Wyniki raportu Warranty Direct w kategoriach: minivany i kombivany, duże SUV-y, pick-upy, samochody sportowe, kabriolety i roadstery. Samochody francuskie niepokonane w klasie minivanów i kombivanów.
Ranking Warranty Direct
bierze pod uwagę koszty, jakie będzie musiał ponieść właściciel z tytułu wystąpienia określonych awarii.Indeks awaryjności
wartość wyliczona na podstawie częstotliwości występowania awarii w danym modelu oraz kosztów naprawy, wraz z czasem wyłączenia auta na czas pobytu w warsztacie. Średnia wartość dla całej bazy wynosi 100. Wartości ponad 100 oznaczają że wynik jest gorszy niż przeciętny.
W tych bardziej niszowych segmentach przewaga samochodów japońskich nie jest już tak wyraźna, głównie dlatego, że konkurencja oferuje szerszą gamę modelową. Jednak w niektórych przypadkach poziom dopracowania aut japońskich przekłada się na świetny wynik na tle innych marek.
Minivany i kombivany
To najliczniej obsadzona kategoria w rankingu Warranty Direct – organizacja przebadała aż 42 rodzinne auta. Tutaj Japończyki schodzą na drugi plan i triumfują auta francuskie. Pierwsze miejsce i jedyny indeks z najwyższą oceną bardzo dobrą przypadł Peugeotowi Partnerowi, natomiast pierwszą dziesiątkę okupują Citroeny i Renault.
Trzeba jednak zauważyć, że samochodów francuskich jest tu znacznie więcej niż pojazdów innego pochodzenia – w zestawieniu figurują aż cztery modele Renault, dodatkowo różnych generacji i w wersjach krótkich albo Grand. Dlatego też „Francuzy” można znaleźć również w drugiej połowie zestawienia, jak np. Renault Espace na 40. pozycji. Przedostatnie miejsce należy do bliźniaczego z VW Sharanem Seata Alhambry, a najbardziej awaryjnym vanem jest Chrysler Grand Voyager.
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Peugeot Partner Tepee | Od 2008 | 870 | 22 |
2 | Citroen C3 Picasso | Od 2009 | 1537 | 32 |
3 | Opel Zafira | 1999-2005 | 926 | 36 |
4 | Renault Scenic | Od 2009 | 1196 | 41 |
5 | Renault Kangoo | Od 2009 | 1535 | 42 |
6 | Citroen Berlingo First | 2005-2009 | 1054 | 42 |
7 | Citroen Xsara Picasso | Od 2000 | 1151 | 47 |
8 | Skoda Roomster | Od 2005 | 1662 | 52 |
9 | Renault Grand Modus | Od 2008 | 1139 | 53 |
10 | Ford C-Max | Od 2007 | 1593 | 57 |
11 | Chevrolet Tacuma | 2005-2011 | 2341 | 58 |
12 | Opel Meriva | Od 2003 | 1493 | 63 |
13 | Renault Kangoo | 1999-2009 | 2113 | 66 |
14 | Renault Scenic | 2003-2009 | 1485 | 71 |
15 | Renault Grand Scenic | Od 2009 | 2480 | 74 |
16 | Toyota Corolla Verso | 2004-2005 | 2685 | 84 |
17 | Peugeot 3008 | Od 2009 | 2388 | 86 |
18 | Ford Focus C-Max | 2003-2007 | 1603 | 87 |
19 | Peugeot 1007 | 2005-2009 | 1032 | 89 |
20 | Fiat Doblo | Od 2001 | 1318 | 90 |
21 | VW Caddy Max Life | Od 2008 | 1745 | 90 |
22 | Kia Carens | Od 2006 | 1717 | 92 |
23 | Mazda 5 | Od 2005 | 1323 | 100 |
