Audi S-Tronic - przekrój

Seria skrzyń biegów DSG produkcji Volkswagena otworzyła nowy rozdział w historii automatów. Czy po latach te przekładnie nadal spisują się bez zarzutu, czy może generują nadmierne i nieuzasadnione wydatki?

Wybierak skrzyni DSG
Wybierak skrzyni DSG

To był przełom. Dwusprzęgłowe skrzynie, montowane dotychczas w drogich samochodach(m.in. w Porsche) w końcu trafiły do bardziej dostępnych modeli. Udało się to dzięki Volkswagenowi, który w 2002 roku przedstawił dwusprzęgłową przekładnię automatyczną, nazwaną DSG. Od tej pory automat wcale nie musiał oznaczać gorszych osiągów od tych, które oferowały modele wyposażone w skrzynię manualną.

Różne odmiany DSG

Wraz z biegiem lat powstawały kolejne generacje przekładni DSG. Pierwszą, zaprezentowaną w momencie debiutu, była 6-biegowa odmiana DQ250 z tzw. mokrym sprzęgłem (czyli pracującym w oleju). W 2008 roku pojawiła się nowa, lżejsza skrzynia DQ200. Miała już 7 biegów, ale wytrzymywała jedynie 250 Nm momentu obrotowego silnika (poprzedniczka 350 Nm). Obie te przekładnie powstały we współpracy Volkswagena z firmami BorgWarner i LUK. Pierwszą opracowaną wyłącznie przez producenta była skrzynia DQ500 – zaprojektowano ją do większych modeli, w tym do dostawczych Transporterów. Skrzynia mogła współpracować z silnikami generującymi aż 550 Nm momentu obrotowego i powrócono w niej do sprzęgła mokrego. Podobne parametry ma stosowana w Audi skrzynia DL501, zwana S-Tronic. Najświeższym wcieleniem DSG jest DQ380, montowana w autach koncernu VW od 2014 roku.

Typ skrzyni DQ250 DQ200 DQ500 DL501 (S-Tronic) DQ380
Stosowanie od: 2003 r. 2008 r. 2009 r. 2008 r. 2014 r.
Współpracuje z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 V6 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI 2.0 TDI, 2.0 TFSI 2.0 TDI, 2.0 TFSI 2.0 TSI
Liczba przełożeń 6 7 7 7 7
Maks. mom. obrotowy silnika 350 Nm 250 Nm 550 Nm 600 Nm 380 Nm
Typ sprzęgieł mokre suche mokre mokre mokre
Przykładowe modele aut VW Golf/GTI/R32, VW Caddy, Touran, Passat, Skoda Octavia, Octavia RS, Audi TT, S3, Seat Leon VW Polo, Golf, Caddy, Touran, Passat, Skoda Fabia, Octavia VW Transporter/ Multivan T5/T6, VW Tiguan, Audi TT RS Audi A4, A5, S5, Q5, RS5, A6 VW Golf VII GTI, Skoda Octavia III, Octavia RS, Audi S3

 

Co i kiedy może się zepsuć w skrzyni DSG?

Seat Leon - DQ250
Seat Leon wyposażany był w skrzynię DSG o oznaczeniu DQ250.

W DSG, w odróżnieniu od innych automatów, zastosowano nie tylko sprzęgło, ale również dwumasowe koło zamachowe, stąd trzeba się liczyć z późniejszą ich wymianą. Dwumas powinien wytrzymać, w zależności od warunków użytkowania, 100-200 tysięcy kilometrów i trzeba się liczyć z tym, że będzie droższy niż w przekładni manualnej. Jego wymiana często jest okazją do sprawdzenia sprzęgieł – tzw. mokre, mające lepsze chłodzenie, powinno nie sprawiać problemów nawet do 250 tys. km. Suche potrafią nadawać się do wymiany nawet dwa razy wcześniej, lecz najszybciej psuje się jego sterowanie – już przed przekroczeniem 100 tys. km. Pojawiają się wtedy problemy z brakiem kontaktu elektrycznego lub uszkodzenia elektrozaworów w mechatronice, a objawiają się m.in. szarpnięciami, wibracjami i wrażeniem utraty mocy poniżej 2000 obr/min.

Tylko wykwalifikowany serwis

Skoda Fabia - DQ200
Skoda Fabia ze skrzynią DQ200.

