Wyniki raportu angielskiego raportu niezawodności Warranty Direct w kategoriach: samochody małe, miejskie i kompaktowe.
Nie tylko Niemcy przeprowadzają renomowane rankingi niezawodności. Oprócz raportów TUV, Dekry czy GTU dostępny jest jeszcze m.in. ranking angielskiej firmy ubezpieczeniowej Warranty Direct. Zarówno wyniki, jak i sposób ich wyliczania nieco się różnią od niemieckich odpowiedników, co pozwala spojrzeć z dystansem na statystyki naszych zachodnich sąsiadów.
Nie tylko awarie
Ranking Warranty Direct nie skupia się na niezawodności traktowanej jako ryzyko wystąpienia poważnej usterki. Bierze bardziej pod uwagę koszty, jakie będzie musiał ponieść właściciel z tytułu ich wystąpienia. Dlaczego? Ponieważ działalność firmy opiera się właśnie na ubezpieczeniu samochodów od ryzyka awarii i przedstawiany ranking pomaga towarzystwu wyliczyć określoną dla danego modelu składkę.
Zobacz pozostałe kategorie raportu Warranty Direct:
Samochody klasy średniej, wyższej, luksusowej, SUVy i crossovery
Minivany i kombivany, duże SUV-y, pick-upy, samochody sportowe, kabriolety i roadstery
Inna, decydująca wartość – indeks awaryjności
Podobnie jak Dekrze/TUV/GTU, samochody podzielono na segmenty i uszeregowano je według indeksu awaryjności. Jest to wartość wyliczona na podstawie częstotliwości występowania awarii w danym modelu oraz kosztów ich naprawy, wliczając czas wyłączenia auta z ruchu na czas pobytu w warsztacie. Jego średnia wartość wynosi 100, a im auto uzyskało niższą wartość, tym jest wyżej w rankingu.
Im droższe auto, tym jest z góry na niższej pozycji
Z powodu oczywistych wysokich kosztów napraw drogich samochodów (a co za tym idzie skomplikowanych technicznie), żaden reprezentant klasy wyższej i luksusowej, a nawet SUV-ów nie uzyskał bardzo dobrego rezultatu w rankingu. Wśród nich są natomiast modele, w których rzadko występują awarie lub ich usunięcie nie rujnuje portfela. Najbardziej polecane według Warranty Direct są natomiast auta miejskie i mini, a także część kompaktów.
„Japończyki” zwyciężają w każdej kategorii, na końcu Seaty i Fiaty.
W pierwszej części podsumowania rankingu Warranty Direct skupiliśmy się na wynikach z trzech pierwszych kategorii segmentowych. Tendencja jest powtarzalna zarówno na początku, jak i końcu zestawienia.
Auta mini
Zwyciężczynią wśród najmniejszych pojazdów została króciutka Toyota iQ. Jej indeks awaryjności wyniósł zaledwie 4, co jest najlepszym wynikiem w całym rankingu. Mimo niekoniecznie niskich kosztów napraw (wziąwszy pod uwagę wymiary i prosty silnik), indeks iQ jest aż trzykrotnie niższy, niż Hyundaia i30, który zajął drugie miejsce. Zaskakująco dobrze wypadł Citroen C1 i Ford Ka. Najmniejszy Ford, mimo że również produkowany w fabryce w Tychach, znacząco wyprzedził bliźniaczego Fiata 500. Miały na to wpływ średnie koszty usunięcia usterek, które w Fiacie są o ponad 500 złotych wyższe. Najstarszym badanym autem w tej kategorii była natomiast pierwsza generacja Forda Ka. Zajęła przyzwoite 8. miejsce, a zawdzięcza to głównie tanim naprawom.
