Przygotowanie samochodu do zimy

Mroźne warunki zimowe ujawniają wiele niesprawności auta. Podpowiadamy, jak ją przeżyć bez niespodzianek i jak odpowiednio przyszykować samochód na zimę.

Po kilkunastogodzinnym postoju na mrozie auto nie chce odpalić? To typowa przypadłość podczas trwania najzimniejszej pory roku, bo w niskich temperaturach akumulator rozładowuje się znacznie szybciej. Przed pierwszymi mrozami warto zrobić jego przegląd w warsztatach szybkiej obsługi, które sprawdzą baterię pod obciążeniem (koszt ok. 20 zł). Ale nie tylko akumulator może się dać we znaki. Dobrze sprawdzić układ zapłonowy (wymienić świece i kable), ocenić stan opon zimowych (powinny mieć minimum 4-5 mm bieżnika i maksimum 5 lat), a w Dieslach profilaktycznie wymienić filtr paliwa, który może zamarznąć w ujemnych temperaturach.

Przygotuj całe auto

Oprócz czynności typowo technicznych dobrze jest zadbać o czystość wnętrza i zabezpieczyć lakier wraz z resztą nadwozia przed trudną, zimową eksploatacją. Bardzo wrażliwe na mróz są uszczelki, dlatego warto je zakonserwować, by później nie męczyć się z odmrażaczem. Dokładniejsze wskazówki i zimowe porady przedstawimy w trzech częściach materiału. Będą się skupiać na zalecanych czynnościach, które należy przeprowadzić w zakresie nadwozia, wnętrza i mechaniki samochodu. Jeśli zakupimy odpowiednią ilość chemii i poświęcimy trochę czasu, nie tylko oszczędzimy sobie nerwów podczas zimy, ale i zakonserwujemy auto na przyszłość.

Część 1 – Nadwozie

Względy estetycznie schodzą na drugi plan. Zimą warto przede wszystkim zabezpieczyć lakier i regularnie spłukiwać z niego sól.

Im sól z dróg krócej „siedzi” na nadwoziu, tym dla niego zdrowiej, zwłaszcza jeśli samochód garażujemy w dodatnich temperaturach, przyspieszających procesy korozyjne. Do powierzchownego spłukania zalegającego brudu i soli warto udać się na myjnię bezdotykową, ale najlepiej zrobić to w dodatnich temperaturach, bo zamarzająca woda nie wpływa korzystnie na lakier. Całe nadwozie dobrze jest przed zimą nawoskować, pamiętając o ówczesnym oczyszczeniu lakieru cleanerem i usunięciem naleciałości (żywicy, asfaltu) glinką. Trzeba pamiętać, że wosk należy nakładać w temperaturach powyżej 10*C, czyli najlepiej w garażu. Jeśli ktoś nie ma na to czasu, może użyć wosku w płynie.

Istotna czystość szyb

Drugą bardzo istotną sprawą jest zadbanie o czystość szyb i sprawną pracę wycieraczek. Na przednią i tylną szybę można nanieść tzw. niewidzialną wycieraczkę za kilkanaście złotych, która łatwiej „odepchnie” wodę i usunie lód. Przed nałożeniem preparatu dobrze oczyścić szybę spirytusem. Wycieraczki najlepiej wymienić lub przeczyścić szamponem lub płynem do szyb z alkoholem. Warto również zabezpieczyć felgi i spryskać je środkiem odpornym na wysokie temperatury – ułatwi usuwanie brudu i ochroni przed osadzaniem się pyłu z układu hamulcowego.