Pomiar przestronności

Często błędnie sądzimy, że im większy samochód z zewnątrz, tym jest przestronniejszy w środku i ma pojemniejszy bagażnik. Rzeczywiste rezultaty okazują się zaskakujące. Oto nasze zestawienie przestronności samochodów w różnych klasach.

Producenci dwoją się i troją, wyposażając swoje auta w wymyślne schowki, systemy składania foteli i inne rozwiązania podnoszące praktyczność. Jednak ich sens mija się z celem, jeśli samochód zapewnia zbyt mało przestrzeni wewnątrz. Nie mniejsze znaczenie mają możliwości przewozowe. I choć to prawda, że im mniejszy samochód, tym mniej przewiezie, czasami zdarzają się od tego wyjątki i np. auto miejskie ma większy bagażnik od niejednego kompaktu. Podobnie z kwestią ładowności – potrafi się kształtować na zaskakująco podobnym poziomie w różnych segmentach.

Funkcjonalność pod lupą

Dla niektórych odbiorców (np. rodzin z dziećmi) przestronność samochodu ma bardziej kluczowe znaczenie niż moc silnika czy bogate wyposażenie. Dlatego też tygodnik „Motor” postanowił przeprowadzić własny test praktyczności 85 modeli z sześciu klas segmentowych i wybrać te wykazujące się największą wszechstronnością i praktycznością. Samochody sprawdzono w trzech kategoriach: przestronności wnętrza, pojemności bagażnika i ładowności. Rezultaty oceniono na podstawie własnych testów redakcyjnych, nie wartościach podanych w katalogu.

Przestronność wnętrza

Pomiar wysokości
Pomiar wysokości

Najważniejszym kryterium, wliczającym się w aż 60% ogólnej oceny w teście, jest przestronność wnętrza. Aby móc ją określić, w środku przeprowadzono sześć pomiarów: wysokości i szerokości z przodu i z tyłu, miejsca na nogi dla kierowcy i pasażera z tyłu pod odsunięcia fotela kierowcy o 1 metr od pedałów – tyle mniej więcej potrzebuje statystyczny kierowca o wzroście 178 cm. Wszystkie zmierzone parametry następnie zsumowano. Jeśli samochody osiągnęły wynik powyżej 60 punktów, wykazują się ponadprzeciętną przestronnością w klasie. Jeśli mniej – trochę im brakuje.

Pojemność bagażnika

Pojemność bagażnika
Pomiar pojemności bagażnika

Kolejne 30% całkowitej oceny stanowi pojemność bagażnika. Ten parametr jest jednym z najczęściej fałszowanych przez producentów, gdyż mają duże pole manewru. Mogą podać pojemność do linii okien lub dachu, a także wyliczoną łącznie ze schowkami w podłodze. Pomiary redakcyjne w przypadku wszystkich aut były wyliczane tak samo – za pomocą litrowych pudełek i bez uwzględniania schowków.

Rzeczywista ładowność

Pomiar masy własnej
Pomiar masy własnej

Trzecią i najmniej istotną kategorią jest ładowność. Czasami może się okazać, że samochód ma duży bagażnik i obszerne wnętrze, ale może na pokład zabrać najmniej kilogramów. Parametr ładowności oblicza się, odejmując masę własną pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Ponieważ rzeczywiste pomiary masy aut okazywały się być kilkadziesiąt kilogramów wyższe od deklarowanych przez producentów, a DMC nie może zostać przekroczona, wyliczona ładowność często była niższa od tej „na papierze”.

Po zsumowaniu wyników tych trzech kategorii wyłoniły się najbardziej wszechstronne i pakowne auta w klasie, ale i też te mniej przyjazne rodzinom z dziećmi. Przyjrzyjmy się szczegółowym zestawieniom z sześciu segmentów.

Auta małe/miejskie

Funkcjonalność jest mocną stroną Chevroleta Aveo – pod ekstrawagancką karoserią znajdziemy najprzestronniejsze wnętrze w klasie i spory bagażnik (w tej kwestii ustępuje tylko Seatowi Ibizie). Spośród 20 badanych w tej klasie aut znalazło się też kilka z segmentu mini. Wymiary ich wnętrz wcale nie odstawały od konkurentów „o oczko wyżej”, jednak najwięcej traciły na bagażniku i ładowności.

