Mitsubishi Lancer

Wyniki raportu angielskiego raportu niezawodności Warranty Direct w kategoriach: samochody małe, miejskie i kompaktowe.

Oceń swój samochód w programie Wybór Kierowców

Nie tylko Niemcy przeprowadzają renomowane rankingi niezawodności. Oprócz raportów TUV, Dekry czy GTU dostępny jest jeszcze m.in. ranking angielskiej firmy ubezpieczeniowej Warranty Direct. Zarówno wyniki, jak i sposób ich wyliczania nieco się różnią od niemieckich odpowiedników, co pozwala spojrzeć z dystansem na statystyki naszych zachodnich sąsiadów.

Nie tylko awarie

Ranking Warranty Direct nie skupia się na niezawodności traktowanej jako ryzyko wystąpienia poważnej usterki. Bierze bardziej pod uwagę koszty, jakie będzie musiał ponieść właściciel z tytułu ich wystąpienia. Dlaczego? Ponieważ działalność firmy opiera się właśnie na ubezpieczeniu samochodów od ryzyka awarii i przedstawiany ranking pomaga towarzystwu wyliczyć określoną dla danego modelu składkę.

Zobacz pozostałe kategorie raportu Warranty Direct:

Samochody klasy średniej, wyższej, luksusowej, SUVy i crossovery

Minivany i kombivany, duże SUV-y, pick-upy, samochody sportowe, kabriolety i roadstery

Inna, decydująca wartość – indeks awaryjności

Podobnie jak Dekrze/TUV/GTU, samochody podzielono na segmenty i uszeregowano je według indeksu awaryjności. Jest to wartość wyliczona na podstawie częstotliwości występowania awarii w danym modelu oraz kosztów ich naprawy, wliczając czas wyłączenia auta z ruchu na czas pobytu w warsztacie. Jego średnia wartość wynosi 100, a im auto uzyskało niższą wartość, tym jest wyżej w rankingu.

Im droższe auto, tym jest z góry na niższej pozycji

Z powodu oczywistych wysokich kosztów napraw drogich samochodów (a co za tym idzie skomplikowanych technicznie), żaden reprezentant klasy wyższej i luksusowej, a nawet SUV-ów nie uzyskał bardzo dobrego rezultatu w rankingu. Wśród nich są natomiast modele, w których rzadko występują awarie lub ich usunięcie nie rujnuje portfela. Najbardziej polecane według Warranty Direct są natomiast auta miejskie i mini, a także część kompaktów.

„Japończyki” zwyciężają w każdej kategorii, na końcu Seaty i Fiaty.

W pierwszej części podsumowania rankingu Warranty Direct skupiliśmy się na wynikach z trzech pierwszych kategorii segmentowych. Tendencja jest powtarzalna zarówno na początku, jak i końcu zestawienia.

Auta mini

Mini, najlepszy - Toyota iQ
Najlepsze auto mini – Toyota iQ

Zwyciężczynią wśród najmniejszych pojazdów została króciutka Toyota iQ. Jej indeks awaryjności wyniósł zaledwie 4, co jest najlepszym wynikiem w całym rankingu. Mimo niekoniecznie niskich kosztów napraw (wziąwszy pod uwagę wymiary i prosty silnik), indeks iQ jest aż trzykrotnie niższy, niż Hyundaia i30, który zajął drugie miejsce. Zaskakująco dobrze wypadł Citroen C1 i Ford Ka. Najmniejszy Ford, mimo że również produkowany w fabryce w Tychach, znacząco wyprzedził bliźniaczego Fiata 500. Miały na to wpływ średnie koszty usunięcia usterek, które w Fiacie są o ponad 500 złotych wyższe. Najstarszym badanym autem w tej kategorii była natomiast pierwsza generacja Forda Ka. Zajęła przyzwoite 8. miejsce, a zawdzięcza to głównie tanim naprawom.

 Marka/modelLata produkcjiŚredni koszt naprawy (zł)Indeks awaryjności
1Toyota iQod 200811584
2Hyundai i10od 2008121412
3Citroen C1od 2005132416
4Ford Kaod 200896916
5Kia Picantood 200495519
6Peugeot 107od 2005147422
7Toyota Aygood 2005160931
8Ford Ka I1996-200972543
9VW Foxod 200698547
10Smart Fortwood 2007133554
11Fiat Pandaod 2004152356
12Chevrolet Matiz/Sparkod 200590864
13Fiat 500od 2008147771

