Każdy segment rządzi się swoimi prawami na rynku aut używanych. Zobaczmy, które modele w klasie miejskiej, kompaktowej i średniej są najbardziej wyszukiwane przez klientów.
Dzięki internetowi droga do kupna samochodu z drugiej ręki jest dzisiaj zupełnie inna, niż kilka lat temu. Głównym źródłem poszukiwań wymarzonego auta przestały być komisy. Teraz najczęściej korzystamy z portali internetowych. Z jednej strony ułatwia to i przyspiesza przeglądanie aut, z drugiej – widzimy tylko zdjęcia, które mogą sporo ukryć. Jednak mimo tego czasami trwa „walka” o wystawiony samochód, zwłaszcza jeśli na zdjęciach wygląda zachęcająco i ma atrakcyjną cenę. Niektóre egzemplarze mogą się sprzedać zaledwie godzinę po wystawieniu.
Czego szukają Polacy?
Internet ma istotną zaletę – można w nim zobaczyć liczbę wyświetleń każdego ogłoszenia, a dzięki przeprowadzanym przez portale aukcyjne statystykom także dowiedzieć się, co jest najczęściej wybieranym kryterium. Serwis Otomoto.pl przeprowadził taki raport na podstawie wyszukiwań z 2016 roku. Według niego Polacy najczęściej przeglądają ogłoszenia z Audi A4, później jest Volkswagen Golf. Marka z Wolfsburga jednak odnotowuje tendencję spadkową, podczas gdy rosną w siłę samochody BMW. W pierwszej 10. oprócz marek premium znalazł się także Opel Astra i Ford Focus.
Istotna wiedza
Nie tylko handlarze zyskują na ujawnianych statystykach. Mogą być pomocne również dla prywatnych odbiorców, którzy być może niesłusznie poszukują tego, co inni. Oferta modelowa na rynku aut używanych się stale powiększa (obejmuje już prawie 250 modeli) i wśród nich można znaleźć równie ciekawe, tylko mniej widywane na drogach auta. Dzięki znacznej popularności samochodów marek premium ich ceny są atrakcyjniejsze, a przez mniejszy popyt można ją łatwiej negocjować.
Na podstawie danych z serwisu Otomoto.pl udało się stworzyć listę najczęściej wyszukiwanych przez Polaków aut. Skupiliśmy się na najliczniej obsadzonych trzech segmentach: aut miejskich, kompaktowych i klasy średniej. Auta tych klas figurują w klasyfikacjach generalnych i na ogół spełniają wymagania większości odbiorców. Przyjrzyjmy się, jakich aut najbardziej pożądają Polacy.
Najczęściej wyszukiwane używane – auta miejskie
Królują popularne marki. Na zakup miejskiego auta istotny wpływ wciąż mają stereotypy.
W tym segmencie rozsądek bierze górę i klienci oczekują od samochodu jak najwięcej w oferowanej cenie. Ma być tanie w obsłudze i jeździe, pozwolić na swobodną jazdę z kompletem pasażerów i zapewnić choć przyzwoite osiągi. Tutaj nie liczy się prestiż marki – horrendalnie drogie auta producentów premium absolutnie nie kuszą klientów, bo oprócz modnego wyglądu nie oferują nic więcej od tańszych rywali. Na pierwszym miejscu znalazł się Opel Corsa, po nim Volkswagen Polo i Toyota Yaris we wcześniejszych wcieleniach. Najpopularniejsza jako nowa Skoda Fabia spadła na piątą pozycję, głównie dlatego, że większość egzemplarzy jeździ we flotach. Z „francuzów” zdecydowanie najczęściej wyszukiwane jest Renault Clio, a „japończyków”, oprócz Yarisa, Suzuki Swift. Najtańsza Dacia Sandero jako auto z drugiej ręki nie cieszy się już takim wzięciem jak w salonach.
Miejsce 1 – Opel Corsa
Najpopularniejsza generacja: D (2006-2014)
Za Corsą przemawia spora, jak na auto miejskie, objętość kabiny i tania eksploatacja, w tym umiarkowane wydatki na części. W dużej mierze samochód spełnia wymagania Polaków, dlatego ma znaczną przewagę w wyszukiwaniach względem rywali. Trzeba też pamiętać, że dużo łatwiej kupić zadbaną Corsę od np. jeżdżących we flotach Fabii. Wersje trzydrzwiowe stopniowo tracą na wartości, podobnie jak diesle. Najszybciej sprzeda się wariant pięciodrzwiowy z 4-cylindrowym benzyniakiem.
Miejsce 2 – Volkswagen Polo
Najpopularniejsza generacja: 9N FL (2005-2009)
Na bazie tego wcielenia Polo bazują także inne auta koncernu Volkswagena (Skoda Fabia, Seat Ibiza), a mimo to emblemat producenta z Wolfsburga działa na klientów jak magnes. Polo 9N jest wyjątkowo nudne z wyglądu i rozczarowuje wyposażeniem, ale uchodzi za auto trwałe i proste w budowie. W salonach kupowali je głównie prywatni odbiorcy, dlatego realne jest znalezienie zadbanego egzemplarza od pierwszego właściciela.
