UżywaneOpinieUżywana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mazda CX-7 trafi w gusta konkretnych grup odbiorców. Komu rekomendujemy ten model z drugiej ręki? Oto opinie o używanej Maździe CX-7.

Mazda nie od dziś podąża własnymi ścieżkami w dziedzinie projektowania aut. W pierwszej dekadzie XXI wieku miała własny przepis na usportowionego SUV-a. Podczas gdy pojawiały się już pierwsze uterenowione samochody z nadwoziem coupe (np. debiutujące w 2008 roku BMW X6), Mazda już rok wcześniej zaprezentowała model CX-7. Wyróżniało go niezwykle lekko „narysowane” nadwozie bez gwałtownie opadającego w tylnej części dachu, ale za to z uwydatnionymi nadkolami kryjącymi koła z dużymi felgami (nawet 19-calowymi). Mazda CX-7 była sportowym SUV-em nie tylko z wyglądu. O dobre prowadzenie dbało tylne zawieszenie wielowahaczowe i seryjny na rynku europejskim napęd na 4 koła (tylko w USA oferowano odmianę przednionapędową). Producent nie poszedł na kompromisy w kwestii silników – przez pierwsze 3 lata ten samochód można było kupić tylko z potężną, 260-konną jednostką benzynową. Dopiero po liftingu w 2009 roku do oferty wprowadzono turbodiesla i przy okazji poprawiono sztywność nadwozia.

Mazda CX-7
Jak na sportowego SUV-a, Mazda CX-7 może się pochwalić pokaźnym prześwitem (20,5 cm). Do zapuszczania się w teren nie zachęca specyfika napędu 4×4 – to układ dołączający tylną oś, bez blokady mechanizmu różnicowego.

Używana Mazda CX-7 – wymiary, nadwozie

Projektantom z Mazdy należą się brawa, gdyż stworzyli naprawdę ciekawe auto, które po tylu latach od debiutu wciąż przyciąga wzrok. CX-7 wyróżniają muskularne nadkola i finezyjnie „idąca” ku górze dolna linia okien. W połączeniu z niewielkimi szybami i mocnym nachyleniem przednich słupków tworzy ona lekką sylwetkę, skutecznie maskującą rzeczywiste wymiary samochodu. Nie jest on bowiem mały (4,68 m długości) i przy okazji odznacza się pokaźną szerokością (1,87 m) oraz wysokością (1,65 m). Przy takich rozmiarach karoserii spokojnie dałoby radę wygospodarować większy rozstaw osi: w Maździe CX-7 wynosi on 2,75 m. W efekcie kół nie porozstawiano po rantach karoserii, co ma też odzwierciedlenie pod kątem przestrzeni w środku. Auto nabrało jeszcze więcej wyrazu po przeprowadzonej w 2009 roku modernizacji wizualnej. Pojawił się wtedy m.in. przeprojektowany zderzak z chromowanymi wstawkami.

Mazda CX-7
Stylistyka Mazdy CX-7 okazała się ponadczasowa. Do tej pory powstało niewiele SUV-ów z tak dynamicznie narysowaną karoserią.

Używana Mazda CX-7 – wnętrze, bagażnik

Mazda przyłożyła się także do designu kokpitu CX-7. Deska nieźle łączy tradycyjne formy obsługi z nowoczesnym, nieco sportowym klimatem. Uwagę zwracają umieszczone w tubach zegary ze wskazówkami startującymi z pozycji pionowej. W górnej części deski pomysłowo wkomponowano jednokolorowy wyświetlacz przekazujący najważniejsze dane z radia i klimatyzacji. Po liftingu ten fragment nieco rozszerzono, by zmieścił się nowy, większy ekran z kolorami. Wiek tej konstrukcji zdradza konsola środkowa z mnóstwem przycisków, ale na szczęście rozmieszczono je intuicyjnie. Na plus należy zaliczyć dobrze leżący w dłoni krótki lewarek skrzyni biegów. Są niezbędne uchwyty na napoje i schowki, choć na tle konkurentów Mazda nie imponuje pod kątem ich liczby. Przyzwoicie przedstawia się jakość materiałów wykończeniowych oraz ich montaż.

Mazda CX-7 deska rozdzielcza
Kokpit ma swój urok i przy okazji jest prosty w obsłudze.
Mazda CX-7 deska rozdzielcza
Lifting zmienił nie tylko górne wskaźniki, ale i kierownicę.

