UżywaneRaportyKręcenie liczników w Polsce - RAPORT

Kręcenie liczników w Polsce – RAPORT

W Polsce proceder kręcenia liczników to już zmora codzienności. Jakie powinny być średnie przebiegi samochodów z wybranych roczników? A jakie są w ogłoszeniach?

Cofanie części kilometrażu auta jest u nas na tyle popularna, że rzadko można znaleźć używany samochód z udokumentowanym (niekoniecznie niskim) przebiegiem. Winą za to nie możemy jednak obarczać wyłącznie handlarzy. Odpowiedzialni za to są także kupujący, którzy widząc w ogłoszeniu wysoki przebieg (powyżej 200 tys. km) automatycznie odrzucają samochód z kręgu zainteresowania. Nie zważają wtedy na to, że tamten duży przebieg mógł być w pełni udokumentowany i uczciwy. Bariera psychologiczna sprawia, że akceptujemy tylko auta mające przejechane mniej niż 200 tys. kilometrów.

Co kraj to stan licznika

Właśnie dlatego polscy sprzedający samochody postanowili się dostosować do potrzeb kupujących i zaoferować im odpowiednio niższy przebieg. Widać to zwłaszcza podczas porównywania aukcji z polskich i zagranicznych portali. U nas dostępne auta „oficjalnie” przejeżdżają 200-250 tys. km, a np. w Niemczech 300-500 tys. km. A przecież znacząca część aut w Polsce pochodzi właśnie z importu od zachodnich sąsiadów.

Oszustwo doskonale widoczne

Plagę „kręcenia” liczników doskonale widać, analizując przebiegi poszczególnych aut ze wszystkich lat produkcyjnych. Właśnie taką analizę przeprowadził tygodnik „Motor”, który wziął pod lupę 22 popularne auta na polskim rynku. Na ogół najstarsze pojazdy powinny mieć najwięcej przejechane, a przebieg powinien rosnąć wraz z upływem lat. W polskich ogłoszeniach wcale nie musi się to pokrywać. W niektórych przypadkach średni przebieg owszem rośnie wraz z rokiem produkcji, ale gdy dojdziemy do pierwszego to… nagle spada. Różnicę niekiedy nie liczy się w tysiącach, a w dziesiątkach tysięcy kilometrów. Poniżej przedstawiamy cztery auta, których przebieg jest najbardziej naginany.

Mazda 3 II

Mazda 3Najmłodsze egzemplarze kompaktowej Mazdy mają przejechane ok. 130 tys. km i przez pierwsze dwa lata ich przebiegi rosną. Pierwsze odstępstwo następuje przy autach z 2006 roku, których stan licznika zaczyna maleć. Potem znowu rośnie, by przebiegi najstarszych „trójek” ponownie zmalały do wartości aut o cztery lata młodszych.

Mercedes C W204

Mercedes Klasy C W204Mercedes klasy średniej ma tendencję typowo wzrostową, lecz przy „magicznej” barierze 200 tys. km następuje zawieszenie i samochody mające powyżej 10 lat już mają mniej przejechane od młodszych.

Opel Insignia

Opel InsigniaPodobna sytuacja jak w Mercedesie. Co rok stan licznika wzrasta o ok. 10 tys km, natomiast różnica między 2008 i 2009 rokiem jest już znacznie większa, bo wynosi aż 40 tys. km.

Mercedes E W211

Mercedes klasy E W211Polacy wyraźnie boją się Mercedesów, które przejechały więcej niż 250 tys. km. Średni przebieg raz oscyluje w tej granicy, raz spada, by przy najstarszych egzemplarza konsekwentnie maleć.

Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu?

Jak sprawdzić stan samochodu w internecie – PORADNIK

Są na to trzy sposoby. Jeśli jesteśmy poważnie zainteresowani jakimś autem, warto zrobić mu przegląd w ASO, który kosztuje ok. 300-500 złotych. Pracownicy mają tam możliwość sprawdzenia historii konkretnego egzemplarza na podstawie wcześniejszych przeglądów, a opierają się na ogólnopolskich bazach serwisowych marek. Potrzebne informacje o stanie licznika możemy także wygenerować sami w Internecie np. na stronie historiapojazdu.gov.pl. W przypadku aut sprowadzanych z USA istnieje możliwość zamówienia raportu dotyczącego badań technicznych i zdarzeń drogowych.

Sprawdź wizualnie

Oprócz tego pomocny może się okazać specjalista od cofania liczników. Na podstawie dostępnej elektroniki, w której zapisuje się wiele danych, odczytanie prawdziwego przebiegu będzie możliwe do zrealizowania. Ostatecznie lepiej jeszcze ocenić stan tych elementów samochodu, które się najszybciej zużywają, jak fotele, kierownica, dźwignie. Jeśli wyglądają zbyt świeżo, być może handlarz je wymienił.

Średnie przebiegi z polskich ogłoszeń dla poszczególnych roczników

Marka/model Audi A4 B7 Audi A6 C6 BMW 3 E90/E91 BMW 5 E60/E61 Citroen C5 II
2003 240134
2004 216545 238012 240970
2005 220188 242149 209167 246161
2006 215836 241003 211311 239891
2007 211873 235587 198458 223316
2008 222618 191135 204129 184150
2009 209440 183695 193452 177398
2010 196861 173119 197558 169547
2011 203064 150052 156801
2012 140284 152371
2013 139376
2014 100044
2015 44528

 

Marka/model Ford Focus II Ford Mondeo III Ford S-Max I Renault Laguna III Honda Accord VII
2003 201493
2004 181851 218676
2005 186718 193137
2006 187402 192884 185137
2007 186693 200956 181660 174467 185457
2008 180547 198077 201787 190243 184129
2009 169169 194329 171510 175108 189169
2010 166650 182588 181189 174787
2011 149099 174413 170289 156031
2012 40320 163078 159559 131054
2013 148648 153040 131365
2014 128647 135271

 

Marka/model Mazda 6 II Opel Astra IV Renault Megane III Peugeot 407 Volkswagen Golf V
2003 198967
2004 196980
2005 205814 190099
2006 197477 183714
2007 177832 196604 186465
2008 168057 140575 181916 187977
2009 157873 154632 157087 173662 191422
2010 155178 141374 143116 188772
2011 127961 130327 122500
2012 109282 121316 110430
2013 127072 116964
2014 94746 84092
2015 32038
2016 24854

 

Marka/model Volkswagen
Passat B6
Volvo S40 II Volvo S60 I
2000 246870
2001 224454
2002 245506
2003 236228
2004 207001 210962
2005 251894 194543 218104
2006 237839 196079 196331
2007 255065 187456 202344
2008 275911 175579 173421
2009 209760 163168
2010 192699 142165
2011 135498
2012 126633
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji