elysee 1.6 B 8,7 5 6,4 9,1 6,3 7,7 20,3
Volkswagen Golf 1.4 TSI B 6,7 4,3 5,2 7,6 5,2 6,4 23,1
Subaru Levorg 1.6 B 8,5 6,3 7,1 10,8 7,2 9 26,8
Infiniti Q30 2.0t AWD B 8,7 5,5 6,7 10,6 6,5 8,6 28,4
Ford Focus RS 2.3 B 10 6,3 7,7 11,8 7,9 9,9 28,6
VW Jetta 2.0 TDI D 4,9 3,7 4,1 6,5 4,1 5,3 29,3
Renault Megane 1.2 B 6,7 4,6 5,4 8,4 5,7 7,1 31,5
Peugeot 308 GTi 1.6 B 8,1 4,9 6 9,3 6,4 7,9 31,7
Seat Leon Cupra 2.0 B 8,4 5,7 6,6 10,4 6,9 8,7 31,8
Nissan Pulsar 1.2 B 6,3 4,3 5 8,3 4,9 6,6 32
Peugeot 308 1.2 PureTech B 5,8 4 4,6 7,2 4,9 6,1 32,6
Toyota Auris 1.2 B 5,5 4,1 4,6 7,4 5,2 6,3 37
Opel Astra 1.4 Turbo B 6,3 4,3 5,1 8,2 5,8 7 37,3
Mercedes A200 B 8 5,1 6,2 10,8 6,6 8,7 40,3
Kia Cee’d 1.0 B 6,2 4,2 4,9 8,4 5,8 7,1 44,9
Mini Clubman 2.0 B 7,2 5,1 5,9 10,5 6,7 8,6 45,8
Ford Focus 1.0 EcoBoost B 5,7 4,1 4,7 8,6 5,4 7 48,9
Skoda Rapid 1.2 TSI B 6 4 4,7 8,2 6 7,1 51,1

 

Auta klasy średniej

Opel Insignia spala 1,3 litra więcej niż „na papierze”, tym samym oszukując nas o prawie 18%. To i tak malutko w porównaniu do konkurentów, gdzie różnice sięgają nawet kilku litrów i setek kilometrów w zasięgu. To najbardziej „zakłamany” segment – aż połowa samochodów ma średnie spalanie wyższe o 40% od deklarowanego przez producenta.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Opel Insignia 1.8 B 10,3 5,6 7,3 10,3 6,9 8,6 17,8
Volvo S60 3.0 B 14,8 7,5 10,2 16 8,4 12,2 19,6
Renault Talisman 1.6 TCe 150 EDC Intens B 7,5 4,6 5,6 8,3 5,8 7 25
BMW serii 3 xDrive 3.0 D 6,5 4,9 5,5 8,6 5,2 6,9 25,5
Peugeot 508 1.6 e-THP Active B 7,7 4,7 5,8 8,8 5,8 7,3 25,9
Peugeot 508 2.0 BlueHDi D 4,9 3,8 4,2 6,6 4,5 5,5 31
Skoda Superb 2.0 TSI B 9 6,2 7,2 11,7 7,2 9,5 31,9
Lexus IS 200t 2.0 Prestige B 10,8 5,9 7,7 13,3 7,5 10,4 35,1
Hyundai i40 1.7 CRDi D 5,2 4,4 4,7 7,6 5,2 6,4 36,2
Skoda Superb 2.0 4×4 D 6,1 4,5 5,1 8,6 5,5 7 37,3
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D D 5,1 3,6 4,2 7,2 4,6 5,9 40,5
Renault Talisman 1.6 TCe B 7,5 4,6 5,6 10,3 5,5 7,9 41,1
Audi S5 3.0 V6 B 9,8 5,8 7,3 12,8 7,8 10,3 41,1
Skoda Superb 2.0 TDI D 4,8 3,7 4,1 6,9 4,7 5,8 41,5
Ford Mondeo 2.0 D 5,8 4,5 5 8,7 5,4 7,1 42
VW Passat 2.0 TDI D 4,7 3,6 4 6,8 4,5 5,7 42,5
Kia Optima 1.7 CRDi D 5,1 4,1 4,4 7,5 5,1 6,3 43,2
Ford Mondeo 2.0 TDCi D 4,8 3,8 4,2 7,4 4,8 6,1 45,2
Opel Insignia 1.6 CDTI D 4,7 3,5 3,9 6,8 4,5 5,7 46,2
Renault Talisman 1.6 dCi D 4,5 3,5 3,9 6,6 4,8 5,7 46,2
Audi A4 2.0 TDI D 4,8 3,7 4,1 7,4 4,8 6,1 48,8
Mercedes C 220 CDI D 5,6 4,1 4,6 8,5 5,3 6,9 50
BMW 318i D 5,2 3,9 4,4 8,2 5,2 6,7 52,3

Auta klasy wyższej

Tutaj zbadano tylko cztery auta, ale już patrząc na 4,3 litra Mercedesa Klasy E i 4,6 litra BMW serii 5 już na początku można się spodziewać dużego odchylenia od rzeczywistości. I słusznie – te samochody zużywają o połowę więcej paliwa, a BMW przekłamuje zasięg o blisko 400 kilometrów. Samochody Audi wypadają tutaj wiarygodniej.

Marka, model, wersja Paliwo   Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)     Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto Trasa Średnie Miasto Trasa Średnie Różnica (%)
Audi A7 3.0 TDI D 7,6 5,6 6,3 9,6 6,4 8 27
Audi RS 6 Avant 4.0 B 13,4 7,4 9,6 16,7 9,3 13,1 36,5
Mercedes E 220 d 2.2 D 4,7 4,1 4,3 8,1 4,9 6,5 51,2
BMW 525d xDrive 2.0 B 6 4,6 5,1 6,5 9,1 7,8 52,9