Volkswagen-Golf-TSI

1.4 TSI to właściwie cała rodzina silników, oferowana w wielu popularnych autach grupy Volkswagena. Którym modelami z silnikiem 1.4 TSI warto się zainteresować, a które omijać szerokim łukiem?

Silnik 1.4 TSI trafił na trudny okres – najpierw przegrywał z nowoczesnymi dieslami, później jasna okazała się jego słaba podatność na LPG. Wszystko przez wyposażenie w bezpośredni wtrysk paliwa, który wymagał założenia kosztownej instalacji i nawet mimo niej później nie oferował oczekiwanych oszczędności. Jak w przypadku wielu innych silników, nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy 1.4 TSI jest dobry, czy zły. Na pewno niedopracowana została pierwsza jednostka z gamy, znana jako Twincharger. Mocno nadszarpnęła wizerunek tych silników, mimo że późniejsze już nie sprawiały tylu problemów.

Najstarszy 1.4 TSI najbardziej problematyczny

W rodzinie silników 1.4 TSI można wyróżnić trzy jednostki, różniące się konstrukcją rozrządu, sposobem doładowania i nawet możliwością odłączania cylindrów (w najnowszych modelach). Pierwszym i najstarszym jest wspomniany już 1.4 Twincharger, początkowo zachwycający mocą (140-185 KM) i małym zużyciem paliwa. Jednak wyposażoną w turbosprężarkę jednostkę szybko zaczęły trapić problemy z niezałączającym się mechanicznym kompresorem, wypalającymi się pierścieniami tłokowymi i brakiem kompresji. Problem na tyle poważny, że silniki wymieniano na gwarancji.

Nowszy 1.4 TSI, czyli uproszczona wersja

Nowsze odmiany już są bardziej godne polecenia. Produkowana od 2007 roku 1.4 Turbo z rodziny EA111 maja już tylko jedną turbosprężarkę. Różnica w mocy jest jednak słabo odczuwalna w porównaniu z wariantem o podwójnym doładowaniu. W silnikach z początków produkcji (do 2010 r.) problematyczny jest przede wszystkim łańcuch rozrządu, wytrzymujący zaledwie do 80 tys. km (na wymianę trzeba przeznaczyć około 1000 złotych).

Najbardziej polecany jest natomiast najnowszy wariant 1.4 TSI z rodziny EA211, który zadebiutował w Volkswagenie Golfie VII w 2012 roku. Zmieniono w nim pojemność skokową (o 5 cm3) i w rozrządzie łańcuch zastąpiono paskiem. Tego silnika nie trapią już poważne awarie, a dodatkowo w rzeczywistości osiąga lepsze parametry mocy i momentu obrotowego od fabrycznych.

Wersje 1.4 TSI – dane techniczne

 1.4 Twincharger1.4 turbo1.4 turbo
1.4 Twincharger1.4 TSI EA1111.4 TSI EA211
Typ rozrządułańcuchłańcuchpasek
RodzinaEA111EA111EA211
Lata produkcji2005-20152007-2015Od 2012
Rodzaj zasilaniabezpośredni wtrysk benzynybezpośredni wtrysk benzynybezpośredni wtrysk benzyny
Rodzaj doładowaniaturbosprężarka i
kompresor mechaniczny
turbosprężarkaturbosprężarka
Pojemność1390 cm31390 cm31395 cm3
Moc140-185 KM122-131 KM125-150 KM
Moment obrotowy220-240 Nm200-220 Nm200-250 NM

Auta z silnikiem 1.4 TSI Twincharger – odradzane (wszystkie do 2012 roku włącznie)

Volkswagen Scirocco
Lata produkcji: od 2008; Ceny: 35-80 tys. zł
1.4 Twincharger - Volkswagen Scirocco
1.4 Twincharger – Volkswagen Scirocco

Użytkownicy tych sportowych Volkswagenów częściej niż inni wykorzystywali pełną moc zachwycającego osiągami 160-konnego silnika. Przez to o nietrwałej konstrukcji tego silnika przekonywali się wcześniej od innych. Awarie następowały jedna po drugiej, dochodziło nawet do uszkodzeń tłoków i pierścieni. Prawdopodobnie odpowiedzialny był za to wadliwy układ zapłonowy, przez co w cylindrach rosła temperatura.