Marka/modelPrzestr.Przestr.BagażnikBagażnikŁadow.Ładow.Suma
Chevrolet Aveo (5d)648 cm62,1 pkt306 l36,9 pkt421 kg10,0 pkt109,0 pkt
Seat Ibiza (5d)626 cm60,1 pkt332 l38,7 pkt423 kg10,1 pkt108,9 pkt
Renault Clio 622 cm59,7 pkt278 l34,6 pkt421 kg10,0 pkt104,3 pkt
Fiat Punto (5d)623 cm59,8 pkt260 l32,8 pkt501 kg11,6 pkt104,2 pkt
Hyundai i20630 cm60,5 pkt267 l33,5 pkt348 kg8,0 pkt101,9 pkt
Opel Corsa (5d)630 cm60,5 pkt242 l30,8 pkt435 kg10,4 pkt101,6 pkt
Toyota Yaris (5d)628 cm60,3 pkt251 l31,8 pkt399 kg9,5 pkt101,6 pkt
Citroen C3618 cm59,3 pkt257 l32,5 pkt408 kg9,7 pkt101,5 pkt
Peugeot 208 (5d)626 cm60,1 pkt234 l29,8 pkt466 kg11,0 pkt100,8 pkt
Ford Fiesta (5d)614 cm58,9 pkt252 l31,9 pkt404 kg9,6 pkt100,5 pkt
Kia Rio (5d)630 cm60,5 pkt226 l28,7 pkt460 kg10,9 pkt100,0 pkt
Mazda 2 (5d)628 cm60,3 pkt223 l28,3 pkt452 kg10,7 pkt99,3 pkt
Nissan Micra (5d)611 cm58,6 pkt226 l28,7 pkt412 kg9,8 pkt97,1 pkt
Volkswagen Polo (5d)620 cm59,5 pkt214 l26,9 pkt442 kg10,5 pkt97,0 pkt
Fiat Panda622 cm59,7 pkt214 l26,9 pkt421 kg10,0 pkt96,7 pkt
Skoda Citigo (5d)632 cm60,6 pkt206 l25,7 pkt375 kg8,8 pkt95,1 pkt
Volkswagen Up! (3d)632 cm60,6 pkt206 l25,7 pkt374 kg8,8 pkt95,1 pkt
Suzuki Swift (5d)621 cm59,6 pkt185 l21,8 pkt462 kg10,9 pkt92,3 pkt
Kia Picanto622 cm59,7 pkt170 l18,4 pkt378 kg8,9 pkt87,0 pkt
Renault Twingo622 cm59,7 pkt167 l17,6 pkt381 kg9,0 pkt86,3 pkt

Auta kompaktowe

Tutaj przebadano zarówno odmiany pięciodrzwiowe, jak i kombi najpopularniejszych reprezentantów klasy kompaktowej. Wydłużone wersje biją na głowę hatchbacki pod względem pojemności bagażnika, lecz ich ładowności są tylko nieznacznie większe, a niekiedy nawet mniejsze, jak w przypadku Opla Astry Caravan lub Kii Cee’d SW. Zwycięska Skoda Octavia jako jedyna w pierwszej 10. jest liftbackiem. Nie wygrała w żadnej kategorii, ale wykazuje się największą wszechstronnością w klasie.

Marka/modelPrzestr.Przestr.BagażnikBagażnikŁadow.Ładow.Suma
Honda Civic (kombi)648 cm59,9 pkt603 l39,7 pkt460 kg9,2 pkt108,8 pkt
Volkswagen Golf (kombi)659 cm60,9 pkt504 l35,7 pkt500 kg10,0 pkt106,7 pkt
Kia Cee’d (kombi)663 cm61,2 pkt440 l32,2 pkt569 kg11,3 pkt104,7 pkt
Opel Astra (kombi)658 cm60,8 pkt452 l32,9 pkt524 kg10,5 pkt104,2 pkt
Peugeot 308 (kombi)652 cm60,3 pkt481 l34,6 pkt466 kg9,3 pkt104,1 pkt
Seat Leon (kombi)655 cm60,5 pkt450 l32,8 pkt520 kg10,4 pkt103,8 pkt
Toyota Auris (kombi)636 cm58,7 pkt513 l36,1 pkt435 kg8,6 pkt103,5 pkt
Hyundai i30 (kombi)659 cm60,9 pkt422 l31,0 pkt513 kg10,3 pkt102,2 pkt
Renault Megane (kombi)637 cm58,8 pkt486 l34,8 pkt425 kg8,3 pkt102,0 pkt
Citroen C4638 cm58,9 pkt447 l32,6 pkt438 kg8,6 pkt100,2 pkt
Chevrolet Cruze (4d)651 cm60,2 pkt393 l28,9 pkt436 kg8,6 pkt97,6 pkt
Honda Civic (5d)644 cm59,5 pkt398 l29,3 pkt427 kg8,3 pkt97,1 pkt
Hyundai i30 (5d)656 cm60,6 pkt349 l24,9 pkt554 kg11,0 pkt96,6 pkt
Renault Megane (5d)633 cm58,5 pkt387 l28,4 pkt476 kg9,5 pkt96,4 pkt
Kia Cee’d (5d)657 cm60,7 pkt340 l24,0 pkt584 kg11,5 pkt96,2 pkt
Opel Astra (5d)658 cm60,8 pkt332 l23,1 pkt580 kg11,4 pkt95,4 pkt
Peugeot 308651 cm60,2 pkt337 l23,7 pkt520 kg10,4 pkt94,3 pkt
Seat Leon (5d)657 cm60,7 pkt335 l23,5 pkt501 kg10,1 pkt94,2 pkt
Mazda 3 (5d)631 cm58,3 pkt343 l24,3 pkt514 kg10,3 pkt92,9 pkt
Ford Focus (5d)639 cm59,0 pkt331 l23,0 pkt542 kg10,8 pkt92,9 pkt
Volkswagen Golf (5d)658 cm60,8 pkt322 l22,0 pkt490 kg9,8 pkt92,6 pkt
Toyota Auris (5d)637 cm58,8 pkt344 l24,4 pkt432 kg8,5 pkt91,7 pkt
Fiat Bravo648 cm59,9 pkt330 l22,9 pkt445 kg8,8 pkt91,6 pkt
Mitsubishi Lancer (5d)645 cm59,6 pkt269 l14,5 pkt512 kg10,3 pkt84,4 pkt

Auta klasy średniej

W teście wzięły udział wyłącznie odmiany kombi. Triumfująca Skoda Superb ma najobszerniejsze ze wszystkich wnętrze i bagażnik, lecz w kwestii ładowności ustępuje już większości rywali. Właśnie w tej trzeciej kategorii najwięcej traci Renault Laguna, przez co zajęła tutaj ostatnie miejsce.

Marka/modelPrzestr,Przestr,BagażnikBagażnikŁadow.Ładow.Suma
Skoda Superb (kombi)682 cm61,8 pkt562 l35,4 pkt525 kg9,9 pkt107,1 pkt
Ford Mondeo (kombi)660 cm59,8 pkt539 l34,4 pkt569 kg10,7 pkt104,9 pkt
Toyota Avensis (kombi)654 cm59,3 pkt482 l31,3 pkt550 kg10,3 pkt100,9 pkt
VW Passat (kombi)665 cm60,3 pkt472 l30,7 pkt506 kg9,5 pkt100,5 pkt
Hyundai i40 (kombi)675 cm61,2 pkt440 l28,6 pkt503 kg9,4 pkt99,2 pkt
Opel Insignia (kombi)656 cm59,5 pkt433 l28,1 pkt571 kg10,7 pkt98,2 pkt
Citroen C5 (kombi)647 cm58,6 pkt424 l27,4 pkt581 kg10,9 pkt96,9 pkt
Mazda 6 (kombi)664 cm60,2 pkt386 l24,2 pkt539 kg10,1 pkt94,5 pkt
Renault Laguna (kombi)653 cm59,2 pkt409 l26,2 pkt439 kg7,9 pkt93,3 pkt

Minivany/kombivany

Najtańsza Dacia Lodgy ma rekordowo pojemny bagażnik, ale kosztem centymetrów w przedziale pasażerskim. Na szczęście jej ładowność jest typowa w tej klasie i kształtuje się w okolicach 600 kilogramów. Ostatni Ford C-Max wykazuje się podobną przestronnością i ładownością jak rywal z Rumunii, ale ma niemal dwukrotnie mniejszy bagażnik. To ogromna różnica jak na jeden segment.