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Toyota iQ | od 2008 | 1158 | 4 |
2 | Hyundai i10 | od 2008 | 1214 | 12 |
3 | Citroen C1 | od 2005 | 1324 | 16 |
4 | Ford Ka | od 2008 | 969 | 16 |
5 | Kia Picanto | od 2004 | 955 | 19 |
6 | Peugeot 107 | od 2005 | 1474 | 22 |
7 | Toyota Aygo | od 2005 | 1609 | 31 |
8 | Ford Ka I | 1996-2009 | 725 | 43 |
9 | VW Fox | od 2006 | 985 | 47 |
10 | Smart Fortwo | od 2007 | 1335 | 54 |
11 | Fiat Panda | od 2004 | 1523 | 56 |
12 | Chevrolet Matiz/Spark | od 2005 | 908 | 64 |
13 | Fiat 500 | od 2008 | 1477 | 71 |
Auta miejskie
Podium należy do dwóch generacji Hondy Jazz – wygrała druga generacja produkowana od 2008 roku, natomiast za nią uplasowało się pierwsze wcielenie z lat 2001-2008. Jazz II jest nie do pobicia. Psuje się bardzo rzadko, a ewentualne naprawy nie są przy tym drogie (w odróżnieniu od poprzednika, którego średni koszt usunięcia usterek jest o 1000 złotych droższy). Zaskakująco dobrze wypadł trzeci w zestawieniu Chevrolet Kalos, będący przy tym najtańszym autem w utrzymaniu w tym zestawieniu. Środek tabeli należy do „Japońców” (Toyoty, Nissany), a stawkę zamykają Fiat Punto, Renault Clio i Seat Ibiza III. Niskie koszty napraw nie pomogły w oddaniu „Hiszpance” ostatniego miejsca, natomiast jeszcze tańsza w utrzymaniu jest jej następczyni, która zajęła 6. miejsce.
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Honda Jazz | od 2008 | 905 | 5 |
2 | Honda Jazz | 2001-2008 | 1957 | 16 |
3 | Chevrolet Kalos | 2005-2011 | 543 | 16 |
4 | Toyota Yaris | 2003-2005 | 1031 | 21 |
5 | Mazda 2 | od 2007 | 1079 | 23 |
6 | Seat Ibiza | 2006-2009 | 733 | 24 |
7 | Ford Fiesta | od 2008 | 1070 | 24 |
8 | Ford Fusion | od 2002 | 1037 | 26 |
9 | Mitsubishi Colt | od 2004 | 1400 | 27 |
10 | Nissan Note | od 2006 | 1243 | 31 |
11 | Toyota Yaris | od 2006 | 1289 | 32 |
12 | Nissan Micra | od 2002 | 1386 | 34 |
13 | Kia Rio | od 2005 | 1327 | 34 |
14 | Skoda Fabia II | od 2007 | 1161 | 37 |
15 | VW Polo | od 2005 | 1288 | 48 |
16 | Ford Fiesta | 2002-2008 | 1391 | 52 |
17 | Skoda Fabia I | 2000-2007 | 1298 | 53 |
18 | Citroen C3 | od 2002 | 1371 | 59 |
19 | Fiat Punto II | 1999-2007 | 974 | 61 |
20 | Renault Clio III | od 2005 | 1259 | 63 |
21 | Seat Ibiza | 2002-2006 | 812 | 64 |
22 | Suzuki Swift | od 2005 | 1598 | 70 |
23 | Citroen C2 | od 2003 | 1334 | 73 |
24 | Renault Clio II | 1998-2005 | 1083 | 76 |
25 | Mazda 2 | 2003-2007 | 1264 | 78 |
26 | Fiat Punto | 2006-2010 | 1101 | 83 |
27 | VW Polo | 2002-2005 | 1513 | 85 |
28 | Peugeot 207 | od 2006 | 1775 | 86 |
29 | Peugeot 206 | 1998-2009 | 1480 | 87 |
