Automatyczna skrzynia biegów

Czy należy obawiać się trwałości automatycznych skrzyń biegów? Wśród nich są takie, które charakteryzują się wyjątkową trwałością. Oto ranking ośmiu najbardziej trwałych skrzyń automatycznych.

Najsłabsze przekładnie zwykle zaczynają generować pierwsze koszty już przy przebiegu 100-200 tysięcy kilometrów. Naprawy często potrafią kosztować tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy złotych. Oczywiście wiele zależy od dbałości właściciela i stylu jazdy, jednak przeważnie winna jest niedopracowana konstrukcja, powodująca szybsze zużywanie się elementów skrzyni (głównie zastąpienie lutów zgrzewami i zaniechanie stosowania ołowiu w układach elektronicznych). To właśnie awarie elektroniki powodują, że przekładnia szybciej się zużywa.

Nie wszystkich “automatów” należy się jednak wystrzegać. Pośród nich są również takie, które wytrzymują setki tysięcy kilometrów bez większych awarii. Produkowano je zwykle przed latami dwutysięcznymi, a najczęściej montowano w luksusowych SUV-ach i limuzynach (przeważnie w połączeniu z mocnymi silnikami). Niektóre sprawdzone “automaty” występowały nawet w popularnych kompaktach. Oto osiem najbardziej polecanych przekładni automatycznych.

1 ZF 5HP 24/30

Resurs: 500 000 km

 

Wybrane modele z tą skrzynią: Aston Martin DB7; BMW serii 5 E39, serii 7 E38, Z8; Jaguar XJ8; Range Rover; Rolls Royce Silver Seraph.

Przekładnia montowana m.in. w limuzynach BMW i Jaguara, ale również w sportowym Astonie Martinie. Duże przebiegi nie powinny zniechęcać nabywców.

ZF 5HP to cała rodzina skrzyń, powstała z przeznaczeniem do aut z silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu. Na początku, w 1992 roku zadebiutowała wersja 5HP 30, stosowana w najmocniejszych jednostkach BMW, a nawet w Bentleyach i Rolls-Royce’ach. Cztery lata później wprowadzono odmianę 5HP 24, dedykowaną dla Jaguarów i Range Roverów, a w 1997 roku pojawiła się wersja przeznaczona do aut z napędem na cztery koła – 5HP 24A (głównie w napędach quattro). Pozostałe typy skrzyń 5HP 24/30 współpracują wyłącznie z tylnym napędem.

“Automat” ma pięć biegów i przenosi nawet 560 Nm momentu obrotowego, dlatego świetnie sobie radzi z potężnymi jednostkami ośmio-, a nawet dwunastocylindrowymi. Przebieg rzędu pół miliona kilometrów nie powinien stanowić żadnego problemu.

2 Jeep 534RFE

Resurs: 400 000 km

 

Wybrane modele z tą skrzynią: Jeep Grand Cherokee, Commander, Wrangler; Dodge Dakota, Durango.

Trwały “automat”, stosowany w wielu Jeepach właściwie jako jedyna skrzynia automatyczna.

Przekładnia zadebiutowała w 2001 roku w Jeepie Grand Cherokee WJ. Później zaczęto ją montować również w pozostałych Jeepach, a także w SUV-ach i pick-upach firmy Dodge i w londyńskich taksówkach. Skrzynia zmienia biegi bardzo powoli, ale dzięki temu jest właściwie nie do zajeżdżenia. Mimo że pracuje w ciężkich samochodach (które też jeżdżą w trudnym terenie), pierwszy remont nie powinien nastąpić przed 400 000 kilometrów.

 

3 GM 5L40-E

Resurs: 450 000 km

 

Wybrane modele z tą skrzynią: BMW serii 3 E46, serii 5 E39, X5 E53, Z3; Cadillac CTS, STS.

Skrzynia stosowana w mniejszych autach, ale trwałością nie odbiega od pozostałych.

GM 5L40-E przenosi do 340 Nm momentu obrotowego i może współpracować z autami o niższej masie – do 1814 kilogramów. Początkowo ta pięciobiegowa przekładnia znalazła zastosowanie w BMW serii 3 typoszeregu E46, a jej późniejszy wariant, przystosowany do napędu 4×4, również w terenowym X5. Od 2004 roku skrzynię można spotkać również w Cadillakach z tylnym napędem. Produkcję zakończono trzy lata później.

Miękka praca i ponadprzeciętna trwałość to główne zalety tej przekładni. Wizja pierwszego remontu może się pojawić dopiero po przekroczeniu 400 000 kilometrów.