Marka/modelPrzestr.Przestr.BagażnikBagażnikŁadown.Ładown.Suma
Dacia Lodgy663 cm59,8 pkt717 l41,2 pkt610 kg10,1 pkt111,0 pkt
Peugeot 5008662 cm59,7 pkt517 l33,9 pkt682 kg11,1 pkt104,7 pkt
Volkswagen Touran661 cm59,6 pkt552 l35,5 pkt548 kg8,9 pkt104,1 pkt
Renault Grand Scenic673 cm60,7 pkt514 l33,7 pkt582 kg9,6 pkt104,0 pkt
Opel Zafira Tourer666 cm60,1 pkt394 l25,7 pkt654 kg10,7 pkt96,5 pkt
Mazda 5666 cm60,1 pkt380 l24,4 pkt594 kg9,8 pkt94,3 pkt
Fiat Freemont670 cm60,4 pkt368 l23,3 pkt590 kg9,7 pkt93,4 pkt
Toyota Verso668 cm60,2 pkt349 l21,3 pkt625 kg10,3 pkt91,8 pkt
Chevrolet Orlando668 cm60,2 pkt356 l22,0 pkt562 kg9,2 pkt91,5 pkt
Ford C-Max657 cm59,2 pkt357 l22,2 pkt609 kg10,1 pkt91,4 pkt

SUV-y/crossovery

Toyota RAV4 zajęła pierwsze miejsce dzięki temu, że utrzymywała wysokie pozycje we wszystkich kategoriach. Oferuje najwięcej miejsca dla podróżnych i na bagaże, a ładownością ustępuje tylko znacznie mniejszej Skodzie Yeti. Kryterium pojemności bagażnika okazało się być decydujące dla trzech ostatnich miejsc (VW Tiguana, Skody Yeti i Subaru XV), mimo że ładownością i przestronnością wcale nie odstają od rywali.

Marka/modelPrzestr.Przestr.BagażnikBagażnikŁadow.Ładow.Suma
Toyota RAV4670 cm61,0 pkt494 l 34,1 pkt561 kg11,2 pkt106,3 pkt
Honda CR-V666 cm60,6 pkt520 l35,4 pkt414 kg8,1 pkt104,1 pkt
Mazda CX-5663 cm60,3 pkt453 l31,8 pkt471 kg9,6 pkt101,7 pkt
Suzuki Grand Vitara (5d)658 cm59,9 pkt436 l30,7 pkt418 kg8,3 pkt98,8 pkt
Subaru Forester675 cm61,4 pkt388 l27,0 pkt451 kg9,1 pkt97,5 pkt
Hyundai ix35654 cm59,5 pkt403 l28,3 pkt478 kg9,7 pkt97,5 pkt
Kia Sportage653 cm59,4 pkt384 l26,7 pkt500 kg10,2 pkt96,3 pkt
SsangYong Korando653 cm59,4 pkt373 l25,7 pkt519 kg10,5 pkt95,7 pkt
Nissan Qashqai649 cm59,0 pkt371 l25,5 pkt478 kg9,7 pkt94,3 pkt
Volkswagen Tiguan659 cm60,0 pkt317 l19,7 pkt540 kg10,9 pkt90,5 pkt
Skoda Yeti662 cm60,2 pkt298 l17,1 pkt572 kg11,4 pkt88,7 pkt
Subaru XV650 cm59,1 pkt314 l19,3 pkt491 kg10,0 pkt88,4 pkt

Duże SUV-y

Najwięksi reprezentanci SUV-ów mają największe parametry ładowności ze wszystkich w teście, niewiele też ustępują minivanom w kwestii przestronności wnętrza. Pierwsza „trójka” (LR Discovery, Toyota Land Cruiser i Mercedes ML) jest najlepsza we wszystkich trzech kategoriach. Rozczarowują ciasne wnętrza SUV-ów Volvo i mały bagażnik Porsche Cayenne – niewiele mniejsze mają typowe kompakty.

Marka/modelPrzestr.Przestr.BagażnikBagażnikŁadow.Ładow.Suma
Land Rover Discovery676 cm60,5 pkt497 l34,2 pkt641 kg10,7 pkt105,3 pkt
Mercedes ML675 cm60,4 pkt465 l32,4 pkt690 kg11,3 pkt104,1 pkt
Toyota Land Cruiser 150680 cm60,8 pkt463 l32,3 pkt657 kg10,9 pkt104,0 pkt
BMW X5679 cm60,7 pkt420 l29,4 pkt597 kg10,0 pkt100,1 pkt
Volvo XC60663 cm59,3 pkt421 l29,5 pkt574 kg9,6 pkt98,4 pkt
Audi Q7665 cm59,5 pkt389 l27,0 pkt625 kg10,4 pkt96,9 pkt
BMW X3666 cm59,6 pkt445 l31,1 pkt417 kg5,6 pkt96,4 pkt
Volvo XC90661 cm59,1 pkt383 l26,5 pkt601 kg10,0 pkt95,6 pkt
Porsche Cayenne670 cm60,0 pkt369 l25,2 pkt588 kg9,8 pkt95,0 pkt