To bardzo popularny, mocny i oszczędny silnik diesla w autach z gwiazdą na masce. Nie jest jednak wolny od wad i nie naprawimy go tanim kosztem. Oto na co zwrócić uwagę przy zakupie Mercedesa z silnikiem 3.0 CDI.

Opisywana jednostka V6 ma prawie 3 litry pojemności i w zależności od wersji generuje od 190 do 235 KM. Występuje w wielu Mercedesach, z czego w takich modelach jak Klasa C i E jest jednym z mocniejszych Diesli, a w większych -usportownionych i SUV-ach stanowi bazową jednostkę wysokoprężną. Silnik pojawił się w 2005 roku i zastąpił rzędowego OM648, oznaczanego w Klasie E i S jako 320 CDI (w latach 2002-2005).

Popularne modele z silnikiem 3.0 CDI

Marka/model Mercedes E (W211) Mercedes CLS (C219) Mercedes S (W221) Mercedes ML (W164) Mercedes GL (X164)
Lata produkcji 2002-2009 2004-2010 2005-2013 2005-2011 2006-2012
Ceny używanych od 20 000 zł od 35 000 zł od 40 000 zł od 40 000 zł od 60 000 zł

 

Mocne i słabe strony OM642

OM642 mógłby być kolejnym udanym dziełem Mercedesa, gdyby nie rygorystyczne względy ekologiczne, które zmusiły producenta do zamontowania w nim m.in. filtra cząstek stałych, a w nowszych układu AdBlue. Jego usterki (i innych układów też) powodują, że w warsztacie właściciel zostawi nawet kilkanaście tysięcy złotych. Trudno jednak nie docenić jego wysokiej kultury pracy i umiarkowanego apetytu na paliwo. Ma też szerokie zaplecze części zamiennych.

Co się psuje?

Silnik okazuje oznaki zmęczenia eksploatacyjnego przy przebiegu ok. 250-300 tys. kilometrów, kiedy zaczyna zużywać się turbosprężarka i wtryskiwacze. Dochodzą do tego usterki układu EGR. Dzieje się to przez zbyt dużą emisję cząstek stałych, a niewystarczająco wydajny filtr nie potrafi wypalić całej ilości sadzy, przez co procedura trwa w nieskończoność. W konsekwencji olej silnikowy rozrzedza paliwo podawane przez wtryskiwacze, które ma za zadanie dopalić zalegającą sadzę. Skutkiem tego jest zatarcie panewek, a naprawa jest barierą finansową dla części kierowców. Ale to nie jedyne bolączki tego silnika.