Tygodnik “Motor” sprawdził ceny części zamiennych Forda, Opla i Volkswagena. Porównał wybrane modele obecnej i poprzedniej generacji. Czy wraz z rocznikiem samochodu ceny części są wyższe? Która marka oferuje najbardziej przystępne ceny zamienników?

Każdy samochód potrzebuje regularnej wymiany niektórych części zamiennych, ponieważ te ulegają naturalnemu procesowi zużycia. Większość aut oferuje zbliżone walory praktyczne, mają też podobne ceny zakupu i dane techniczne. Wtedy o zakupie mogą zdecydować koszty części, które przy planowanej dłuższej eksploatacji auta na pewno będą do wymiany.

Średnia cena koszyka części dla poszczególnych marek

VW 12 128 zł
Opel 12 900 zł
Ford 13 548 zł

“Motor” sprawdził, jak ceny zamienników kształtują się w zależności od generacji auta oraz producenta. Wziął pod lupę trzy najpopularniejsze niemieckie marki: Forda, Opla i Volkswagena. Wybrał najczęściej spotykane modele z czterech klas: miejskiej, kompaktowej, średniej i minivanów. W każdej z nich znalazły się po dwa modele – aktualnej i poprzedniej generacji auta. Sprawdzając auta miejskie, wzięto pod uwagę wersje z silnikami benzynowymi, w pozostałych – z wysokoprężnymi.

Jak przygotowano zestawienie?

Dla każdego samochodu sporządzono wykaz dziewiętnastu części zamiennych. Wśród nich znalazły się te wymieniane regularnie (filtry, tarcze, klocki hamulcowe), wolniej zużywające się (sprzęgło, rozrząd) i potrzebne podczas napraw (reflektory). Biorąc pod uwagę konstrukcję wybranego auta, niektóre części zarezerwowano wyłącznie dla benzyniaków (cewki zapłonowe), a niektóre dla diesli (wtryskiwacze, koła dwumasowe). W zestawieniu sprawdzono zamienniki wysokiej jakości i pochodzące od uznanych firm. Ich ceny wyznaczono na podstawie katalogu firmy Inter Cars – największego dystrybutora części w Polsce.

Korzystanie z zamienników

Różnice między generacjami

Nowsze 12 940 zł
Starsze 12 726 zł

Podczas sprawdzania cen okazało się, że niektóre części są wspólne dla kilku modeli, co pozwala na tańszą eksploatację i zmniejsza różnice w cenach. Wbrew pozorom, zamienniki dla starszych generacji aut wcale nie są znacznie tańsze – w sumie o niecałe 200 złotych względem nowszych, biorąc pod uwagę wszystkie modele bez podziału na marki.

Różnice między klasami

Minivany 16 757 zł
Klasa średnia 14 396 zł
Kompakty 14 494 zł
Miejskie 5 787 zł

Podział na segmenty

Wyraźną różnicę widać przy podziale na segmenty. Auta miejskie średnio mieściły się w przedziale cenowym 5-6 tysięcy złotych za wszystkie badane części, podczas gdy w kompaktach ta suma wyniosła prawie trzy razy więcej (ponad 14 tys. zł). To niewiele więcej niż w klasie średniej. Jest to spowodowane bardzo wysokimi cenami za typowe części do Diesli – wtryskiwaczy i koła dwumasowego. Te pierwsze średnio kosztują 5-6 tysięcy złotych, a w Fordzie Galaxy aż 18 256 złotych. Ta wartość przełożyła się też na najwyższą sumę cen zamienników dla minivanów.

Najtańsza marka

Najtańsze części oferuje Volkswagen, a najdroższe Ford. Rozbieżność nie jest jednak duża, bo wynosi 12%. Wszystkie trzy marki mają jednak bardzo dobre zaopatrzenie w zamienniki, co pozwala na wybór spośród produktów różnych firm.

Koszt koszyka części dla poszczególnych modeli

Model Koszt (zł)
Ford GalaxyFord Galaxy.26434
Opel Astra IVopel-astra-iv17660
Opel Zafira Toureropel-zafira-tourer16100
Opel Insigniaopel-insignia15510
Ford S-Maxford-s-max15045
Ford Mondeo IVford-mondeo-iv14948
Volkswagen Passat B6vw-passat-b614968
Volkswagen Golf VIvw-golf-vi14535
Volkswagen Touran I FLvw-touran-i-fl14459
Volkswagen Touran Ivw-touran-i14341
Ford Focus IIIford-focus-iii14241
Opel Zafira Bopel-zafira-ii14163
Volkswagen Golf Vvw-golf-v13968
Ford Mondeo IIIford-mondeo-iii13853
Opel Astra IIIopel-astra-iii13822
Opel Vectra Copel-vectra-c13703
VW Passat B5vw-passat-b513393
Ford Focus IIford-focus-ii12738
Opel Corsa Dopel-corsa-d6385
Opel Corsa Copel-corsa-c5860
Ford Fiesta VIford-fiesta-vi5844
Volkswagen Polo Vvw-polo-v5894
Volkswagen Polo IVvw-polo-iv5463
Ford Fiesta Vford-fiesta-v5278