Popularne marki mają w ofercie ponad 20 modeli aut. Rekordzistą jest jednak Mercedes, także pod względem wersji nadwoziowych.
Na rynku motoryzacyjnym poszczególne marki robią wszystko, by przyciągnąć do siebie klientów. Dlatego też muszą bacznie obserwować, jakie auta są obecnie „na topie” i stale rozwijać swoje gamy modelowe, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. W dzisiejszych czasach panuje istny boom na SUV-y i crossovery – te auta przestały mieć wyłącznie kompaktowe wymiary. Dziś można przebierać pośród miejskich crossoverów, SUV-ów klasy średniej lub nawet rodzinnych, 7-osobowych. Zdarzają się też odmiany przedłużone (VW Tiguan Allspace) lub ze ściętym tyłem typu coupe (Mercedesy GLC i GLE Coupe).
Spośród dwunastu podstawowych rodzajów nadwozi samochodów można wyróżnić:
1 Hatchback w odmianach trzy- i pięciodrzwiowej
2 Sedan, czyli najbardziej klasyczna odmiana nadwozia z pojemnym bagażnikiem
3 Liftback, będący połączeniem obu poprzednich wersji, występujący także z wyraźnie opadającą linią dachu
4 Kombi – najpakowniejsza odmiana, stanowiąca w Europie 11% sprzedaży
5 Coupe – dwudrzwiowe auto sportowe z wyodrębnionym bagażnikiem lub ściętym tyłem
6 Targa, czyli karoseria ze zdejmowaną środkową częścią dachu (Porsche 911 Targa)
7 Cabrio – dwa typy dachów (miękki lub twardy), dostępny w nowych segmentach (np. SUV-ach – Range Rover Evoque)
8 Minivan – najbardziej rodzinny, z podstawowym lub wydłużonym rozstawem osi
9 Kombivan – tańszy i pakowniejszy odpowiednik minivana z różnymi wariantami rozstawów osi
10 Minibus – auta przystosowane do przewozu osób, również w kilku wersjach długości
11 SUV – wyróżniają się podniesionym prześwitem i 5-drzwiowym nadwoziem, dostępne także jako coupe
12 Pick-up – przystosowany do terenu „wół roboczy”, mogący mieć kilka rodzajów kabin mieszczących od 2 do 5 osób
Przebadaliśmy ofertę modelową 47 europejskich marek i podliczyliśmy liczbę wersji nadwoziowych, w jakich te auta występują. Wzięto pod uwagę również modele, które niebawem wejdą na rynek (Hyundai Kona, Seat Arona), a także wszystkie warianty rozstawów osi (minivany) i długości kabin (pick-upy). Najwięcej modeli – bo 18 – ma Mercedes, a łącznie ma w ofercie aż 36 różnych odmian nadwoziowych. Na ten rezultat złożyła się głównie bogata oferta SUV-ów, a także odmian Klasy S (3 rozstawy osi, coupe, cabrio). Jego główny konkurent (BMW) jest gorszy, ale jego wynik również jest zaskakujący – łącznie 27 modeli we wszystkich wersjach. Popularniejsze i tańsze marki również utrzymują wysoki poziom, np. Volkswagen i Toyota – 24 auta, Renault i Opel – 20.
Marka | Liczba modeli i wersji nadwoziowych |
Mercedes | 36 |
Ford | 27 |
BMW | 26 |
Audi | 24 |
Toyota | 24 |
Volkswagen | 24 |
Opel | 20 |
Renault | 20 |
Citroen | 18 |
Fiat | 17 |
Hyundai | 16 |
Kia | 15 |
Peugeot | 15 |
Nissan | 13 |
Skoda | 12 |
Porsche | 10 |
Seat | 10 |
Land Rover | 9 |
Lexus | 9 |
Mazda | 9 |
Mitsubishi | 9 |
Jaguar | 8 |
Rolls-Royce | 8 |
Honda | 7 |
Subaru | 7 |
Suzuki | 7 |
Volvo | 7 |
Alfa Romeo | 6 |
Aston Martin | 6 |
Bentley | 6 |
Dacia | 6 |
Infiniti | 6 |
Jeep | 6 |
SsangYong | 6 |
Ferrari | 5 |
Maserati | 5 |
Mini | 5 |
DS | 4 |
Lamborghini | 4 |
Lotus | 4 |
Isuzu | 3 |
McLaren | 3 |
Smart | 3 |
Tesla | 3 |
Alpine | 1 |
Bugatti | 1 |
Lancia | 1 |
Indywidualiści mają niewiele do zaoferowania
Jak można się było spodziewać, najmniej aut w ofercie mają producenci samochodów sportowych i luksusowych, np. wchodzący na rynek Alpine oraz Bugatti, McLaren, Tesla. Wyjątkiem jest Lancia, sprzedająca w tej chwili model Ypsilon, wyłącznie na rynku włoskim.