Hamulce wymiana

Z początku możemy nie zauważyć, że w naszym samochodzie „trzymają” hamulce. Później problem staje się odczuwalny, a w końcu prowadzi do zniszczenia układu. Jak zidentyfikować typowe usterki związane z hamulcami?

Nieprawidłowości w układzie hamulcowym samochodu zwiastuje najczęściej kilka defektów, które kierowca jest w stanie samemu wychwycić. Samochód przede wszystkim ma wtedy odczuwalnie gorsze osiągi, ale i zauważalnie wyższe zużycie paliwa (już o 1,5 l/100 km przy bardzo małym blokowaniu hamulców). Oprócz tego problem można zidentyfikować z zewnątrz po zapachu rozgrzanego metalu i znacznie wyższej temperaturze felgi. Dodatkowo może znaleźć się na niej znaczna ilość pyłu z klocków hamulcowych, a tarcza wydawać charakterystyczne „cykanie” pod wpływem temperatury.

Ciężko ich uniknąć

Problemy z odpowiednim działaniem hamulców przeważnie dotyczą samochodów pokonujących symboliczne przebiegi lub takich, których użytkownicy mają delikatny styl jazdy i nie wciskają mocno pedału hamulca. Defekty najczęściej mają swoje podłoże w gromadzących się w układzie zabrudzeniach lub zaniedbaniach od strony kierowcy. Przeważnie nie są groźne, a tylko niekorzystnie wpływają na przyjemność z jazdy. W skrajnych przypadkach lekceważenie nieprawidłowości może doprowadzić do całkowitego zniszczenia układu np. po osiągnięciu przez płyn hamulcowy temperatury wrzenia. Może do tego dojść podczas szybkiej jazdy w aucie, w którym nieodpowiednio cofają się klocki, przegrzewając tym samym zacisk.

Najczęstsze awarie

Przyczyn blokowania się hamulców jest bardzo dużo, a my przedstawimy 8 najczęstszych. Ich wykrycie zwykle kończy się wymianą zużytych elementów, ale czasami wystarczy przeczyszczenie i konserwacja. Oto, co się może zdarzyć w układzie hamulcowym.

Zabrudzenie/korozja tłoczka
Zatarty tłoczek
Zatarty tłoczek

Korozja lub zabrudzenie na powierzchni tłoczka utrudnia jego cofanie po zwolnieniu pedału hamulca, co powoduje, że klocki wciąż lekko ocierają się o tarcze. W przypadku wystąpienia rdzy tłoczek nadaje się do wymiany, ale powierzchowne zabrudzenia można spolerować.

Mocno zużyte klocki
Zużyty klocek
Zużyty klocek

Minimalna grubość tarcz lub okładzin klocków hamulcowych może powodować, że klocki będą się ustawiać pod kątem w zacisku, tym samym ocierając o tarczę. Rozwiązaniem jest wyłącznie zakup nowych klocków.

Zablokowana linka ręcznego
Hamulec ręczny
Hamulec ręczny

Jeśli pancerz linki nawet lekko się uszkodzi, łatwiej mogą zostać się do niego zanieczyszczenia lub np. woda. Powoduje to korozję, która początkowo ogranicza swobodne działanie linki, a w końcu prowadzi do jej zerwania. Regularne używanie hamulca ręcznego pozwoli na późniejsze i mniej nagłe wystąpienie awarii.