30 | Mini One | 2001-2008 | 1626 | 98 |
31 | Opel Corsa | od 2006 | 1649 | 98 |
32 | Mini One | od 2007 | 2435 | 126 |
33 | Opel Corsa | 2000-2006 | 1335 | 130 |
34 | Alfa Romeo MiTo | od 2008 | 1833 | 136 |
35 | Seat Ibiza | od 2008 | 1999 | 138 |
Kompakty
Bezsprzeczne zwycięstwo Mitsubishi Lancera. Charakteryzuje się bardzo niskimi kosztami napraw, co pozwoliło uzyskać indeks awaryjności wynoszący zaledwie 4. Niewiele gorsza jest elektryczna Honda Insight i Mercedes CLC, ale to mało popularne auta na rynku. Spośród „starych wyjadaczy” doskonały rezultat uzyskał Ford Focus I, Honda Civic VII i Hyundai i30. W rankingu występują co prawda ich nowsze generacje, ale już na niższych pozycjach. Zaskakująco wysokie koszty napraw generują nie tylko kompakty premium (jak BMW serii 1), ale też Mazda 3 i Volkswagen Golf. Także w tej kategorii zestawienie zamyka Seat oraz Fiat – kompaktowe Leon i Bravo nie tylko nie grzeszą niezawodnością, ale też sporo pochłaniają z portfela właściciela.
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Mitsubishi Lancer | 2005-2008 | 358 | 4 |
2 | Honda Insight | od 2009 | 708 | 7 |
3 | Mercedes CLC | od 2008 | 1046 | 14 |
4 | Ford Focus I | 1998-2004 | 919 | 20 |
5 | Honda Civic VII | 2000-2006 | 1957 | 26 |
6 | Hyundai i30 | od 2007 | 1789 | 28 |
7 | Toyota Prius | 2003-2009 | 1417 | 28 |
8 | Honda Civic VIII | od 2006 | 1768 | 33 |
9 | Toyota Prius | od 2009 | 1958 | 36 |
10 | Toyota Corolla E12 | 2001-2007 | 1581 | 37 |
11 | Mazda 3 | 2004-2009 | 1378 | 45 |
12 | Toyota Auris | od 2007 | 1935 | 46 |
13 | Toyota Corolla E13 | 2007-2010 | 1890 | 52 |
14 | Ford Focus II | od 2004 | 1438 | 56 |
15 | VW Golf IV | 1997-2006 | 1719 | 57 |
16 | Renault Megane III | od 2008 | 1269 | 61 |
17 | Volvo C30 | od 2007 | 1627 | 63 |
18 | VW New Beetle | od 1999 | 1171 | 65 |
19 | VW Golf VI | od 2009 | 2543 | 78 |
20 | Peugeot 308 | od 2007 | 1444 | 81 |
21 | Mazda 3 | od 2009 | 2922 | 85 |
22 | Citroen C4 | od 2005 | 1631 | 86 |
23 | Peugeot 307 | 2001-2009 | 1454 | 87 |
24 | Renault Megane II | 2002-2009 | 1111 | 95 |
25 | Skoda Octavia II | od 2004 | 1772 | 98 |
26 | Volvo S40 | od 2004 | 1617 | 101 |
27 | Chevrolet Lacetti | od 2005 | 1534 | 103 |
28 | VW Golf V | 2004-2009 | 1728 | 112 |
29 | Volvo V50 | od 2004 | 1621 | 122 |
30 | Opel Astra IV | od 2009 | 1575 | 126 |
31 | BMW serii 1 | od 2004 | 2638 | 130 |
32 | Opel Astra III | 2004-2009 | 1998 | 131 |
33 | Alfa Romeo 147 | 2001-2009 | 1140 | 141 |
34 | VW Jetta | od 2006 | 2096 | 142 |
35 | Audi A3 | od 2003 | 2269 | 143 |
36 | Seat Leon | od 2005 | 2449 | 157 |
37 | Fiat Bravo | od 2007 | 1155 | 179 |