Miejsce 3 – Toyota Yaris
Najpopularniejsza generacja: II (2005-2011)
Legendarna niezawodność Toyoty przekłada się na to, czego pragną Polacy – Yaris zdecydowanie wyprzedził innych japońskich konkurentów w zakresie wyszukiwań. Mała Toyota nie oferuje dużego wyboru jednostek napędowych i ma kontrowersyjną deskę rozdzielczą, ale dla klientów liczy się głównie renoma marki. Kupić Yarisa jest łatwo, sprzedać – tym bardziej.
Pozycja | Marka/model | Udział w % |
---|---|---|
1 | Opel Corsa | 13.5% |
2 | Volkswagen Polo | 10.8% |
3 | Toyota Yaris | 10.0% |
4 | Ford Fiesta | 9.2% |
5 | Skoda Fabia | 8.7% |
6 | Renault Clio | 8.5% |
7 | Seat Ibiza | 6.7% |
8 | Citroen C3 | 4.3% |
9 | Fiat Punto | 4.1% |
10 | Suzuki Swift | 3.4% |
11 | Honda Jazz | 3.1% |
12 | Peugeot 207 | 3.0% |
13 | Nissan Micra | 3.0% |
14 | Hyundai i20 | 2.1% |
15 | Mazda 2 | 1.9% |
16 | Mini | 1.7% |
17 | Kia Rio | 1.7% |
18 | Mitsubishi Colt | 1.4% |
19 | Dacia Sandero | 1.2% |
20 | Audi A1 | 0.9% |
21 | Alfa Romeo MiTo | 0.7% |
Najczęściej wyszukiwane używane – auta kompaktowe
Zdecydowanie to segment grupy Volkswagena, ale nie brakuje innych okazji na rynku.
Biorąc pod uwagę pierwszą „czwórkę” w tym zestawieniu, jedynie Astra przeszkodziła trzem reprezentantom grupy Volkswagena w objęciu podium. Samochód spod znaku Opla ma coraz silniejszą pozycję w segmencie i wszelkie spekulacje wskazują, że niebawem prześcignie najpopularniejszego Volkswagena Golfa. Po nim znajdziemy także Skodę Octavię i Audi A3, a spośród innych aut koncernu – także Seata Leona. Japońskie i francuskie kompakty są mniej rozchwytywane, choć Honda Civic wciąż jest silnym graczem w segmencie, podobnie jak Renault Megane. Najmniej poszukiwane są samochody niszowych marek, jak Alfa Romeo czy Chevrolet. Jego kompaktowy model – Cruze – bazuje na Astrze. To dobry model, lecz nie przyjął się na rynku, a dzięki temu jego ceny są bardzo okazyjne.
Miejsce 1 – Volkswagen Golf
Najpopularniejsza generacja: IV (1997-2003)
Stara, dobra „Czwórka” winduje Golfa na podium i czyni najczęściej wyszukiwanym przez Polaków kompaktem. Choć już leciwa, uchodzi za niezniszczalną i w ich ogłoszeniach wyświetleń ciągle przybywa. Jednak nic nie trwa wiecznie i kiedyś Golfy IV się zestarzeją, a wtedy zostaną do wyboru nowsze generacje z delikatnymi silnikami TSI i TDI PD. To prawdopodobnie sprawi, że Golf spadnie z czołówki tabeli.
Miejsce 2 – Opel Astra
Najpopularniejsza generacja: H (2005-2014)
Oto główny kandydat do „wygryzienia” Golfa. Polacy od zawsze lubili Astry, a jej trzecie wcielenie produkowano aż 9 lat, dzięki czemu można znaleźć jeszcze dość świeży egzemplarz. Na korzyść Astry przypada również nowocześniejsza stylistyka i bogatsze wyposażenie od niemieckiego rywala. Polacy najbardziej pożądają przestronnych odmian kombi, nawet z dieslem. Ważne tylko, by nie miał DPF-u.
Miejsce 3 – Skoda Octavia
Najpopularniejsza generacja: II (2004-2013)
Jest tańsza od Golfa i oferuje od niego znacznie więcej miejsca, dlatego od wielu lat nie oddaje tytułu bestsellera polskiego rynku aut nowych. Stanowi też dla niego konkurencję na portalach aukcyjnych. Octavia z drugiej ręki nie jest jednak aż tak poszukiwana jak niemiecki brat, ale dla rodzin zawsze pozostanie propozycją numer jeden. Na plus dochodzą długie lata produkcji, a to dowodzi sukcesu sprzedaży.
