Napędy alternatywne

Europejczycy coraz częściej przesiadają się do samochodów elektrycznych i hybryd. W Norwegii już co drugi nowy samochód jest napędzany innym źródłem niż tradycyjna benzyna lub ON. Oto jak wygląda sprzedaż samochodów elektrycznych i hybryd w Europie.

12 milionów – tyle nowych aut znalazło nabywców w Europie w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku. Niecałe 6% z nich (prawie 695 tys. sztuk) stanowią pojazdy z napędami alternatywnymi, czyli na gaz, benzynę E85, hybrydy (również plug-in) i auta całkowicie elektryczne. Najwięcej takich samochodów sprzedano we Włoszech, bo prawie 172 tysiące. Druga jest Wielka Brytania (94 tys.) i Niemcy (82 tys.). Polska odnotowała znaczący wzrost ich udziału, który powiększył się o połowę, osiągając sprzedaż ponad 20 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi. To i tak niedużo przy Słowacji, Węgrzech czy Finlandii, gdzie sprzedaż takich aut wzrosła o nawet kilkaset procent.

Najwięcej samochodów elektrycznych w Norwegii

Gdyby udział aut z innymi niż tradycyjny źródłami napędu zestawić z całością sprzedaży, bezapelacyjną rekordzistką jest Norwegia. Tam już co drugie auto, które wyjechało z salonu, jest hybrydą lub „elektrykiem”. W Norwegii w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku sprzedano 23 tysiące aut „na prąd”, czyli co stanowi 20% ogólnej sprzedaży. Włosi co prawda kupili najwięcej aut z napędem alternatywnym, ale ich udział wynosi „tylko” 11%. Polska ze swoim rezultatem 5,9% mieści się w pierwszej 10. Europy. Nasi rodacy gustują głównie w hybrydach (12 tys. kupionych egzemplarzy, w tym 10 tys. to Toyoty), natomiast wersje plug-in i auta elektryczne wciąż są w zdecydowanej mniejszości (odpowiednio 379 i 263 sztuki).

W Europie prym wiodą hybrydy

Klienci wybierający samochody z alternatywnym źródłem napędu najczęściej sięgają po hybrydy – takiego wyboru dokonał co drugi kupujący, a decydował się głównie na produkty Toyoty. Ich wersje z ładowaniem z gniazdka są mniej popularniejsze, ale wciąż chętniej wybierane od aut całkowicie elektrycznych. Takich sprzedano 97 tys. sztuk, z czego najwięcej (23 tys.) Renault Zoe, dalej BMW i3 i Nissan Leaf.

Udział napędów w sprzedaży aut z zasilaniem alternatywnym w Europie

Łącznie Hybrydy Auta na gaz i ben. E85 Hybrydy plug-in Auta elektryczne
Sprzedaż (szt.) 694 645 346 581 152 383 98 759 96 922
Procent udziału 100% 49,89% 21,94% 14,22% 13,95%

 

Rejestracje nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi

Lp. Państwo Rejestracje (I-XI 2017 r.) Zmiana (do I-XI 2016 r.) [%]
1 Włochy 171 940 33,3%
2 Wielka Brytania 94 125 48,2%
3 Niemcy 82 255 82,7%
4 Francja 77 095 47,9%
5 Norwegia 58 801 28,5%
6 Hiszpania 47 817 90,7%
7 Szwecja 30 215 37,5%
8 Belgia 22 641 40,1%
9 Holandia 22 586 16,4%
10 Polska 20 242 55,0%
11 Szwajcaria 12 292 12,9%
12 Austria 10 470 53,0%
13 Finlandia 9 167 109,9%
14 Irlandia 8 627 67,7%
15 Portugalia 7 158 93,1%
16 Dania 6 598 54,1%
17 Czechy 5 318 47,8%
18 Węgry 3 295 105,0%
19 Słowacja 2 091 411,0%
20 Grecja 1 955 35,0%
21 Rumunia 1 566 94,6%
22 Słowenia 1 346 98,8%
23 Estonia 1 026 19,1%
24 Bułgaria 818 45,6%
25 Litwa 538 151,6%
26 Łotwa 339 -1,8%