Strefa Tempo 30 nie poprawia jakości powietrza – RAPORT

 

ISP Wolfgang Grube

  • Zmniejszenie prędkości z 50 km/h do 30 km/h nie zmienia jakości powietrza
  • Rozwiązaniami są nowoczesne silniki i poprawienie płynności ruchu

Niemieckie stowarzyszenie ADAC zbadało, czy ograniczenie prędkości z 50 do 30 km/h w centrach miast przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych spalin. Wynik jest jednoznaczny i nieco zaskakujący – jakość powietrza nie poprawia się po wprowadzeniu takiego ograniczenia, na gorsze zmienia się natomiast płynność komunikacji.

Strefa Tempo 30 dotarła także do nas. Wdrożono ją w kilku polskich miastach, m.in. Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Bydgoszczy, Radomiu, Szczecinie i od niedawna w Katowicach. Planowane jest stworzenie takiej strefy także w Warszawie.

ADAC postanowiło poszukać alternatyw mogących wpłynąć na zmniejszenie stopnia zanieczyszczenia powietrza. W swoich badaniach organizacja zmierzyła emisję spalin w różnych autach. Wyniki wykazały, że nawet pojazdy z silnikami Diesla mogą emitować mało szkodliwych substancji, jeśli tylko wyposaży się je w nowoczesne technologie kontroli emisji spalin. Dobrym krokiem w kierunku dbania o środowisko jest też wykorzystanie alternatywnych technologii napędowych. Pozwoli to zmniejszyć emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 90%.

Kolejnym rozwiązaniem jest tworzenie tzw. zielonych fal oraz zastosowanie inteligentnych systemów zarządzania ruchem. Dzięki temu zwiększa się płynność jazdy, a tym samym zmniejsza wydzielanie szkodliwych substancji o ponad 30%.