4 Toyota A340

Resurs: 700 000 km

Wybrane modele z tą skrzynią: Toyota 4Runner, Supra; Lexus LS i GS.

Produkowany przez niemal 30 lat “automat” po części przyczynił się do wytworzenia renomy marce Lexus.

Choć skrzynia zadebiutowała w 1986 roku, w niektórych autach występowała aż do 2013 roku. Skonstruowano ją do pojazdów z napędem tylnym lub na wszystkie koła. Wersja A340 miała cztery biegi, pokrewna A350 już pięć. Choć przekładnia współpracuje pod dużymi obciążeniami, bez problemów pokonuje setki tysięcy kilometrów. Dopiero przy 300-400 tys. km mogą pojawić się pierwsze oznaki zużycia tarcz okładzin i uszczelniaczy, natomiast gruntowany remont przeprowadza się przy przebiegach dwa razy większych. Między innymi dzięki tej skrzyni Lexus LS pierwszej generacji uzyskał miano jednego z najbardziej niezawodnych samochodów świata.

 

5 Toyota A750

Resurs: 500 000 km

Wybrane modele z tą skrzynią: Toyota Land Cruiser, Lexus LX.

Jedna z niewielu skrzyń, których historii nie trzeba weryfikować. Jak działa, to będzie jeszcze długo działać.

Toyota oferowała swój automat A750 od 2003 roku w wyłącznie w dużych SUVach, m.in. w Land Cruiserze i w bliźniaczym Lexusie LX. Praca przekładni nie należy do najszybszych, ale pod względem trwałości należy do czołówki. Pół miliona bezawaryjnych kilometrów nie powinno stanowić problemu, a podczas kupna nie trzeba uważnie weryfikować jej historii – prawie zawsze jeszcze długo pojeździ.

 

6 Mercedes 722.4

Resurs: 700 000 km

Wybrane modele z tą skrzynią: Mercedes 190, 200-300 W124, Klasa C.

Trwałość tej przekładni Mercedesa przeszła już do legendy. Nawet równolegle produkowane skrzynie manualne są bardziej awaryjne.

Producent ze Stuttgartu wprowadził automat 722.4 w modelach W201 (190) i W124, czyli jeszcze w latach 80. Najczęściej występował z silnikami 4-, 5- i 6-cylindrowymi, a w połączeniu z niezwykle dopracowaną resztą auta powstał samochód wręcz niezniszczalny. O ile dzisiaj większość starszych Mercedesów jest już mocno wyeksploatowana, o kondycję skrzyni można się nie martwić – o pierwszy remont może “prosić” dopiero po przejechaniu 700 tys. kilometrów.

 

7 Jeep A904

Resurs: 600 000 km

Wybrane modele z tą skrzynią: Jeep Cherokee XJ, Wrangler YJ, TJ.

Najstarsza i zarazem najprostsza skrzynia w zestawieniu. I nie mniej trwała – “przeżyje” samochód, w którym jest zamontowana.

Choć jej konstrukcja jest dość archaiczna, a korzenie sięgają lat 50., 40-letni okres produkcji nie wziął się przez przypadek. To bardzo porządna skrzynia, montowana nawet w amerykańskich ciężarówkach. Niemniej swoje główne zastosowanie znalazła w Jeepach, zwłaszcza w małym Wranglerze – w nim nie przeszkadzał fakt, że przekładnia miała tylko 3 biegi. Ze względu na prostotę konstrukcji remont nie jest skomplikowany, a jego konieczność może wystąpić dopiero po 600 tysiącach kilometrów.

 

8 Mazda/Ford FN4A-EL/4F27E

Resurs: 500 000 km

Wybrane modele z tą skrzynią: Ford Focus, Transit Connect; Mazda 3, 6.

Najmłodsza przekładnia, do spotkania w kompaktach Mazdy i Forda. Niezawodność na poziomie poprzednich “automatów”.

Mimo, że skrzynię wspólnie opracowali Ford i Mazda, w swoich modelach stosują różne jej nazewnictwo. Czterobiegowa przekładnia trafiła do produkcji w 2000 roku i jest właściwie ostatnim godnym polecenia “automatem”. Do jej zalet należy miękka praca i ograniczanie zużycia paliwa przez blokowanie konwertera w szerokim zakresie obrotów silnika, a przede wszystkim niska awaryjność. Mimo dość młodego wieku, osiągalne są przebiegi rzędu pół miliona kilometrów bez remontu.