Wycie w aucie

Wycie jest jednym z niepokojących odgłosów, które mogą pojawić się w aucie. Przedstawiamy elementy, z których może pochodzić.

Samochód z zasady „hałasuje” nawet na wolnych obrotach, ale prawidłowej pracy zespołu napędowego nie powinny towarzyszyć żadne stuki, świsty czy, co gorsza, wycie. Każdy z tych odgłosów zwiastuje awarię mogącą wystąpić w różnych przedziałach czasu, ale nie należy ich lekceważyć, zwłaszcza że trudno wtedy skupić się na jeździe. Niekiedy szybka diagnoza usterki pozwoli uniknąć poważniejszych problemów, które wystąpiłyby przy całkowitym zignorowaniu niepokojących sygnałów. Czasami nie trzeba być nawet mechanikiem, by znaleźć źródło problemu.

Co, gdzie i kiedy

Oto 11 elementów auta, z których może wydobywać się wycie lub inny niepokojący odgłos. W krótkich opisach pokazujemy, jak je rozpoznać i jakie mogą być konsekwencje zaniechania szybkiej naprawy.

Alternator

Alternator
Alternator

Wycie z okolic alternatora oznacza zużycie łożyska wałka wirnika. Nasila się przy zwiększeniu obrotów, ale jest słyszalne także przy ręcznym obracaniu koła pasowego. Usterka w konsekwencji prowadzi do całkowitego zablokowania alternatora i zerwania paska, przez co auto straci ładowanie i zostanie unieruchomione.

Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji
Kompresor klimatyzacji

Wycie z kompresora klimatyzacji oznacza zużycie jego łożyskowania. Nie ma na nie wpływu załączanie kompresora, a niepokojący odgłos utrzymuje się także po jego wyłączeniu. Element jest rozbieralny i możliwa jest wymiana samych łożysk.

Łożyska w piastach kół

Łożyska w piastach kół
Łożyska w piastach kół

Hałas w tym przypadku nasila się w różnych przedziałach prędkości lub podczas jazdy w zakrętach. Wycie słychać również po zakręceniu kołem ręką (na podnośniku), może na nim pojawić się też luz. W niektórych autach łożyska są wymienne, ale w większości są zintegrowane z piastą, co podnosi koszty napraw.

Podpora wału napędowego

Podpora wału korbowego
Podpora wału korbowego

Jeśli odgłos wycia zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy, ale odgłos nie jest uzależniony od obrotów i obciążenia silnika, wymiany może się „domagać” łożysko podpory wału. Zwlekanie z usunięciem usterki prowadzi do uszkodzeń innych elementów wału napędowego, a w konsekwencji do jego kosztownej wymiany.

Rolki pasków

Rolki pasków
Rolki pasków

Wycie towarzyszy zużywaniu się łożysk na rolkach napinających paski rozrządu i zmienia się wraz z obrotami silnika. Zlekceważenie objawów doprowadzi do zerwania paska, a tym samym sporych kosztów.