Tylu pozytywów nie można jednak powiedzieć o przedziale pasażerskim Mazdy CX-7. Jak na auto tej wielkości, z tyłu jest po prostu ciasno: ilość miejsca mieści się w zakresie między samochodami kompaktowymi a klasą średnią. Szczególnie skromnie prezentuje się przestrzeń na nogi i głowy w drugim rzędzie siedzeń. Z przodu jest lepiej, ale użytkownicy ganią fotele za zbyt krótkie siedzisko. Dobrze, że wszyscy podróżni mają możliwość skorzystania z podłokietników (tylny stanowi odchylany fragment siedziska). Nie imponuje też 455-litrowy bagażnik. Sporo cennego miejsca zabierają w nim wielkie nadkola i wysoko umieszczona podłoga. Za jej sprawą po złożeniu kanapy uzyskujemy jednak płaską przestrzeń o pojemności 1350 l. Oparcia da się wygodnie pochylić dźwigienkami w ściankach bagażnika.

Mazda CX-7 fotel kierowcy
Tych foteli nie polubią wysokie osoby. Przypadną do gustu kierowcom mającym maksymalnie 180 cm wzrostu.
Mazda CX-7 kanapa
Przy tych rozmiarach samochodu można spodziewać się obszerniejszego drugiego rzędu siedzeń.
Mazda CX-7 bagażnik
Bagażnik jest tylko wystarczający. Pod spodem – koło zapasowe i miejsce na narzędzia.
Mazda CX-7 bagażnik
Maksymalnie Mazda CX-7 zabierze na pokład 1350 l pakunków.

Używana Mazda CX-7 – silniki

Mazdy CX-7 z rynku europejskiego sprzedawano tylko z dwoma silnikami. Od początku produkcji w ofercie występował turbodoładowany 2.3 MZR DISI o mocy 260 KM: posłużył on też jako źródło napędu dla Mazdy 3 MPS. Ma sporo nowatorskich wówczas rozwiązań technicznych, jak np. bezpośredni wtrysk paliwa i układ zmiennych faz rozrządu. Zestawiano go ze skrzynią ręczną (6 biegów) oraz automatyczną: w tych samochodach moc zdławiono do 244 KM celem wydłużenia kondycji przekładni. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że do CX-7 na rynek amerykański przewidziano wolnossący silnik 2.5 (163 KM) parowany z napędem 4×4 lub tylko na przód (europejskie Mazdy zawsze mają 4×4). W 2009 roku gamę uzupełnił turbodiesel 2.2 MZR-CD o mocy 173 KM. Seryjnie montowano w nim nie tylko DPF, ale również rozbudowany układ SCR z płynem AdBlue. Na szczęście nie pokuszono się o zastosowanie nieregenerowalnych wtryskiwaczy piezoelektrycznych (są tańsze, elektromagnetyczne). Diesel w Maździe CX-7 był chętnie wybierany z uwagi na spalanie mieszczące się w granicach 8-9 l/100 km. To o wiele mniej od paliwożernego 2.3 MZR DISI, który w cyklu mieszanym potrzebuje ok. 12-13 l/100 km.

Mazda CX-7 silnik 2.3
Mocny silnik 2.3 MZR DISI świetnie pasuje do charakteru Mazdy CX-7. Potrafi jednak przytłoczyć spalaniem w mieście (nawet 15 l/100 km).
Mazda CX-7 2.2 MZR-CD
Diesel stanowi propozycję zdroworozsądkową. 173 KM zapewnia Maździe CX-7 zaledwie akceptowalne osiągi.

Używana Mazda CX-7 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Układ jezdny perfekcyjny. Świetnie zestrojony, zarówno na kręte drogi, jak i wyboiste”

„Doskonała kultura pracy silnika 2.3. Dobra elastyczność za sprawa dużej mocy i momentu obrotowego”

„Wykończenie wnętrza porównywalne lub lepsze niż w niemieckich autach z górnej półki”

 

 Wady 

„Przednie słupki są tak dziwnie pochylone, że czasem nie widać tego, co by się chciało zobaczyć”

„Pomimo dużych rozmiarów samochód jest ciasny w środku i ma mały bagażnik, a wygoda foteli nie zachwyca”

„Jak na Mazdę przystało, auto nie ma odpowiedniego zabezpieczenia antykorozyjnego”