Auta miejskie

Miejskie, najlepszy - Honda Jazz
Najlepsze auto miejskie – Honda Jazz

Podium należy do dwóch generacji Hondy Jazz – wygrała druga generacja produkowana od 2008 roku, natomiast za nią uplasowało się pierwsze wcielenie z lat 2001-2008. Jazz II jest nie do pobicia. Psuje się bardzo rzadko, a ewentualne naprawy nie są przy tym drogie (w odróżnieniu od poprzednika, którego średni koszt usunięcia usterek jest o 1000 złotych droższy). Zaskakująco dobrze wypadł trzeci w zestawieniu Chevrolet Kalos, będący przy tym najtańszym autem w utrzymaniu w tym zestawieniu. Środek tabeli należy do „Japońców” (Toyoty, Nissany), a stawkę zamykają Fiat Punto, Renault Clio i Seat Ibiza III. Niskie koszty napraw nie pomogły w oddaniu „Hiszpance” ostatniego miejsca, natomiast jeszcze tańsza w utrzymaniu jest jej następczyni, która zajęła 6. miejsce.

 Marka/modelLata produkcjiŚredni koszt naprawy (zł)Indeks awaryjności
1Honda Jazzod 20089055
2Honda Jazz 2001-2008195716
3Chevrolet Kalos2005-201154316
4Toyota Yaris2003-2005103121
5Mazda 2od 2007107923
6Seat Ibiza2006-200973324
7Ford Fiestaod 2008107024
8Ford Fusionod 2002103726
9Mitsubishi Coltod 2004140027
10Nissan Noteod 2006124331
11Toyota Yarisod 2006128932
12Nissan Micraod 2002138634
13Kia Riood 2005132734
14Skoda Fabia IIod 2007116137
15VW Polood 2005128848
16Ford Fiesta2002-2008139152
17Skoda Fabia I2000-2007129853
18Citroen C3od 2002137159
19Fiat Punto II1999-200797461
20Renault Clio IIIod 2005125963
21Seat Ibiza2002-200681264
22Suzuki Swiftod 2005159870
23Citroen C2od 2003133473
24Renault Clio II1998-2005108376
25Mazda 22003-2007126478
26Fiat Punto 2006-2010110183
27VW Polo2002-2005151385
28Peugeot 207od 2006177586
29Peugeot 2061998-2009148087
30Mini One2001-2008162698
31Opel Corsaod 2006164998
32Mini Oneod 20072435126
33Opel Corsa2000-20061335130
34Alfa Romeo MiTood 20081833136
35Seat Ibizaod 20081999138

Kompakty

Kompakty, najlepszy - Mitsubishi Lancer
Najlepsze auto kompaktowe – Mitsubishi Lancer

Bezsprzeczne zwycięstwo Mitsubishi Lancera. Charakteryzuje się bardzo niskimi kosztami napraw, co pozwoliło uzyskać indeks awaryjności wynoszący zaledwie 4. Niewiele gorsza jest elektryczna Honda Insight i Mercedes CLC, ale to mało popularne auta na rynku. Spośród „starych wyjadaczy” doskonały rezultat uzyskał Ford Focus I, Honda Civic VII i Hyundai i30. W rankingu występują co prawda ich nowsze generacje, ale już na niższych pozycjach. Zaskakująco wysokie koszty napraw generują nie tylko kompakty premium (jak BMW serii 1), ale też Mazda 3 i Volkswagen Golf. Także w tej kategorii zestawienie zamyka Seat oraz Fiat – kompaktowe Leon i Bravo nie tylko nie grzeszą niezawodnością, ale też sporo pochłaniają z portfela właściciela.

 Marka/modelLata produkcjiŚredni koszt naprawyIndeks awaryjności
1Mitsubishi Lancer2005-20083584
2Honda Insightod 20097087
3Mercedes CLCod 2008104614
4Ford Focus I1998-200491920
5Honda Civic VII2000-2006195726
6Hyundai i30od 2007178928
7Toyota Prius2003-2009141728
8Honda Civic VIIIod 2006176833
9Toyota Priusod 2009195836
10Toyota Corolla E122001-2007158137
11Mazda 32004-2009137845
12Toyota Aurisod 2007193546
13Toyota Corolla E132007-2010189052
14Ford Focus IIod 2004143856
15VW Golf IV1997-2006171957
16Renault Megane IIIod 2008126961
17Volvo C30od 2007162763
18VW New Beetleod 1999117165
19VW Golf VIod 2009254378
20Peugeot 308od 2007144481
21Mazda 3od 2009292285
22Citroen C4od 2005163186
23Peugeot 3072001-2009145487
24Renault Megane II2002-2009111195
25Skoda Octavia IIod 2004177298
26Volvo S40od 20041617101
27Chevrolet Lacettiod 20051534103
28VW Golf V2004-20091728112
29Volvo V50od 20041621122
30Opel Astra IVod 20091575126
31BMW serii 1od 20042638130
32Opel Astra III2004-20091998131
33Alfa Romeo 1472001-20091140141
34VW Jettaod 20062096142
35Audi A3od 20032269143
36Seat Leonod 20052449157
37Fiat Bravood 20071155179