Audi 1.4 TFSI; VW 1.4 TSI (EA211)

W dobie drogich w naprawach Diesli wraca zapotrzebowanie na trwałe „benzyniaki”. Oto zestawienie najlepszych jednostek popularnych producentów. W części pierwszej – silniki europejskie.

Choć silniki benzynowe zużywają zauważalnie więcej paliwa niż wysokoprężne, koszty ich eksploatacji wyrównują się podczas wystąpienia poważnej usterki w skomplikowanym Dieslu. „Benzyniaki” nie mają tak wrażliwych i kosztownych elementów jak np. filtr cząstek stałych, w związku z czym ryzyko wyłożenia kilku tysięcy złotych na naprawę jest w nich znacznie mniejsze. Oprócz tego do popularnych jednostek bez problemu znajdziemy części, które będą tańsze niż do Diesla. Jeśli natomiast chcemy zaoszczędzić na paliwie, do niektórych „benzyniaków” bez problemu założymy instalację gazową, chociaż przed tym krokiem trzeba sprawdzić, czy jednostka dobrze znosi taką przeróbkę.

Tygodnik „Motor” przygotował zestawienie 30 najlepszych silników benzynowych, które z czystym sumieniem można każdemu polecić. Warto się nim kierować, nawet mając już upatrzony konkretny model i szukać go właśnie z najlepszą jednostką pod maską. Zestawienie podzieliliśmy na dwie części: silniki producentów europejskich i z reszty świata.

Silniki marek europejskich

Od litrowych silniczków Fiata do V6 w Audi – oto 17 najlepszych konstrukcji benzynowych producentów z Europy.

W pierwszej części zestawienia przedstawiamy polecane silniki następujących marek: Audi/VW, BMW, Fiat, Peugeot/Citroen i Volvo. Opisane poniżej jednostki charakteryzują się najczęściej prostą budową, która w połączeniu z ogólnym dopracowaniem zapewnia ponadprzeciętną trwałość. Pośród nich znajdziemy również silniki zaawansowane technicznie i po downsizingu. Pokazuje to, że można stworzyć niezawodny silnik wykorzystując nowoczesną technologię na miarę XXI wieku. Każdy silnik cechuje inny mocny punkt. Może nim być ogólna bezawaryjność, tanie części lub dobre osiągi zapewniane przy umiarkowanym spalaniu. Poniżej przedstawiamy dokładniejsze specyfikacje 17 jednostek.

Audi 1.4 TFSI/VW 1.4 TSI (EA111 turbo)

To uproszczona wersja awaryjnego 1.4 TSI Twincharger, w której usunięto kompresor mechaniczny, pozostawiając doładowanie turbosprężarką. Moc spadła do 122-131 KM, ale nie wpłynęło to na przyzwoite osiągi. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy już przy 1500 obr/min i potrafi pracować na zubożonych mieszankach, przez co niedużo pali (ok. 8 l/100 km). Psuje się w nim łańcuch rozrządu, którego trzeba wymieniać co 80 tys. km. Na szczęście części nie są drogie.

Popularne modele: Audi A3 (2007-2013), Seat Leon (2007-2012), Toledo (2008-2012), Skoda Octavia II, VW Golf VI, V, VW Passat B6

Audi 1.4 TFSI/VW 1.4 TSI (EA211)

Jednostka zastąpiła EA111 w nowych autach koncernu VW, chociaż nie bazuje na niej konstrukcyjnie. Okazała się jednak równie bezproblemowa, ekonomiczna i dynamiczna. Poprawiono w niej awaryjny łańcuch rozrządu, zastępując go trwalszym, z paskiem zębatym. Silnik może czasami „brać” olej.

Popularne modele: Audi A1 (od 2014), Skoda Octavia III, Skoda Superb (od 2015), Rapid, VW Golf VII, Polo (od 2015)

Audi/VW 1.6 8V (EA113)

Dość stary silnik, bo jest rozwinięciem jednostki EA827, pamiętającej lata 70. Zaczęto go stosować w 1996 roku w Audi A3 I i VW Golfie IV, obecnie wyparły go nowocześniejsze 1.2 TSI. Ma 8-zaworową głowicę i prostą budowę, pozwalającą bez obaw zamontować do niego LPG, zwłaszcza że nie jest zbyt oszczędny (w mieście ok. 10-11 l/100 km). Nie będzie też problemu z dostaniem do niego części.

Popularne modele: Audi A3 I, II, Seat Toledo II, Skoda Octavia I, VW Golf IV, Passat B5

Audi/VW 1.8 Turbo 20V

W momencie debiutu (połowa lat 90) jednostka charakteryzowała się nowoczesną techniką zastosowania pięciu zaworów na cylinder. W zależności od wersji rozwijała od 150 do 225 KM, z czego mocniejsze z powodzeniem można było „podkręcić” do ok. 300 KM. Dobre osiągi udało się połączyć z rozsądnym zapotrzebowaniem na paliwo, a w razie czego silnik dobrze też współpracuje z LPG. Na rynku ciężko już znaleźć niewyeksploatowane 1.8 T, a te z największymi przebiegami będą zużywać olej.

Popularne modele: Audi A4 (1994-2008), TT I, Skoda Octavia I, Superb I, VW Golf V, Passat B5

Audi 2.4 V6 30V

To dość leciwa jednostka, montowana m.in. w A6 C5 i A4 B5/B6. Jej kariera trwała 10 lat (1994-2004), a zastąpiono ją silnikiem FSI z wtryskiem bezpośrednim i już czterema zaworami na cylinder. Z technicznego punktu widzenia 2.4 nie będzie ani szybki, ani oszczędny, ale dzięki dużemu momentowi obrotowemu jest dość silny. Ze wszystkich silników V6 produkcji Audi najlepiej się też nadaje do „zagazowania” bez większych konsekwencji.

Popularne modele: Audi A4 B5, B6, Audi A6 C5, C6, Skoda Superb I, VW Passat B5