Używana Mazda CX-7 – awaryjność, typowe usterki

Mazdy CX-7 2.3 trapi kilka niegroźnych defektów, m.in. błędy oprogramowania sterującego (auto jeszcze więcej pali lub przerywa) lub spalanie oleju. Sporadycznie zdarzają się przypadki rozciągnięć łańcucha rozrządu. W dieslach trzeba się nastawić na nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami, usterki sond lambda, zaworów EGR i filtrów cząstek stałych (efekt: rozrzedzanie oleju paliwem). Użytkownicy skarżą się na niską trwałość hamulców, zwłaszcza tarcz hamulcowych (bardzo łatwo ulegają wykrzywieniu) oraz tylnych piast. Po tylu latach o porządny detailing z reguły domaga się lakier karoseryjny. Można już mówić o realnym problemie z korozją – nie tylko na podwoziu, ale i elementach nadwozia. Inny defekt to listwa pod tylnym zderzakiem. Zamontowano ją zbyt blisko wydechu, wskutek czego zniekształca się lub wręcz stapia.

Mazda CX-7 skrzynia biegów
Precyzyjne skrzynie biegów Mazdy wyznaczają się wysoką trwałością.

Używana Mazda CX-7 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z okolic podłogi pod fotelem pasażera.

Mazda CX-7 numer VIN

Używana Mazda CX-7 – sytuacja rynkowa, ceny

Budżet 15-25 tys. zł pozwoli na zakup Mazdy CX-7 z przebiegiem powyżej 200 tys. km – głównie benzynowej. Za 25-35 tys. zł wystawiane są też diesle oraz auta poliftowe. Ostatnie roczniki kosztują maksymalnie 40 tys. zł. Udział aut benzynowych i diesli wynosi „pół na pół”. Spośród tych pierwszych można znaleźć pojedyncze sztuki amerykańskich 2.5. Tylko kilka aut w ofercie ma skrzynię automatyczną.

Mazda CX-7 przed liftingiem
Mazda CX-7 przed liftingiem (2007-2009)
Mazda CX-7 po liftingu
Mazda CX-7 po liftingu (2009-2012)

Używana Mazda CX-7 – podsumowanie

Mazda CX-7 to bez wątpienia ciekawy SUV, a na pewno wyróżniający się w tym licznie obsadzonym segmencie. Warto go kupić z uwagi na wciąż atrakcyjny wygląd, niezłe trzymanie wartości i dobre właściwości jezdne. Powinni go sobie odpuścić osoby liczące na niewielkie wydatki na paliwo oraz poszukujący auta dla rodziny – CX-7 trochę odstaje od konkurentów pod kątem ilości miejsca w środku.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie użytkowników

Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie użytkowników

Mazda CX-7

Mazda CX-7 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 468-470/187/165 cm
Rozstaw osi 275 cm
Pojemność bagażnika 455-1350 l
Mazda CX-7 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.3 MZR DISI 2.5 2.2 MZR-CD
Pojemność 2261 cm³ 2488 cm³ 2184 cm³
Paliwo benz., turbo benz. turbodiesel
Maks. moc 260 KM 163 KM 173 KM
Maks. moment 380 Nm 218 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 9,9 s 11,3 s
Prędkość maks. 210 km/h 190 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,2 l/100 km 10,1 l/100 km 7,5 l/100 km

Używana Mazda CX-7 – galeria

Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7

Mazda CX-7 deska rozdzielcza
Ładny i dobrze wykonany kokpit to kolejna z zalet CX-7.
Mazda CX-7 wskaźniki
Czytelność czerwonych wskaźników nie zachwyca, ale pasują one do tego modelu.
Mazda CX-7 klimatyzacja
Obsługa klimatyzacji nie nastręcza trudności.
Mazda CX-7 schowek
Schowek podczas jazdy miewa tendencję do klekotania.
Mazda CX-7 kierownica
Kierownicę „obsiano” przyciskami. Wymagają chwili przyzwyczajenia.
Mazda CX-7 fotel kierowcy
Sporo miejsca z przodu. Fotele mają zbyt krótkie siedzisko.
Mazda CX-7 podłokietnik
Podłokietnik nie grzeszy pojemnością, ale zmieści niezbędne drobiazgi.
Mazda CX-7 kanapa
Skromna ilość miejsca z tyłu to najprawdopodobniej główna bolączka Mazdy CX-7.
Mazda CX-7 podłokietnik
Dobrze, że przynajmniej nie zabrakło praktycznych dodatków, typu rozkładany podłokietnik.
Mazda CX-7 bagażnik
Płytki bagażnik ma pojemność 455 l.
Mazda CX-7 bagażnik
Złożenie kanapy zwiększa go do 1350 l.
Mazda CX-7
Pod podłogą, obok miejsca na koło zapasowe, ulokowano parę skrytek na narzędzia.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji