Kia Niro

Choć na naszym kontynencie wciąż przeważają auta z tradycyjnymi silnikami, rynek modeli z alternatywnym źródłem napędu stale się rozwija. W Polsce elektryki wciąż są jednak egzotyką. Hybrydy natomiast zadomowiły się nad Wisłą.

Aż 95,5% samochodów kupionych w 2016 roku w Europie ma silnik benzynowy lub wysokoprężny. Daje to wynik aż 14,4 milionów aut, podczas gdy całkowita sprzedaż wyniosła ponad 15 milionów samochodów. Jednak ubiegły rok oznaczył się większym popytem na pojazdy z alternatywnym napędem. Zdecydowanie był to czas hybryd – statystyki dały wzrost ich sprzedaży aż o 28,8%, gdyż nabywców znalazło 303 506 aut. Odmian ładowanych z gniazdka (plug-in) również przybyło, lecz o 17,2% (łącznie 112 999 sztuk), natomiast samochodów elektrycznych sprzedano 90 795, czyli o niecałe 3% więcej w porównaniu z zeszłym rokiem.

Coraz mniej aut na gaz

Jedyną grupą, która odnotowała spadek, były samochody napędzane gazem LPG/CNG lub etanolem (E85). Sprzedano 177 tysięcy takich aut, czyli o 20% mniej niż w 2015 roku. Choć w Europie pojazdy z alternatywnym źródłem napędu wciąż stanowią mały procent (680 tysięcy sztuk, czyli 4,5% spośród wszystkich), to w porównaniu z poprzednim rokiem sprzedało ich się o 40 tysięcy więcej, czyli o prawie 7%. Producenci stale powiększają swoje oferty o nowe hybrydy, dlatego można przypuszczać, że z każdym rokiem będzie coraz lepiej.

Hybrydy popularne w Polsce
Toyota Auris
Toyota Auris to najlepiej sprzedający się samochód hybrydowy w Polsce.

W Polsce też można zaobserwować wzrost zainteresowania hybrydami, co przekłada się na wyniki sprzedaży – w 2016 roku zarejestrowano 9889 hybryd różnych producentów, czyli aż o 76% więcej niż rok wcześniej (5610 sztuk). Najpopularniejsze są Toyoty i Lexusy. Japończycy mają aż 93% udziału w naszym rynku hybryd, a najchętniej kupowane są Aurisy, RAV4 i Yarisy. Czwarty jest bardziej ekskluzywny Lexus NX, a droższy RX plasuje się za nim. W pierwszej dziesiątce są również inne marki. Dziewiąte miejsce zajmuje niedawno debiutująca Kia Niro, natomiast dziesiąte hybrydowa odmiana Volvo XC90.

Polska – najpopularniejsze samochody hybrydowe w 2016 r.
Marka i model Sztuk
1 Toyota Auris 3560
2 Toyota RAV4 2110
3 Toyota Yaris 1504
4 Lexus NX 531
5 Lexus RX 386
6 Toyota C-HR 361
7 Lexus CT 329
8 Toyota Prius 212
9 Kia Niro 182
10 Volvo XC90 142
„Elektryki” wciąż niszowe
BMW i3
BMW i3 – trzecie w Europie, pierwsze w Polsce.

W Europie auta elektryczne odnotowały najmniejszy skok, ale tendencja wciąż jest rosnąca. Najpopularniejszym modelem jest Renault Zoe, które znalazło ponad 21 tysięcy nabywców. Drugi jest Nissan Leaf (ponad 18 tys. aut), a trzecie BMW i3, które dzięki zwiększeniu pojemności akumulatorów znalazło 15 tysięcy nabywców. Miejski „elektryk” bawarskiego producenta zajmuje też pierwsze miejsce w Polsce. Wynik nie jest jednak zachwycający – 91 sprzedanych aut. Za nim znalazł się ponownie Nissan Leaf (25 sztuk). Nawet mimo braku oficjalnego przedstawicielstwa firmy Tesla, Model S jest trzecim najczęściej rejestrowanym u nas autem elektrycznym (20 sztuk).

Europa – elektryczne bestsellery w 2016 r.
Marka i model Sztuk
1 Renault Zoe 21266
2 Nissan Leaf 18378
3 BMW i3 15023

 

Polska – top 3 aut elektrycznych w 2016 r.
Marka i model Sztuk
1 BMW i3 91
2 Nissan Leaf 25
3 Tesla Model S 20

 

Hybrydy przeżywają rozkwit, „elektryki” wciąż blokuje niewielki zasięg i ograniczone możliwości ładowania w mieście. Dbanie o rozwój infrastruktury w tym zakresie, a także działania producentów w celu zwiększenia wydajności akumulatorów powinny pomóc podnieść te statystyki.