ADAC 2017

Ranking ADAC od pozostałych nieco różni się metodą badania niezawodności. Jakie auta z nim wypadają najlepiej? Oto wyniki rankingu niezawodności ADAC 2017 w klasach aut małych, miejskich i kompaktów.

ADAC jest niemieckim automobilklubem zajmującym się m.in. świadczeniem usług typu assistance dla swoich członków. Swoje statystyki wyjazdowe pomocy drogowych wykorzystuje potem do sporządzenia raportu niezawodności. Najczęściej takie interwencje były przeprowadzane do samochodów, które „stanęły” w trasie i nie dawały się już uruchomić. Właśnie tym raport ADAC różni się o np. TUV, GTU i Dekry – opiera się na prawdziwych awariach, a nie na danych z przeglądów, jak to ma miejsce w pozostałych trzech. W nich w ogóle nie bierze się pod uwagę nagłych i niespodziewanych usterek.

Do czego wyjeżdżają pojazdy ADAC?

Okazuje się, że pracownicy ADAC mają pełne ręce roboty – dziennie wyjeżdżają do aż 10 tysięcy interwencji. Czy to oznacza jednak, że auta psują się na potęgę i dopadają je poważne awarie? Niekoniecznie. Bardzo często pomoc drogową wzywają osoby, którym po prostu… padł akumulator. Nie jest tajemnicą, że współczesne samochody mają znacznie więcej odbiorników prądu niż kiedyś, a użytkownicy niekiedy zapominają o regularnym kontrolowaniu stanu akumulatora. Dopiero później w kolejności są usterki układu wtryskowego i zapłonowego, a na trzecim miejscu – elektrycznego, czyli np. rozrusznika, alternatora, oświetlenia.

Co oznaczają liczby w tabelkach?

Swoje dane ADAC wylicza na podstawie liczby zgłoszeń assistance do konkretnego modelu w odniesieniu do 1000 zarejestrowanych w Niemczech aut. Czyli liczba w tabeli jest to wskaźnik awarii na 1000 samochodów. Poniżej zaznaczyliśmy jakie oceny otrzymują samochody w zależności od rocznika.

Awaryjność20072008200920102011201220132014
Bardzo niska<28,4<25<18,7<14,5<9,9<6,5<3,5<1,8
Niska38,536,63127,120,313,28,85
Średnia48,548,343,439,630,719,914,18,2
Wysoka58,659,955,752,241,126,619,411,4
Bardzo wysoka>58,6>59,9>55,7>52,2>41,1>26,6>19,4>11,4

Najbardziej narażone na awarie są pojazdy często jeżdżące w trasie, a co za tym idzie – mające duże przebiegi. Dlatego też mini- i kombivany nie „błyszczą” w rankingach firmy ADAC. Spośród nich da się jednak znaleźć modele, które mimo intensywnej eksploatacji opierają się awariom. Przyjrzyjmy się szczegółowym statystykom z sześciu najpopularniejszych segmentów. W pierwszej części odniesiemy się do aut małych, miejskich i kompaktowych.

Auta małe

Segment najmniejszych aut ma dosyć małe roczne przebiegi (10-14 tys. km), dlatego jego reprezentanci okazują się dosyć solidni. Wpływ ma także mniejsze naszpikowanie elektroniką i prostsza budowa tanich samochodów. Nieźle wpadają auta francuskie, takie jak Renault Twingo i „trojaczki” Citroen C1/Peugeot 107 wraz z bliźniaczą Toyotą Aygo. Na drogach rzadko zawodzi również trójka z koncernu VW, czyli VW Up!/Skoda Citigo/Seat Mii. Rozczarowuje jakość małych Fiatów – „500-tka” z Pandą osiągnęły najgorsze wyniki w segmencie. Co ciekawe, w przypadku Pandy awaryjność rośnie wraz z… młodszym egzemplarzem.

Marka ModelŚr. przebieg roczny (tys. km)20072008200920102011201220132014
Chevrolet Matiz 114550.442.2
Chevrolet Spark 112014.815.1
Citroen C1 1334.127.421.814.99.96.5
Fiat 500 1140.439.448.835.521.314.911.5
Fiat Panda 1234.529.323.426.744.940.355.6
Ford Ka 1132.231.717.212.44.74.1
Hyundai i10 1114.71312.417.59.17.55.5
KIA Picanto 1123.71818.513.87.5
Opel Adam 137.64.9
Opel Agila 102018.6
Peugeot 107 1229.632.325
Renault Twingo 1235.834.721.220.313.18.15.35.4
Seat Mii 149.17.54.4
Skoda Citigo 129.56.84.8
Smart Fortwo 1161.853.435.522.817.617.410.59
Toyota Aygo 1225.12922.811.68.34.52.63.3
VW Fox 1326.228.217.617.4
VW Up! 1486.44.2