Tygodnik „Motor” sprawdził ceny części zamiennych Forda, Opla i Volkswagena. Porównał wybrane modele obecnej i poprzedniej generacji. Czy wraz z rocznikiem samochodu ceny części są wyższe? Która marka oferuje najbardziej przystępne ceny zamienników?
Każdy samochód potrzebuje regularnej wymiany niektórych części zamiennych, ponieważ te ulegają naturalnemu procesowi zużycia. Większość aut oferuje zbliżone walory praktyczne, mają też podobne ceny zakupu i dane techniczne. Wtedy o zakupie mogą zdecydować koszty części, które przy planowanej dłuższej eksploatacji auta na pewno będą do wymiany.
Średnia cena koszyka części dla poszczególnych marek
VW 12 128 zł Opel 12 900 zł Ford 13 548 zł
„Motor” sprawdził, jak ceny zamienników kształtują się w zależności od generacji auta oraz producenta. Wziął pod lupę trzy najpopularniejsze niemieckie marki: Forda, Opla i Volkswagena. Wybrał najczęściej spotykane modele z czterech klas: miejskiej, kompaktowej, średniej i minivanów. W każdej z nich znalazły się po dwa modele – aktualnej i poprzedniej generacji auta. Sprawdzając auta miejskie, wzięto pod uwagę wersje z silnikami benzynowymi, w pozostałych – z wysokoprężnymi.
Jak przygotowano zestawienie?
Dla każdego samochodu sporządzono wykaz dziewiętnastu części zamiennych. Wśród nich znalazły się te wymieniane regularnie (filtry, tarcze, klocki hamulcowe), wolniej zużywające się (sprzęgło, rozrząd) i potrzebne podczas napraw (reflektory). Biorąc pod uwagę konstrukcję wybranego auta, niektóre części zarezerwowano wyłącznie dla benzyniaków (cewki zapłonowe), a niektóre dla diesli (wtryskiwacze, koła dwumasowe). W zestawieniu sprawdzono zamienniki wysokiej jakości i pochodzące od uznanych firm. Ich ceny wyznaczono na podstawie katalogu firmy Inter Cars – największego dystrybutora części w Polsce.
Korzystanie z zamienników
Różnice między generacjami
Nowsze 12 940 zł Starsze 12 726 zł
Podczas sprawdzania cen okazało się, że niektóre części są wspólne dla kilku modeli, co pozwala na tańszą eksploatację i zmniejsza różnice w cenach. Wbrew pozorom, zamienniki dla starszych generacji aut wcale nie są znacznie tańsze – w sumie o niecałe 200 złotych względem nowszych, biorąc pod uwagę wszystkie modele bez podziału na marki.
Różnice między klasami
Minivany 16 757 zł Klasa średnia 14 396 zł Kompakty 14 494 zł Miejskie 5 787 zł
Podział na segmenty
Wyraźną różnicę widać przy podziale na segmenty. Auta miejskie średnio mieściły się w przedziale cenowym 5-6 tysięcy złotych za wszystkie badane części, podczas gdy w kompaktach ta suma wyniosła prawie trzy razy więcej (ponad 14 tys. zł). To niewiele więcej niż w klasie średniej. Jest to spowodowane bardzo wysokimi cenami za typowe części do Diesli – wtryskiwaczy i koła dwumasowego. Te pierwsze średnio kosztują 5-6 tysięcy złotych, a w Fordzie Galaxy aż 18 256 złotych. Ta wartość przełożyła się też na najwyższą sumę cen zamienników dla minivanów.
Najtańsza marka
Najtańsze części oferuje Volkswagen, a najdroższe Ford. Rozbieżność nie jest jednak duża, bo wynosi 12%. Wszystkie trzy marki mają jednak bardzo dobre zaopatrzenie w zamienniki, co pozwala na wybór spośród produktów różnych firm.
Koszt koszyka części dla poszczególnych modeli