Przyspieszenie

Sprawdziliśmy 100 aut pod kątem przyczepności podczas hamowania i przyspieszania. Które auto zapewnia najwyższe przeciążenia? Oto nasz ranking przeciążeń.

Podczas jazdy na samochód działa czysta fizyka. Jeśli poruszamy się po zakrętach lub nagle przyspieszymy lub zahamujemy, pojawia się tzw. przeciążenie boczne lub wzdłużne, inaczej – reakcja na przyspieszenie. Wyrażamy je w krotności przyspieszenia ziemskiego „g” (1g = 9,81 m/s²). Jest to najbardziej obiektywna metoda, ponieważ dla każdego przedmiotu wartość przyspieszenia pod wpływem grawitacji jest taka sama.

Bezwładność decyduje o wszystkim

W zależności od warunków przeciążenie może przybierać różne wartości. Gdy nagle nabierzemy prędkości, przeciążenie będzie dodatnie, ale pojawi się siła bezwładności, która nas „wciśnie” w fotel do tyłu. Podczas hamowania jest na odwrót – wartość przeciążenia jest ujemna, a naturalna siła bezwładności „popchnie” nas do przodu, na szybę auta. Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę zachowanie na zakrętach, pojawi się także siła odśrodkowa, działająca na nas odwrotnie do kierunku jazdy. Inaczej – utrzymując stałą prędkość na zakręcie w prawo, będzie ona na nas działać w lewo. Podczas hamowania na zakręcie dodatkowo dochodzi wspomniana wcześniej siła bezwładności. Obie te siły się krzyżują, zatem przeciążenie będzie oddziaływać skośnie do kierunku jazdy.

Pomiary profesjonalną aparaturą

Urządzenie pomiarowe
Urządzenie pomiarowe

Producenci podczas fabrycznych testów przyspieszania i hamowania korzystają z urządzeń opartych na systemie GPS. Potrafią one monitorować pozycję auta z częstotliwością od 10 do 100 razy na sekundę, a podane wyniki wyrazić w krotności przyspieszenia ziemskiego „g”. Przeciążenia sprawdzono na podstawie testów hamowania ze 100 km/h i przyspieszenia do 100 km/h.

Auta sportowe przyspieszają z takim przeciążeniem, z jakim hamują auta miejskie

Spośród badanych aut znalazły się samochody sportowe, oprócz bardzo dobrych osiągów mające także przyczepne opony, nisko zestrojone zawieszenie i nisko położony środek ciężkości. Z tego też względu współczynnik „g” jest w nich najwyższy, czyli wykazują największe przeciążenia. Średni samochód potrafi przyspieszyć na poziomie 0,25 g, natomiast w mocniejszych SUV-ach i „sportowcach” przeciążenie sięga nawet 0,70 g. Rekordzista – Audi R8, ma już 0,98 g. Czołowe supersportowe auta potrafią nawet przekroczyć barierę 1 g.

O ile wartości przyspieszeń różnią się nawet kilkakrotnie, o tyle w parametrach dróg hamowania nie ma już takiej „przepaści’. Typowe auta miejskie i kompaktowe wyhamowują za 100 km/h w ok. 37/38 metrów, co przekłada się na wartość przeciążenia 1 g. Auta mające na pokładzie lepsze hamulce przekroczą tą wartość, ale nie aż tyle jak w przypadku pomiaru przyspieszenia.