24 | Renault Modus | Od 2004 | 1461 | 106 |
25 | Seat Altea | Od 2004 | 1691 | 118 |
26 | Renault Grand Scenic | 2004-2009 | 1404 | 122 |
27 | Ford S-Max | Od 2006 | 2391 | 125 |
28 | VW Golf Plus | 2005-2009 | 1864 | 127 |
29 | Mercedes Klasy A | 2005-2012 | 2249 | 131 |
30 | Citroen Grand C4 Picasso | Od 2007 | 1806 | 139 |
31 | Mercedes Klasy B | Od 2005 | 2545 | 140 |
32 | VW Golf Plus | Od 2009 | 2776 | 141 |
33 | Mitsubishi Grandis | Od 2004 | 2267 | 141 |
34 | Opel Zafira | Od 2005 | 1914 | 161 |
35 | Citroen C4 Picasso | Od 2007 | 2117 | 165 |
36 | Peugeot 807 | Od 2002 | 2297 | 181 |
37 | Chrysler Voyager | 2004-2011 | 2169 | 202 |
38 | Seat Toledo | Od 2005 | 1800 | 202 |
39 | VW Sharan | Od 1995 | 2425 | 203 |
40 | Renault Espace | Od 2002 | 1710 | 215 |
41 | Seat Alhambra | Od 1996 | 2105 | 229 |
42 | Chrysler Grand Voyager | 2004-2010 | 2999 | 300 |
Duże SUV-y
Koszty napraw największych uterenowionych aut oscylują w kwotach samochodów luksusowych, dlatego też mają one wysokie indeksy awaryjności. Najniższy ma Lexus RX – zaledwie 68 (druga Kia Sorento ma już ponad dwa razy wyższy). Trzecie miejsce należy do najtańszego w naprawach Jeepa Grand Cherokee, natomiast drogie SUV-y BMW zajęły przyzwoitą 6. i 7. pozycję. Najwięcej z portfela pochłonie eksploatacja Nissana Murano, Porsche Cayenne i Audi Q7, natomiast na ewentualną mnogość usterek najbardziej muszą być przygotowani użytkownicy skomplikowanych Mercedesów GL.
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Lexus RX | 2003-2009 | 2272 | 68 |
2 | Kia Sorento | od 2003 | 2987 | 148 |
3 | Jeep Grand Cherokee | od 2005 | 1765 | 157 |
4 | Nissan Pathfinder | od 2005 | 2495 | 159 |
5 | Volvo XC70 | od 2007 | 2041 | 168 |
6 | BMW X5 | 2000-2007 | 2070 | 168 |
7 | BMW X6 | od 2008 | 2897 | 172 |
8 | Toyota Land Cruiser | od 2003 | 2709 | 188 |
9 | SsangYong Rexton | od 2003 | 1983 | 188 |
10 | Nissan Murano | 2004-2010 | 3256 | 188 |
11 | Volvo XC90 | od 2002 | 2093 | 193 |
12 | BMW X5 | od 2007 | 3041 | 244 |
13 | VW Touareg | od 2003 | 2545 | 262 |
14 | Mercedes ML | od 2005 | 2282 | 287 |
15 | Jeep Commander | od 2006 | 2500 | 323 |
16 | Range Rover | od 2002 | 2670 | 327 |
17 | Land Rover Discovery | od 2004 | 1957 | 336 |
18 | Range Rover Sport | od 2005 | 2261 | 340 |
19 | Porsche Cayenne | od 2003 | 3310 | 342 |
20 | Mercedes ML | 1998-2006 | 2250 | 409 |
21 | Audi Q7 | od 2006 | 3792 | 426 |
22 | Mercedes GL | od 2006 | 2915 | 533 |
Pick-upy
Eksperci sprawdzili zaledwie cztery pick-upy. Najmniej problematyczna okazała się Toyota Hilux, ale też jest najdroższa w naprawach. Konkurencyjni „Japończycy” mają już wyższe indeksy awaryjności, ale naprawimy je taniej. Czwartą lokatę zajął rzadko spotykany w tej odmianie nadwoziowej Land Rover Defender (na zdjęciu w standardowa, pięciodrzwiowa wersja).
