Subaru Impreza III

W tej części przedstawiamy silniki benzynowe z Azji i USA. Królują przede wszystkim niezniszczalne konstrukcje japońskie, choć udanymi silnikami może się pochwalić również Ford i Jeep.

Litrowa, doładowana jednostka Forda (1.0 EcoBoost) dowodzi, że da się opracować trwały silnik, stosując zaawansowany downsizing. Potężny, 5,7-litrowy silnik Jeepa jest jego całkowitym przeciwieństwem, ale oba łączy naprawdę znikoma awaryjność. Do tego zdążyły już nas przyzwyczaić jednostki montowane w Hondach i Toyotach i w poniższym zestawieniu znajdziemy ich najwięcej. W wielu silnikach kluczem do sukcesu jest pilnowanie terminów wymiany oleju lub ich umiejętna eksploatacja. Nie należy się bać hybryd Toyoty – już nie raz udowodniły, że psują się nawet rzadziej od tradycyjnych „benzyniaków”. Czyli prawie w ogóle.

Oto 13 polecanych silników producentów z Japonii i Ameryki.

Ford 1.0 EcoBoost

140 KM z litra pojemności? Ford tego dokonał, i to w wielkim stylu. Jego silnik ma zaledwie 3 cylindry, turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny. W zależności od wersji ma od 100 do 140 KM. Downsizing w wykonaniu Forda okazał się na tyle dopracowany, że na razie nie sprawia właściwie żadnych problemów. Z powodzeniem radzi sobie z napędzaniem tak dużych aut jak Mondeo czy Transit Courier. Pali przy tym niedużo oraz zaskakuje miękką i cichą pracą. Jednostka jest dość młoda (debiut w 2012 r.) i najbliższe lata pokażą, czy dobra passa utrzyma się na dłużej.

Popularne modele: Ford Fiesta VI, B-Max, Focus III, C-Max II, Mondeo V, Transit Courier, Ecosport

Ford 1.6 16V Zetec-SE

Pomimo podobnej nazwy, ten silnik nie ma nic wspólnego z jednostkami o oznaczeniu Zetec. Rodzinę Zetec-SE zapoczątkowała odmiana 1.25, a 1.6 dołączył do gamy 4 lata później. Znajdziemy go głównie w Focusach, ale i w Fiestach oraz Mondeo. To dobra propozycja dla osób kierujących się rozsądkiem – jednostka nie jest ani dynamiczna ani specjalnie oszczędna, ale właściwie nie ma słabych punktów. Plus za szerokie zaplecze części.

Popularne modele: Ford Fiesta V, Focus I, Mondeo III

Ford 2.0 Duratec

Jego rodowód wywodzi się od Mazdy, bowiem jest pochodną jednostki o oznaczeniu „L” opracowanej przez japońskiego producenta. Silnik ten montowano również w Volvo w ramach ówczesnej współpracy w jednym koncernie. Przez sporą moc znalazł zastosowanie w minivanach i Mondeo. Nie jest zbyt oszczędny, ale oprócz wrażliwych elementów (cewek zapłonowych i pomp paliwa) bezawaryjność stoi na wysokim poziomie. Uwaga: nie są to bliźniacze odmiany wspomnianych silników „L” produkowanych przez Mazdę.

Popularne modele: Ford Fiesta V, Focus II/III, Galaxy II, S-Max, Mondeo III

Honda 1.8 i-VTEC

Jednostka pojawiła się w 2006 roku wraz z prezentacją Civika VIII zwanego „UFO”. Należy do serii „R”, ma pośredni wtrysk paliwa i system zmiennych faz rozrządu VTEC. Nie znajdziemy w nim doładowania, ale na osiągi nikt nie powinien narzekać. Każdy doceni natomiast wysoką kulturę pracy, dobrą ekonomikę i wysoką trwałość. Niestety, jak na Hondę przystało, części nie dostaniemy po niskich cenach.

Popularne modele: Honda Civic VIII, HR-V I

Honda 2.0 VTEC (K20)

Świetne połączenie sportowego charakteru, względnie niewielkiego spalania z ponadprzeciętną niezawodnością. Bazowe odmiany mające 155 KM napędzają Accordy i CR-V, wzmocnione natomiast znajdziemy w Civiku Type-R. Silnik uwielbia wysokie obroty i… nie lubi się psuć. Podobnie jak w 1.8 – części są, ale drogie. Oznaczenie K20 znajdziemy również w silnikach o pojemnościach 2,3 i 2,4 litra.

Popularne modele: Honda Civic VII Type-R, Civic VIII Type-R, CR-V II