Ranking przeciążeń – tabela

Model0-100 km/h
czas
0-100 km/h
g
100-0 km/h
droga
100-0 km/h
g
Alfa Romeo 159 2.0 JTDm8,8 s0,32 g37,8 m1,04 g
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB TCT8,6 s0,33 g38,4 m1,02 g
Aston Martin V12 Vantage S4,2 s0,67 g33,7 m1,17 g
Audi A1 1.4 TFSI S tronic9,2 s0,31 g35,0 m1,12 g
Audi A1 Sportb. 1.6 TDI S tronic10,0 s0,28 g37,5 m1,05 g
Audi A3 1.8 TFSI S tronic7,4 s0,38 g36,0 m1,09 g
Audi A4 2.0 TDI8,4 s0,34 g34,9 m1,13 g
Audi A4 All. 2.0 TFSI S tronic7,2 s0,39 g35,5 m1,11 g
Audi A7 3.0 TDI quattro5,8 s0,49 g35,2 m1,12 g
Audi Q5 2.0 TDI S tronic10,3 s0,27 g37,9 m1,04 g
Audi Q5 hybrid7,1 s0,40 g36,9 m1,07 g
Audi R8 2015 V10 plus2,9 s0,98 g34,0 m1,16 g
Audi RS 54,2 s0,67 g32,5 m1,21 g
Audi RS 73,6 s0,79 g34,5 m1,14 g
BMW 1M4,9 s0,58 g34,4 m1,14 g
BMW 650i Cabrio5,2 s0,54 g36,1 m1,09 g
BMW 650i Gran Coupe xDrive4,4 s0,64 g36,5 m1,08 g
BMW 750d5,3 s0,53 g35,0 m1,12 g
BMW i84,3 s0,66 g35,4 m1,11 g
BMW X6M4,7 s0,60 g37,0 m1,06 g
Citroen Berlingo XTR 1.6 HDI13,3 s0,21 g37,7 m1,04 g
Citroen Gr. C4 Picasso 2.0 B.HDI11,1 s0,26 g38,0 m1,03 g
Dacia Duster 1.5 dCi13,3 s0,21 g41,9 m0,94 g
Fiat 500 1.3 JTD11,0 s0,26 g38,0 m1,03 g
Fiat Panda 1.214,9 s0,19 g41,3 m0,95 g
Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir11,4 s0,25 g38,1 m1,03 g
Ford Fiesta ST7,2 s0,39 g36,7 m1,07 g
Ford Mondeo Kombi 1.5 EB9,9 s0,29 g37,8 m1,04 g
Ford Mustang Conv. 2.3 EB6,4 s0,44 g36,3 m1,08 g
Ford Ranger 2.213,5 s0,21 g42,1 m0,93 g
Honda Civic 1.89,2 s0,31 g38,9 m1,01 g
Honda Civic Type R5,7 s0,50 g35,0 m1,12 g
Honda CR-V 1.6 i-DTEC11,3 s0,25 g36,9 m1,07 g
Honda CR-Z9,4 s0,30 g38,5 m1,02 g
Jaguar F-Type Coupe R3,8 s0,75 g34,0 m1,16 g
Jeep Grand Cherokee SRT84,9 s0,58 g35,3 m1,11 g
Jeep Wrangler 2.8 CRD9,3 s0,30 g45,7 m0,86 g
Kia Picanto 1.014,2 s0,20 g41,0 m0,96 g
Kia Soul EV11,3 s0,25 g44,2 m0,89 g
Mazda 3 MPS6,6 s0,43 g36,7 m1,07 g
Mercedes C 180 Kombi9,1 s0,31 g36,0 m1,09 g
Mercedes CLS 350 CDI6,1 s0,46 g37,5 m1,05 g
Mercedes CLS 63 AMG4,3 s0,66 g36,0 m1,09 g
Mercedes G 5006,4 s0,44 g40,2 m0,98 g
Mercedes SLS3,9 s0,73 g35,5 m1,11 g
Mercedes V 250 BlueTEC10,2 s0,28 g35,9 m1,10 g
Mini Cooper S6,2 s0,46 g35,7 m1,10 g
Mitsubishi Lancer 1.610,2 s0,28 g42,3 m0,93 g
Mitsubishi Lancer Evo X5,5 s0,51 g34,3 m1,15 g
Mitsubishi Pajero Sport A/T11,5 s0,25 g44,2 m0,89 g