Seat Ibiza Cupra
Lata produkcji: od 2009; Ceny: 28-50 tys. zł
1.4 Twincharger - Seat Ibiza
1.4 Twincharger – Seat Ibiza

Najmocniejsza odmiana 1.4 Twincharger występowała w usportowionych hatchbackach, m.in. w Seacie Ibizie Cupra, Skodzie Fabii RS i Audi A1 TFSI. W pierwszych dwóch silnik określono jako CAVE, w Audi nazywał się CAVG. Jednostka szybko zaczęła sprawiać liczne kłopoty, głównie z uszkodzonym rozrządem, pierścieniami tłokowymi i cewkami zapłonowymi. Producent zareagował i poprawił silnik, wprowadzając w 2012 roku nową rodzinę CTHE/CTHG. W nich problemy przestały występować.

Volkswagen Touran
Lata produkcji: 2003-2015; Ceny: 15-70 tys. zł
1.4 Twincharger - Volkswagen Touran
1.4 Twincharger – Volkswagen Touran

Touran to jeden z niewielu modeli, w którym wszystkie 1.4 TSI stanowi wariant Twincharger. Silnik w tym aucie zadebiutował już w 2006 roku, oferując moc 140 KM. Rok później wprowadzono odmianę 170-konną, a następnie Tourana TSI EcoFuel, mającego 150 KM. Awarie dotykają przede wszystkim najstarsze, 140-konne silniki, w których psuje się rozrząd i kompresor. Na szczęście nie dochodzi w tym modelu do wypalenia tłoków.

Volkswagen Tiguan
Lata produkcji: 2007-2015; Ceny: 40-100 tys. zł
1.4 Twincharger - Volkswagen Tiguan
1.4 Twincharger – Volkswagen Tiguan

Kompaktowego SUVa Volkswagena można było kupić już w 122-konnej odmianie mającej tylko turbo oraz dwóch wariantach TSI Twincharger: 150 KM lub 160 KM po 2011 roku. Silnik łączył się z napędem na cztery koła i skrzynią DSG, mającą w zależności od mocy 6 lub 7 biegów. Trapią go problemy opisane w poprzednich autach, bez podziału na typowe dla silników w Tiguanie.

Inne modele z odradzanym silnikiem 1.4 Twincharger:
Audi A1, Volkswagen Polo/Passat/CC/Sharan II/Eos/Beetle.

 

Auta z silnikiem 1.4 TSI EA111 – polecane warunkowo (od 2010 r.)

Volkswagen Passat B6, B7
Lata produkcji: 2005-2010; 2010-2014; Ceny: B6 – 16-45 tys. zł; B7 – od 32 tys. zł
1.4 TSI EA111 - Volkswagen Passat B6
1.4 TSI EA111 – Volkswagen Passat B6

W Passacie B6 silnik 1.4 TSI rodziny EA111 pojawił się w 2007 roku jako 122-konna odmiana bez turbo. Tygodnik “Motor” przeprowadził test długodystansowy jednego z pierwszych takich Passatów sprzedanych w Polsce. Samochód przejechał 187 tysięcy kilometrów i dwukrotnie wymieniono w nim rozrząd, jednak nie zużywał oleju. W nowszej generacji B7 często występuje 160-konna odmiana Twincharger, jednak ta nie jest szczególnie polecana.

Skoda Octavia II
Lata produkcji: 2004-2013; Ceny: 30-70 tys. zł
1.4 TSI EA111 - Skoda Octavia II
1.4 TSI EA111 – Skoda Octavia II

W Octavii jednostka 1.4 TSI pojawiła się dopiero przy okazji liftingu (w 2008 roku). Występowała wyłącznie w słabszej, 122-konnej odmianie z turbodoładowaniem, zrezygnowano z montowania wariantu Twincharger. Ten silnik o oznaczeniu fabrycznym CAXA seryjnie oferowano z 6-biegową skrzynią DSG, trapią go jednak awarie łańcuchowego układu rozrządu.

Seat Leon
Lata produkcji: 2005-2012; Ceny: 28-50 tys. zł
1.4 TSI EA111 - Seat Leon
1.4 TSI EA111 – Seat Leon

Kompaktowy Seat był oferowany w tym samym wariancie 1.4 TSI co Octavia (122 KM, pojedyncze doładowanie), jednak różni się parametrami i oznaczeniem. Producent nazwał go CAXC, a silnik rozwija 125 KM. W samochodach wyprodukowanych do połowy 2010 roku występują problemy z napinaczem łańcucha rozrządu. Po modyfikacjach przeprowadzonych przez producenta awarie stały się rzadsze.