Pozycja | Marka/model | Udział w % |
---|---|---|
1 | Volkswagen Golf | 16.1% |
2 | Opel Astra | 15.3% |
3 | Skoda Octavia | 9.5% |
4 | Audi A3 | 9.2% |
5 | Ford Focus | 9.2% |
6 | Honda Civic | 6.1% |
7 | Renault Megane | 6.0% |
8 | Seat Leon | 4.2% |
9 | Mazda 3 | 3.2% |
10 | Toyota Auris | 3.1% |
11 | Kia Cee'd | 2.7% |
12 | Mercedes klasy A | 2.5% |
13 | Hyundai i30 | 2.5% |
14 | BMW seria 1 | 2.4% |
15 | Volvo S40/V50? | 2.1% |
16 | Citroen C4 | 1.9% |
17 | Peugeot 308 | 1.5% |
18 | Fiat Bravo | 1.2% |
19 | Mitsubishi Lancer | 0.6% |
20 | Alfa Romeo Giulietta | 0.6% |
21 | Chevrolet Cruze | 0.5% |
Najczęściej wyszukiwane używane – auta klasy średniej
Rozchwytywany segment, ale większość wyświetleń jest mało wiarygodna.
Polacy chcą prestiżu, a ich wymagania są coraz bliższe trendom z Zachodu – takie wnioski można wysnuć, patrząc na zestawienie aut klasy średniej. Zwycięskie Audi A4 jest również najchętniej wyszukiwanym samochodem w ogóle, natomiast jego główny rywal – BMW serii 3 E90 – niedawno potaniał i coraz bardziej mu zagraża. Sporo odstaje od nich trzeci z „trójcy”, czyli Mercedes klasy C. Jest udanym samochodem, a mimo tego nie wywołuje u klientów aż takiego pożądania. Auta popularniejszych marek też są rozchwytywane, lecz w mniejszym stopniu. Trzeba jednak pamiętać, że większość wyświetleń przy samochodach premium pochodzi od osób, które przeglądając ogłoszenie powiedziały „Może kiedyś sobie takiego kupię”. Takie odwiedziny strony rzadko skończyły się rzeczywistym kupnem takiego auta, a kupujący w ostateczności wybrał np. tańszego reprezentanta francuskiego lub japońskiego.
Miejsce 1 – Audi A4
Najpopularniejsza generacja: B7 (2004-2008)
Polacy pragną go jak nic innego – w klasie ma 17,5-procentowy udział we wszystkich wyszukiwaniach i nie oddaje pierwszego miejsca nawet w klasyfikacji generalnej. Trzeba przyznać, że w Audi A4 największe znaczenie ma prestiż marki, bo samochód jest znacznie ciaśniejszy i droższy od wielu konkurentów. Na plus – wysoka jakość wykonania, trwałość i zabezpieczenie antykorozyjne. Uwaga na niektóre silniki (2.0 TDI PD).
Miejsce 2 – BMW serii 3
Najpopularniejsza generacja – E90 (2005-2012)
Podobnie jak Audi, przestronność i walory praktyczne grają tu drugorzędną rolę. Polacy kochają w BMW tylny napęd i świetne właściwości jezdne, a w E90 dodatkowo ponadczasowy wygląd i takie akcenty jak zwrócona do kierowcy konsola środkowa. Najczęściej wyszukiwane są E90 z silnikami benzynowymi, a jeśli diesle, to 2.0 (M47) z początku produkcji.
Miejsce 3 – Volkswagen Passat
Najpopularniejsza generacja: B5 FL (2001-2005)
Passat B5 wciąż króluje na polskich drogach i ze względu na ponadprzeciętną trwałość nadal jest bardzo poszukiwany. Jednak malejąca ilość dobrych egzemplarzy niedługo zmusi nabywców do sięgnięcia po nowszego B6, który już nie można zaliczyć do tak udanych. Przez to Passat ostatnio stracił na wynikach wyszukiwań, ale i tak znacznie przewyższa równie popularnych rywali jak Ford Mondeo czy Opel Insignia.
Pozycja | Marka/model | Udział w % |
---|---|---|
1 | Audi A4 | 17.5% |
2 | BMW serii 3 | 16.0% |
3 | Volkswagen Passat | 14.7% |
4 | Ford Mondeo | 8.4% |
5 | Mercedes klasy C | 5.6% |
6 | Toyota Avensis | 5.3% |
7 | Mazda 6 | 4.9% |
8 | Opel Insignia | 4.8% |
9 | Citroen C5 | 4.1% |
10 | Renault Laguna | 3.9% |
11 | Honda Accord | 3.6% |
12 | Skoda Superb | 3.5% |
13 | Peugeot 407 | 1.9% |
14 | Volvo S60 | 1.6% |
15 | Alfa Romeo 159 | 1.6% |
16 | Saab 9-3 | 1.1% |
17 | Lexus IS | 1.0% |
18 | Subaru Legacy | 0.4% |