Gama modelowa - Skoda

Popularne marki mają w ofercie ponad 20 modeli aut. Rekordzistą jest jednak Mercedes, także pod względem wersji nadwoziowych.

Na rynku motoryzacyjnym poszczególne marki robią wszystko, by przyciągnąć do siebie klientów. Dlatego też muszą bacznie obserwować, jakie auta są obecnie „na topie” i stale rozwijać swoje gamy modelowe, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. W dzisiejszych czasach panuje istny boom na SUV-y i crossovery – te auta przestały mieć wyłącznie kompaktowe wymiary. Dziś można przebierać pośród miejskich crossoverów, SUV-ów klasy średniej lub nawet rodzinnych, 7-osobowych. Zdarzają się też odmiany przedłużone (VW Tiguan Allspace) lub ze ściętym tyłem typu coupe (Mercedesy GLC i GLE Coupe).

Spośród dwunastu podstawowych rodzajów nadwozi samochodów można wyróżnić:

1 Hatchback w odmianach trzy- i pięciodrzwiowej
Hatchback - Peugeot 308
Hatchback – Peugeot 308
2 Sedan, czyli najbardziej klasyczna odmiana nadwozia z pojemnym bagażnikiem
Sedan - Volkswagen Passat
Sedan – Volkswagen Passat
3 Liftback, będący połączeniem obu poprzednich wersji, występujący także z wyraźnie opadającą linią dachu
Liftback - Skoda Octavia
Liftback – Skoda Octavia
4 Kombi – najpakowniejsza odmiana, stanowiąca w Europie 11% sprzedaży
Kombi - Renault Megane Grandtour
Kombi – Renault Megane Grandtour
5 Coupe – dwudrzwiowe auto sportowe z wyodrębnionym bagażnikiem lub ściętym tyłem
Coupe - Audi TT
Coupe – Audi TT
6 Targa, czyli karoseria ze zdejmowaną środkową częścią dachu (Porsche 911 Targa)
Targa - Porsche 911 Targa
Targa – Porsche 911 Targa
7 Cabrio – dwa typy dachów (miękki lub twardy), dostępny w nowych segmentach (np. SUV-ach – Range Rover Evoque)
Cabrio - Mini Cabrio
Cabrio – Mini Cabrio
8 Minivan – najbardziej rodzinny, z podstawowym lub wydłużonym rozstawem osi
Minivan - Citroen C4 Picasso
Minivan – Citroen C4 Picasso
9 Kombivan – tańszy i pakowniejszy odpowiednik minivana z różnymi wariantami rozstawów osi
Kombivan - Fiat Doblo
Kombivan – Fiat Doblo
10 Minibus – auta przystosowane do przewozu osób, również w kilku wersjach długości
Minibus - Volkswagen Caravelle
Minibus – Volkswagen Caravelle
11 SUV – wyróżniają się podniesionym prześwitem i 5-drzwiowym nadwoziem, dostępne także jako coupe
SUV - Mercedes GLC
SUV – Mercedes GLC
12 Pick-up – przystosowany do terenu „wół roboczy”, mogący mieć kilka rodzajów kabin mieszczących od 2 do 5 osób
Pick-up - Ford Ranger
Pick-up – Ford Ranger

Przebadaliśmy ofertę modelową 47 europejskich marek i podliczyliśmy liczbę wersji nadwoziowych, w jakich te auta występują. Wzięto pod uwagę również modele, które niebawem wejdą na rynek (Hyundai Kona, Seat Arona), a także wszystkie warianty rozstawów osi (minivany) i długości kabin (pick-upy). Najwięcej modeli – bo 18 – ma Mercedes, a łącznie ma w ofercie aż 36 różnych odmian nadwoziowych. Na ten rezultat złożyła się głównie bogata oferta SUV-ów, a także odmian Klasy S (3 rozstawy osi, coupe, cabrio). Jego główny konkurent (BMW) jest gorszy, ale jego wynik również jest zaskakujący – łącznie 27 modeli we wszystkich wersjach. Popularniejsze i tańsze marki również utrzymują wysoki poziom, np. Volkswagen i Toyota – 24 auta, Renault i Opel – 20.

Marka Liczba modeli i wersji nadwoziowych
Mercedes 36
Ford 27
BMW 26
Audi 24
Toyota 24
Volkswagen 24
Opel 20
Renault 20
Citroen 18
Fiat 17
Hyundai 16
Kia 15
Peugeot 15
Nissan 13
Skoda 12
Porsche 10
Seat 10
Land Rover 9
Lexus 9
Mazda 9
Mitsubishi 9
Jaguar 8
Rolls-Royce 8
Honda 7
Subaru 7
Suzuki 7
Volvo 7
Alfa Romeo 6
Aston Martin 6
Bentley 6
Dacia 6
Infiniti 6
Jeep 6
SsangYong 6
Ferrari 5
Maserati 5
Mini 5
DS 4
Lamborghini 4
Lotus 4
Isuzu 3
McLaren 3
Smart 3
Tesla 3
Alpine 1
Bugatti 1
Lancia 1

Indywidualiści mają niewiele do zaoferowania

Jak można się było spodziewać, najmniej aut w ofercie mają producenci samochodów sportowych i luksusowych, np. wchodzący na rynek Alpine oraz Bugatti, McLaren, Tesla. Wyjątkiem jest Lancia, sprzedająca w tej chwili model Ypsilon, wyłącznie na rynku włoskim.