Wibracje na kierownicy

Niepokojące stuki i drgania możemy odczuwać zarówno podczas jazdy, jak i w momencie przyspieszania lub hamowania. Czym są najczęściej spowodowane?

Odczuwalne w czasie jazdy wibracje na kierownicy lub całym nadwoziu nie należą do typowych eksploatacyjnych sytuacji. W zdecydowanej większości przypadków bicie w aucie oznacza usterkę, która niebawem doprowadzi do unieruchomienia samochodu. Aby umiejętnie ją zdiagnozować, trzeba dokładnie sprawdzić, kiedy i gdzie pojawiają się niepokojące wibracje. Czy podczas jazdy, czy tylko w momencie dodania gazu lub wciśnięcia pedału hamulca. W każdym przypadku usterka jest spowodowana czymś innym, ale zwykle są to typowe przypadłości, które można naprawić tanim kosztem.

Bicie w trakcie jazdy

Kontrola opony i felgi
Kontrola opony i felgi

Jeśli drgania odczuwamy podczas normalnej jazdy, winne prawdopodobnie będą nieodpowiednie opony (zdeformowane, z „bąblem”), skrzywiona felga lub nieprawidłowe wyważenie koła. Wtedy bicie zaczyna się od ok. 40 km/h i rośnie wraz z nabieraniem prędkości. Wystarczy udać się do punktu wulkanizacji i doprowadzić koła do porządku.

 

Bicie w trakcie przyspieszania

Krzyżak
Krzyżak

Więcej pracy i pieniędzy pochłonie wymiana krzyżaków na półosi, których zużycie zwiastuje powstawanie drgań w trakcie przyspieszania. W samochodach z tylnym napędem lub 4×4 wyrabiają się krzyżaki wału napędowego, a wibracje przenoszą się na całe nadwozie, wydając metaliczne stuki. Oprócz tego do drgań mogą się przyczynić poduszki zawieszenia układu napędowego. Ich wyrobienie powoduje przechylenie zespołu napędowego, co objawia się biciem z okolic półosi.

Bicie w trakcie hamowania

Kontrola tarcz
Kontrola tarcz

Najłatwiej rozpoznać bicie objawiające się podczas hamowania. Ich najczęstszą przyczyną są pokrzywione tarcze hamulcowe – przednie przenoszą wibracje na kierownicę, tylne na całe nadwozie. W autach z bębnowymi hamulcami drgania spowodowane są nierównomiernym zużyciem bębnów, czyli ich tzw. owalizacją. Podobne objawy towarzyszą również skrzywieniu piast w wyniku najechania na krawężnik.

Reaguj natychmiast

Jeśli w swoim samochodzie wyczujesz bicie i uda się ustalić źródło jego pochodzenia, najlepiej niezwłocznie udać się do mechanika w celu wymiany uszkodzonych części. Zwlekanie z tym powoduje szybsze zużycie innych elementów (np. łożysk podczas jazdy autem z krzywymi tarczami hamulcowymi), a nawet unieruchomienie auta (powoduje to zerwanie krzyżaków).p