Głowica silnika

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą rzadko wynika z jej wady fabrycznej. Najczęściej jest niestety objawem dużo poważniejszych problemów w silniku. Podpowiadamy, jak znaleźć prawdziwą przyczynę awarii i podajemy orientacyjne koszty naprawy.

Głowica i uszczelka
Głowica i uszczelka

Wizja awarii uszczelki pod głowicą wielu kierowcom spędza sen z powiek. Nie bez powodu – by ją wymienić, należy zdjąć całą głowicę, a to jest czasochłonne i kosztowne. Uszczelka ma jednak kluczowe znaczenie – chroni silnik podczas nagłego wzrostu temperatury. W takiej sytuacji unieruchamia go i sama się przepala, nie dopuszczając do większych zniszczeń samej jednostki. Nie każdy jednak potrafi odpowiednio zidentyfikować powstały problem, a rzadko on wynika z wady fabrycznej uszczelki. Rozpoznanie przyczyny jest istotne, ponieważ wielu mechaników po prostu wymienia uszczelkę bez określenia powodu jej przepalenia. Wtedy problem po jakimś czasie powraca.

Jakie są symptomy przepalenia uszczelki?

Szlam
Szlam zebrany w korku oleju.

Pierwszym mogącym, ale nie koniecznie oznaczającym awarię uszczelki jest charakterystyczny szlam o konsystencji musztardy, który osadza się na korku wlewu oleju. Jeśli jednak użytkujemy nasz samochód na krótkich dystansach, takie zjawisko jest normalne i zniknie po dłuższej jeździe. Podobnie jest w przypadku wydostawania się pary wodnej z układu wydechowego – potencjalne przepalenie uszczelki można podejrzewać dopiero wtedy, ten defekt nie ustąpi wraz z przejechanymi kilometrami. Gdy silnik ma natomiast wysoką temperaturę, uszczelka może go “obronić” i sama się przepalić. Symptomem może być także zmieniająca się wartość temperatury w zależności od obciążenia silnika.

Przyczyny przepalenia uszczelki pod głowicą

Istnieją cztery najważniejsze przyczyny wypalenia uszczelki pod głowicą:

  1. Nieprawidłowo działający układ chłodzenia
    Najczęściej winne są sparciałe węże i nie zapewniające szczelności cybanty. Warto też skontrolować, czy nie cieknie pompa cieczy chłodzącej.
  2. Termostat, pozostający na stałe w jednej pozycji
    Może być albo częściowo, albo całkowicie zamknięty. Gdy kierowca nie zareaguje w porę, może to skutkować awarią uszczelki.
  3. Wtryskiwacze w silnikach Diesla
    Jeśli są zużyte, przelewają zbyt dużą ilość oleju napędowego, przez co wzrasta temperatura w cylindrach i przegrzewają się komory spalania.
  4. Instalacja gazowa
    Tutaj sytuacja jest odwrotna niż w Dieslach i przegrzanie następuje w wyniku zbyt ubogiego dawkowania paliwa. W kryzysowych przypadkach kończy się to wypalaniem gniazd zaworowych, a nawet wypaleniem dziury w tłoku.

Ile wydamy na naprawę?

Wypalona uszczelka pod głowicą
Wypalona uszczelka pod głowicą.

Jeśli dobrze zdiagnozujemy przyczynę, problem możemy rozwiązać już nawet za kilkadziesiąt złotych, wymieniając węże i cybanty. Termostat jest niewiele droższy, bo kosztuje ok. 20-40 złotych, natomiast wtryskiwacze w dieslu to już inny pułap – zregenerujemy je za 500-700 złotych od sztuki, a nowy kosztuje nawet 2000 złotych. Wymiana wtryskiwaczy gazu jest już nieco tańsza, bo 350 złotych za wszystkie. Koszty całkowitej wymiany uszczelki oscylują w granicach 700-1600 złotych. Najdroższy z tego jest demontaż głowicy i zakup kompletu uszczelek. Konieczne jest także jej planowanie (80 złotych), jak również zalanie nowym płynem chłodzącym i olejem.

Sprawdź łatwo stan uszczelki

Preparat do sprawdzania szczelności uszczelki pod głowicą
Preparat do sprawdzania szczelności uszczelki pod głowicą.

Przed podjęciem decyzji o wymianie uszczelki można w łatwy i szybki sposób skontrolować jej stan. Powstał specjalny preparat, który pozwala określić, czy do układu chłodzenia dostają się spaliny. Jeżeli po pewnym czasie pracy rozgrzanego silnika kolor płynu się zmienił, potwierdza to przedostawanie się spalin, czyli uszkodzenie uszczelki pod głowicą.