Różne rodzaje opon

Skuteczność opon letnich, zimowych, całorocznych, premium, budżetowych, używanych i bieżnikowanych znacznie różni się w zależności od warunków drogowych. Oto rezultaty osiągnięte na torze testowym.

Oceń swoje opony w programie Wybór Kierowców

Przyczepność, jaką daje wybrane ogumienie, najlepiej zweryfikować wykonując pomiar drogi hamowania. Do jego wykonania nie potrzeba większych umiejętności u kierowcy ani specjalnej techniki jazdy. Od długości drogi hamowania w dużej mierze mogą zależeć skutki zdarzenia drogowego, dlatego też jest jednym z najczęściej branych pod uwagę parametrów opony.

Ze skrajności w skrajność

W teście sprawdzono aż 10 różnych rodzajów opon. We wszystkich trzech typach (letnia, zimowa, całoroczna) znalazł się produkt marki premium i budżetowy. W przypadku opon letnich i zimowych dodatkowo przetestowano ogumienie używane, a także oponę bieżnikowaną i skandynawską (stworzoną do pracy w najcięższych warunkach zimowych). Ich parametry dróg hamowania okazały się być skrajnie różne, a rozbieżności na tym samym typie nawierzchni dochodziły nawet do 20 metrów.

Hamowanie na śniegu

Hamowanie na śniegu
Na śniegu najlepiej się sprawdza skandynawska zimówka.

W typowo zimowych warunkach opony letnie nie mają szans i z 40 km/h na śniegu zatrzymują się dopiero po 40 lub 50 metrze, w zależności od wieku. To ponad dwa razy dłużej niż w przypadku zimówek! Nawet ogumienie całoroczne wypada tutaj zdecydowanie lepiej. Opona zimowa w specyfikacji skandynawskiej zdecydowanie wygrywa – wszystko za sprawą zmniejszonej twardości gumy i odpowiednich nacięć bieżnika, tzw. lameli.

Hamowanie na mokrym asfalcie

Hamowanie na mokrym
Na mokrym asfalcie rozsądnym kompromisem okazują się opony całoroczne.

Na mokrej nawierzchni zarówno zimówki, jak i letnie osiągają podobne długości drogi hamowania, chociaż porównując używane produkty różnica jest już znacząca. Opona skandynawska wypada tutaj najgorzej i przegrywa jedynie z używaną zimówką. Ogumienie całoroczne jest dobrym kompromisem między dwoma rodzajami opon. Jeśli asfalt jest mokry, duże znaczenie ma temperatura otoczenia. Gdy spadnie poniżej 7*C i zrobi się ślisko, przewagę będą miały zimówki. Dlatego też zaleca się ich stosowanie nie tylko do stopnienia śniegu, ale do czasu, gdy temperatura wzrośnie powyżej 7*C.

Hamowanie na suchym asfalcie

Hamowanie na suchym
Dosyć słabe wyniki opon całorocznych.

W tej kategorii warunki otoczenia właściwie nie mają znaczenia, gdyż zawsze najszybciej wyhamuje samochód z założonymi oponami letnimi. Dzieje się tak dlatego, że przy intensywnym kontakcie z asfaltem opona się nagrzewa, co pozwala osiągnąć dobry wynik nawet podczas mrozu. Dłuższa droga hamowania mających głębszy bieżnik zimówek nie dziwi, ale oponom całorocznym bliżej właśnie do nich niż do opon letnich. Ogumienie skandynawskie na tym typie nawierzchni nie tylko jest nieskuteczne, ale i błyskawicznie się zużywa.

Nie ma ideału

Każdy rodzaj opony jest stworzony na inne warunki drogowe i odznacza się różną przyczepnością. Gdy pada śnieg, mające odpowiednie właściwości ogumienie zimowe pozwoli wyhamować nawet o ponad 20 metrów bliżej niż produkty letnie. Odwrotna sytuacja jest na suchym asfalcie, choć odstępstwa nie są aż tak duże. Tracąca swoje właściwości przy plusowych temperaturach opona skandynawska znajduje zastosowanie tylko w ekstremalnych warunkach zimowych, natomiast produkty całoroczne przeważnie plasują się między letnim i zimowym. Jeśli decydujemy się zmieniać opony, lepiej nie sugerować się datą, a panującą na zewnątrz temperaturą.

Rodzaj opony Śnieg (40-0 km/h)Mokry asfalt (100-0 km/h)Suchy asfalt (100-0 km/h)
Letnia premiumOpona letnia premium44 m60 m38 m
Letnia budżetowaOpona letnia budżetowa45 m75 m40,5 m
Letnia używanaOpona letnia używana52 m72 m39,5 m
Zimowa premiumOpona zimowa premium19 m61 m43 m
Zimowa budżetowaOpona zimowa budżetowa18,5 m72 m45 m
Zimowa używanaOpona zimowa używana27 m85 m48 m
Zimowa bieżnikowanaOpona zimowa bieżnikowana19 m78 m48 m
Całoroczna premiumOpona całoroczna premium23 m66 m45 m
Całoroczna budżetowaOpona całoroczna budżetowa23 m70 m48 m
Skandynawska zimówkaSkandynawska zimówka16,5 m80 m55 m