Skoda Superb
Lata produkcji: 2008-2015; Ceny: 30-90 tys. zł
1.4 TSI EA111 - Skoda Superb
1.4 TSI EA111 – Skoda Superb

Silnik 1.4 TSI występował w Superbie od samego początku. Jego 125-konna odmiana CAXC występowała jako bazowy wariant flagowej Skody i nie można było go skonfigurować ze skrzynią DSG. Okazało się, że doładowana jednostka całkiem sprawnie napędza pokaźnych rozmiarów Superba – do “setki” potrzebuje tylko 10,5 sekundy, a rozpędzić się może do 200 km/h.

Volkswagen Golf V, VI
Lata produkcji: 2003-2008; 2008-2012; Ceny: 25-70 tys. zł
1.4 TSI EA111 - Volkswagen Golf VI
1.4 TSI EA111 – Volkswagen Golf VI

Zarówno w piątej, jak i szóstej generacji Golfa oferowano silnik 1.4 TSI typu CAXA o mocy 122 KM, jak i wersję Twincharger. Jednostkę można było połączyć z siedmiobiegową przekładnią DSG. Spośród awarii zdarzają się rozciągnięcia łańcuchów rozrządu i wychodzą wady napinacza. Podobnie dzieje się także w sedanie Jetta i powiększonym Golfie Plusie.

Inne auta z polecanym warunkowo silnikiem 1.4 TSI EA111:
Audi A1/A3, Seat Altea, Seat Toledo IV, Skoda Rapid/Yeti, Volkswagen Tiguan/Jetta/Golf Plus/Sharan II.

 

Auta z silnikiem 1.4 TSI EA211 – wszystkie godne polecenia

Audi A3 III
Lata produkcji: od 2012; Ceny: 55-100 tys. zł
1.4 TSI EA211 - Audi A3
1.4 TSI EA211 – Audi A3

W trzeciej generacji A3 oferowano wyłącznie silniki rodziny EA211 o mocach: 122, 125, 140 i 150 KM. Wszystkie można było połączyć z siedmiobiegowym DSG, a dwa najmocniejsze dodatkowo wyposażano w system odłączania cylindrów przy mniejszym obciążeniu. Silniki 1.4 TSI montowane w swoich samochodach Audi nazwało 1.4 TFSI. Poza nazwą nie występują w nich żadne inne różnice.

Skoda Yeti FL
Lata produkcji: od 2009 (lifting 2013); Ceny: 33-80 tys. zł

Mimo przeprowadzonej w 2013 roku modernizacji, silnik w Yeti pozostał ten sam, czyli 1.4 TSI z łańcuchem rozrządu. Zmiana jednostki nastąpiła dopiero w 2015 roku, gdy do oferty trafiły 125- i 150-konne silniki z turbodoładowaniem i paskiem rozrządu. Wtedy też pojawił się wariant z napędem na wszystkie koła. Można zatem trafić na poliftową Yeti ze starym silnikiem. Nowy ma oznaczenie CDGA.

Seat Toledo IV/Skoda Rapid
Lata produkcji: od 2012; Ceny: 35-60 tys. zł

Seat Toledo i Skoda Rapid to bliźniacze konstrukcje zaprezentowane w 2012 roku. Trafił do nich starszy silnik 1.4 TSI z łańcuchem rozrządu, mimo że pokazany w tym samym czasie Golf VII miał już nowszą jednostkę. 125-konny wariant z rodziny EA211 wykorzystano w Toledo/Rapidzie dopiero w 2015 roku i w opcji występował z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią DSG.

Volkswagen Golf VII
Lata produkcji: od 2012; Ceny: 35-80 tys. zł

Debiut siódmej generacji Golfa był jednocześnie wejściem na rynek nowej rodziny silników 1.4 TSI – EA211. W kompaktowym Volkswagenie występował jej najpopularniejszy przedstawiciel o oznaczeniach CMBA/CPVA, CZCA, CHPA/CPTA, CZEA i CZDA. Wersje nazywane literami ACT mają dodatkowo system odłączania cylindrów przy małym obciążeniu – podobnie jak w A3. Jak na razie młody wiek silników nie pozwala jednoznacznie stwierdzić typowych awarii.

Inne auta z polecanym silnikiem 1.4 TSI EA211:
Audi A4 B9/Q2/Q3, Seat Leon III, Skoda Octavia III/Superb III,
Volkswagen Passat B8/Tiguan II/Sharan II.