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Toyota Hilux | 2005-2010 | 3742 | 147 |
2 | Mitsubishi L200 | 2000-2010 | 2715 | 177 |
3 | Nissan Navara | 2001-2010 | 2049 | 198 |
4 | Land Rover Defender | 2007-2010 | 3235 | 251 |
Samochody sportowe
W tej kategorii wygrało jedno z najstarszych i najsłabszych aut – Audi TT pierwszej generacji. Dzięki pokrewieństwu z VW Golfem IV nie trapią go poważne awarie, a ich usunięcie nie rujnuje portfela. Druga generacja już tak nie błyszczy i zajęła 8. lokatę. Przyzwoicie prezentują się sportowe Jaguary XK – model produkowany od 2006 roku znalazł się na 4. miejscu, a starszy (najtańszy w naprawach ze wszystkich) o dwie dalej. Zupełnie skrajnie wypadły najmocniejsze Nissany. Kultowy już 350Z znalazł się na szczycie tabeli tuż za TT-ką, natomiast mocarny GT-R poniósł sromotną porażkę. Naprawy tego superauta mogą wynieść nawet dziesiątki tysięcy złotych!
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Audi TT | 1999-2006 | 1442 | 45 |
2 | Nissan 350Z | 2003-2009 | 2059 | 60 |
3 | VW Scirocco | od 2008 | 2024 | 91 |
4 | Jaguar XK | od 2006 | 2250 | 121 |
5 | Mercedes CLK | od 2002 | 2158 | 126 |
6 | Jaguar XK | 1996-2006 | 1323 | 130 |
7 | BMW serii 6 | od 2003 | 2419 | 132 |
8 | Audi TT | od 2006 | 2217 | 137 |
9 | Mazda RX-8 | od 2003 | 2170 | 139 |
10 | Smart Roadster | 2003-2006 | 1513 | 158 |
11 | Porsche Cayman | od 2005 | 3353 | 179 |
12 | Alfa Romeo GT | od 2004 | 1457 | 200 |
13 | Alfa Romeo Brera | od 2006 | 2092 | 205 |
14 | Audi A5 | od 2007 | 2477 | 217 |
15 | Porsche 911 997 | od 2004 | 3243 | 281 |
16 | BMW M3 | od 2007 | 3284 | 408 |
17 | Nissan GT-R | od 2009 | 18178 | 626 |
Kabriolety i roadstery
Dzięki prostocie konstrukcji i renomie marki w tym segmencie zwyciężyła Mazda MX-5. Za nią uplasował się Opel Tigra, a dalsze miejsca zajmują już droższe auta (również w naprawach). Trzecie miejsce Mercedesa SLK jest godne pochwały, natomiast im większy kabriolet ze Stuttgartu, tym dobre imię maleje. Topowy SL jest już znacznie bardziej kosztowny w naprawach, a najwyższe rachunki z serwisów czekają właścicieli Porsche Boxsterów.
Marka/model | Lata produkcji | Średni koszt naprawy (zł) | Indeks awaryjności | |
---|---|---|---|---|
1 | Mazda MX-5 | od 2005 | 954 | 15 |
2 | Opel Tigra | 2004-2009 | 1023 | 35 |
3 | Mercedes SLK | od 2004 | 2169 | 99 |
4 | Volvo C70 | od 2006 | 1614 | 102 |
5 | BMW serii 3 cabrio | od 2007 | 1758 | 112 |
6 | VW Eos | od 2006 | 1953 | 124 |
7 | BMW Z4 | od 2009 | 1834 | 134 |
8 | Mercedes SL | od 2002 | 3433 | 234 |
9 | Porsche Boxster | od 2004 | 3702 | 302 |