Parowanie szyb w samochodzie

Zimą i jesienią wiele samochodów dopada problem parujących szyb. Sprawdźmy, co może być przyczyną takiego parowania i jak sobie z poradzić z tym zjawiskiem.

Parowanie szyb jest zmorą głównie starszych aut, ale może dotknąć także samochody z klimatyzacją. Proces parowania zachodzi w wyniku kondensacji wilgotnego powietrza z zimną powierzchnią szyby.

Sprawdzenie drożności odpływów
Sprawdzenie drożności odpływów

Wraz z nagrzaniem wnętrza szyba powinna odparować. Jeśli tak się nie dzieje, w naszym aucie mogła nagromadzić się duża ilość wilgoci. Powstaje ona m.in. przez przeciekanie wody przez uszczelki i zbieranie się jej na dywanie. Do akumulacji wilgoci przyczynia  się również zalegający we wnętrzu brud, typu kurz i piasek. Dlatego pierwszym krokiem do walki z zaparowanymi szybami jest dokładne oczyszczenie wnętrza auta oraz wykrycie ewentualnych miejsc przecieków, chociażby w okolicach szyberdachu, jeśli samochód go ma. Najlepiej robić to w dwie osoby – jedna polewa wrażliwe miejsca wodą, druga szuka wycieków w środku auta.

Parowanie szyb – sprawdź filtr kabinowy

Problem może też leżeć po stronie technicznej, tj. w stanie filtra kabinowego. Jeśli jest brudny i zawilgocony, nie jest w stanie oczyścić powietrza dostającego się do środka. Producenci zalecają jego wymianę co ok. 2 lata, ale aby zagwarantować sobie spokój w każdych warunkach, warto robić to co roku (koszt kilkadziesiąt złotych). Filtr zwykle znajduje się w okolicach podszybia, schowka pasażera lub pedału gazu. Inną przyczyną mogą być zanieczyszczone odpływy wody na podszybiu. Przy znacznym nagromadzeniu wody w końcu dostanie się ona do filtra kabinowego, a to oznacza, że trafi i do wnętrza.

Parowanie szyb – lokalizacje filtra kabinowego

Filtr kabinowy umieszczony za schowkiem pasażera
Filtr kabinowy umieszczony za schowkiem pasażera

Oto lista popularnych modeli samochodów z uwzględnieniem miejsce umieszczenia filtra kabinowego. Tam go szukajcie!

Filtr kabinowy w podszybiu

Modele: Audi A3 I, Skoda Octavia I, VW Golf VI, BMW serii 3 E46, Ford Focus I, Ford Mondeo III, Opel Vectra C

Filtr kabinowy za schowkiem pasażera

Modele: Renault Laguna II, Toyota Yaris I i II

 

Filtr kabinowy pod schowkiem pasażera

Modele: Fiat Grande Punto, Opel Astra II, Renault Megane II, Renault Scenic, Skoda Fabia I, VW Polo 9N, Skoda Octavia II, VW Golf V, Toyota Corolla IX, Volvo S80

Filtr kabinowy w okolicy pedału gazu

Modele: Citroen C5 I, Ford Focus II, Peugeot 407