Nissan 370Z Nismo5,6 s0,51 g36,7 m1,07 g
Nissan Juke 1.67,2 s0,39 g40,2 m0,98 g
Opel Corsa 1.3 CDTi 15,5 s0,18 g39,7 m0,99 g
Opel Corsa OPC7,1 s0,40 g36,5 m1,08 g
Opel Insignia 5d 1.6 SIDI10,2 s0,28 g36,5 m1,08 g
Peugeot 208 1.411,3 s0,25 g36,9 m1,07 g
Peugeot 208 GTI6,8 s0,42 g37,2 m1,06 g
Peugeot 308 1.2 e-THP9,7 s0,29 g36,5 m1,08 g
Peugeot 508 1.6 THP8,6 s0,33 g35,4 m1,11 g
Porsche 911 Carrera 4S PDK4,6 s0,62 g34,3 m1,15 g
Porsche Cayenne Turbo4,5 s0,63 g34,5 m1,14 g
Range Rover Sport SVR4,9 s0,58 g37,0 m1,06 g
Renault Captur 1.2 TCe EDC11,4 s0,25 g36,5 m1,08 g
Renault Clio RS7,0 s0,40 g35,0 m1,12 g
Renault Megane 1.4 TCe 10,1 s0,28 g37,7 m1,04 g
Renault Megane RS Trophy6,0 s0,47 g34,6 m1,14 g
Seat Leon 1.4 TSI9,4 s0,30 g36,3 m1,08 g
Seat Leon Cupra R6,5 s0,44 g36,5 m1,08 g
Skoda Citigo 1.015,0 s0,19 g37,6 m1,05 g
Skoda Fabia 1.2 TSI11,8 s0,24 g38,1 m1,03 g
Skoda Octavia 1.4 TSI9,7 s0,29 g37,8 m1,04 g
Skoda Octavia RS7,7 s0,37 g38,5 m1,02 g
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (140 KM) 12,1 s0,23 g37,2 m1,06 g
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (177 KM)8,4 s0,34 g36,0 m1,09 g
Subaru BRZ7,8 s0,36 g39,9 m0,99 g
Subaru Forester 2.010,5 s0,27 g41,2 m0,95 g
Subaru Forester 2.5T6,7 s0,42 g43,2 m0,91 g
Subaru Levorg 1.6T CVT8,5 s0,33 g39,1 m1,01 g
Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS13,0 s0,22 g44,6 m0,88 g
Tata Indica Vista 1.414,5 s0,20 g41,4 m0,95 g
Toyota Auris 1.2T 10,2 s0,28 g37,0 m1,06 g
Toyota Avensis 2.2 D-4D10,2 s0,28 g40,5 m0,97 g
Toyota Aygo 1.013,9 s0,20 g38,8 m1,01 g
Toyota GT 867,7 s0,37 g39,6 m0,99 g
Toyota RAV4 2.2 D-4D11,5 s0,25 g40,0 m0,98 g
Toyota Yaris 1.3311,8 s0,24 g39,7 m0,99 g
Volvo S60 D310,1 s0,28 g37,0 m1,06 g
Volvo V40 D39,3 s0,30 g37,2 m1,06 g
Volvo V40 T38,1 s0,35 g39,9 m0,99 g
Volvo XC60 D58,9 s0,32 g37,7 m1,04 g
VW Golf VII GTD7,5 s0,38 g35,5 m1,11 g
VW Golf VII GTI Performance6,3 s0,45 g35,1 m1,12 g
VW Golf VII R5,0 s0,57 g34,9 m1,13 g
VW Multivan T6 2.0 BiTDI10,8 s0,26 g37,9 m1,04 g
VW Passat All. 2.0 TDI DSG9,1 s0,31 g36,6 m1,07 g
VW Scirocco R5,9 s0,48 g36,0 m1,09 g
VW Sharan 2010 2.0 TDI DSG12,4 s0,23 g37,4 m1,05 g
VW Tiguan 2.0 TDI10,2 s0,28 g36,6 m1,07 g
VW Touareg 3.0 TDI7,5 s0,38 g38,5 m1,02 g
VW Touran 2015 1.4 TSI DSG9,6 s0,29 g36,7 m1,07 g