Skoda niegdyś uchodziła za „tańszego Volkswagena”, ale i jej nie brakowało modeli przyprawiających o szybsze bicie serca. Także przed wykupieniem przez niemieckiego giganta.

Stare Skody z lat 70. i 80. XX wieku uchodziły w Polsce za poprawne i dość solidne auta, którym jednak brakowało choć odrobinę lepszych osiągów. Co prawda czeski producent próbował wyjść naprzeciw miłośnikom sportowych doznań i oferował m.in. dwudrzwiowe modele 110 R i Garde/Rapid, ale nie dość, że powstało ich mało, to jeszcze jeździły niewiele szybciej od standardowych 105/120. Wiele się zmieniło po przejściu „pod skrzydła” koncernu Volkswagena. Wtedy pojawiły się pierwsze modele topowej serii RS – Octavia i Fabia. Skoda przestała się kojarzyć przede wszystkim z taniością, a usportowione auta czeskiej marki ciepło przyjęły się na rynku. Niebawem oznaczenie RS trafi na atrapy chłodnic dwóch SUVów (Kodiaq i Karoq), być może także w Superbie.

Udział w sportach motorowych

Skoda ma się jednak czym pochwalić również w dalszych dziejach, kiedy budowano modele wyścigowe, startujące m.in. w wyścigu Le Mans i na ich potrzeby przerabiano auta seryjne. Przyjrzyjmy się ośmiu najciekawszym sportowym Skodom w historii marki.

Skoda 1101 Sport (1949 r.)

Skoda 1101 Sport
Skoda 1101 Sport

Bolid startujący w wyścigu Le Mans w 1950 roku, ale wyeliminowała go awaria. Zbudowano dwie sztuki, które później kilkakrotnie modernizowano. Napędzał go silnik o mocy 50-65 KM, rozstaw osi wynosił od 195 do 213 cm.

Skoda 1100 OHC (1957 r.)

Skoda 1100 OHC
Skoda 1100 OHC

Leciutkie (ok. 550 kg) auto z ramą przestrzenną, powstałe z myślą o udziale w wyścigach. Miało niecały metr wysokości. 1,1-litrowy silnik pochodził ze Skody 440 i po modyfikacjach osiągał 92 KM, tym samym rozpędzając Skodę do 200 km/h. Powstały dwa takie auta typu coupe i dwa cabrio.

Skoda 110 R (1970 r.)

Skoda 110 R
Skoda 110 R

Dwudrzwiowy model oparty na Skodzie 100, będącej bezpośrednim poprzednikiem popularnej serii 742. W ulokowanym z tyłu silniku zwiększono pojemność do 1107 ccm, dzięki czemu moc wzrosła do 52 KM. Przez 10 lat wyprodukowano niecałe 57 tys. sztuk 110 R. Stanowił bazę dla modelu 130 RS, który wygrał w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo w 1977 roku.

Skoda 180/200 RS (1974 r.)

Skoda 200 RS
Skoda 200 RS

Najmocniejsze, wyczynowe wersje, również oparte na opisanym wcześniej modelu 110 R. Po raz pierwszy zastosowano w nich oznaczenie RS. Topowa Skoda 200 RS miała dwulitrowy silnik o mocy 163 KM, który rozpędzał ją do 100 km/h w 7 sekund. Auto osiągało prędkość maksymalną 210 km/h.