Skrzyni DSG nie naprawi pierwszy lepszy warsztat – do tego potrzebne są specjalistyczne narzędzia i precyzja montażu, stąd może się tego podjąć jedynie specjalista. Zwykle inkasuje za tą usługę od 6 do 9 tysięcy złotych, ale to w przypadku nieprawidłowo działających skrzyń z dużym przebiegiem (ok. 300 tys. km). W ASO niekiedy (zwłaszcza w przypadku problemów z mechatroniką) nie podejmują się ich napraw i preferują wymianę na nową – a kosztuje ona 25 tysięcy złotych. “Używkę” można kupić za ok. 5 tys. złotych.

Ile zapłacisz za serwis DSG?

VW Golf VII GTI - DQ380
VW Golf VII GTI ze skrzynią DQ380.

Ceny napraw lub wymiany poszczególnych elementów kształtują się od 800 do kilku tysięcy złotych. Najtaniej (od 800 złotych) wychodzi likwidacja problemu fabrycznych tzw. zimnych lutów, powodujących utratę kontaktu elektrycznego. W podobnej cenie wyspecjalizowany warsztat wymieni zawory w sterowniku hydraulicznym, które mogą się uszkodzić przez brudny olej z opiłkami ze zużytych sprzęgieł. Nieco drożej kosztuje wymiana “dwumasu” (od 2000 złotych) i sprzęgła – od 3000 zł w przypadku suchych, o 1000 zł więcej przy mokrych, które są jednak trwalsze.

Rodzaj naprawyDQ250DQ200DQ500DL501
Koło dwumasowe1800 zł700-2010 zł1780 zł1800 zł
Sprzęgło podwójne1250 zł1350 zł1250 zł2250-3500 zł
Naprawa mechatroniki1000 zł-3500 zł3500 zł
Wymiana mechatroniki5000 zł6000 zł--
Wymiana oleju500 zł400 zł650 zł650 zł
Wymiana sprzęgieł3000 zł2500 zł3000 zł4000 zł

Na co zwrócić uwagę przed zakupem auta z DSG?

VW Multivan - DQ500
Skrzynia DQ500 zaprojektowana została do przenoszenia większych obciążeń.

Przede wszystkim należy dobrze rozgrzać silnik, bo niektóre usterki nie ujawniają się na zimno. Po rozgrzaniu, sprawdź płynność zmieniania biegów i przyspieszania auta, czy nie towarzyszą temu szarpnięcia. Podczas jazdy warto zrobić kilka “gazów do dechy” na poziomie ok. 3000 obrotów i zweryfikować, czy skrzynia zmienia biegi z należytą szybkością. Po zwolnieniu prędkości zwróć uwagę na ewentualne wibracje lub stuki – jak są, mogą się już odzywać łożyska lub koło zamachowe. Oprócz tego najlepiej zlecić weryfikację stanu skrzyni w specjalistycznym warsztacie.

Wymiana oleju to konieczność!

Audi A4 - DL501
DL501 występowała w Audi, jako S-Tronic.

Kluczem do bezawaryjnej eksploatacji skrzyni DSG jest regularna wymiana oleju. W odmianach z mokrym sprzęgłem zwykle wymienia się go wraz z filtrem i nie rzadziej niż 60 tys. km. Nie musi to być drogi produkt z ASO, a zamiennik, przeznaczony jednak wyłącznie do skrzyń DSG. Koszt takiej usługi w autoryzowanym serwisie wynosi 850 złotych, poza nim nawet dwa razy taniej. W przypadku przekładni z suchym sprzęgłem warto zmieniać w niej olej i płyn hydrauliczny mechatroniki przy podobnym przebiegu, mimo że producent tego nie zaleca.

Używane? Warto, ale tylko w dobrym stanie

Przekładni DSG nie należy się bać – są trwałe i nie sprawiają problemów w naprawie, lecz trzeba się liczyć z większymi kosztami utrzymania niż w przypadku skrzyni manualnej. Przebiegi przekraczające 200 tysięcy kilometrów nie są dla nich wyzwaniem, pod warunkiem, że były odpowiednio eksploatowane i serwisowane. Przed kupnem należy dokładnie zweryfikować dokumentację – jeśli wpisane są w niej regularne wymiany oleju, ewentualnie sprzęgieł i “dwumasu”, samochodem warto się zainteresować.