Audi S-Tronic - przekrój

Seria skrzyń biegów DSG produkcji Volkswagena otworzyła nowy rozdział w historii automatów. Czy po latach te przekładnie nadal spisują się bez zarzutu, czy może generują problemy i nieuzasadnione wydatki? Które opinie o skrzyni DSG są prawdziwe?

To był przełom. Dwusprzęgłowe skrzynie, montowane dotychczas w drogich samochodach(m.in. w Porsche) w końcu trafiły do bardziej dostępnych modeli. Udało się to dzięki Volkswagenowi, który w 2002 roku przedstawił dwusprzęgłową przekładnię automatyczną, nazwaną DSG.

Wybierak skrzyni DSG
Wybierak skrzyni DSG

Od tej pory automat wcale nie musiał oznaczać gorszych osiągów od tych, które oferowały modele wyposażone w skrzynię manualną.

Różne odmiany skrzyni biegów DSG

Wraz z biegiem lat powstawały kolejne generacje przekładni DSG. Pierwszą, zaprezentowaną w momencie debiutu, była 6-biegowa odmiana DQ250 z tzw. mokrym sprzęgłem (czyli pracującym w oleju). W 2008 roku pojawiła się nowa, lżejsza skrzynia DQ200. Miała już 7 biegów, ale wytrzymywała jedynie 250 Nm momentu obrotowego silnika (poprzedniczka 350 Nm). Obie te przekładnie powstały we współpracy Volkswagena z firmami BorgWarner i LUK. Pierwszą opracowaną wyłącznie przez producenta była skrzynia DQ500 – zaprojektowano ją do większych modeli, w tym do dostawczych Transporterów. Skrzynia mogła współpracować z silnikami generującymi aż 550 Nm momentu obrotowego i powrócono w niej do sprzęgła mokrego. Podobne parametry ma stosowana w Audi skrzynia DL501, zwana S-Tronic. Najświeższym wcieleniem DSG jest DQ380, montowana w autach koncernu VW od 2014 roku.

Typ skrzyni DQ250 DQ200 DQ500 DL501 (S-Tronic) DQ380
Stosowanie od: 2003 r. 2008 r. 2009 r. 2008 r. 2014 r.
Współpracuje z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 V6 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI 2.0 TDI, 2.0 TFSI 2.0 TDI, 2.0 TFSI 2.0 TSI
Liczba przełożeń 6 7 7 7 7
Maks. mom. obrotowy silnika 350 Nm 250 Nm 550 Nm 600 Nm 380 Nm
Typ sprzęgieł mokre suche mokre mokre mokre
Przykładowe modele aut VW Golf/GTI/R32, VW Caddy, Touran, Passat, Skoda Octavia, Octavia RS, Audi TT, S3, Seat Leon VW Polo, Golf, Caddy, Touran, Passat, Skoda Fabia, Octavia VW Transporter/ Multivan T5/T6, VW Tiguan, Audi TT RS Audi A4, A5, S5, Q5, RS5, A6 VW Golf VII GTI, Skoda Octavia III, Octavia RS, Audi S3

 

Co i kiedy może się zepsuć w skrzyni DSG?

Seat Leon - DQ250
Seat Leon wyposażany był w skrzynię DSG o oznaczeniu DQ250.

W DSG, w odróżnieniu od innych automatów, zastosowano nie tylko sprzęgło, ale również dwumasowe koło zamachowe, stąd trzeba się liczyć z późniejszą ich wymianą. Dwumas powinien wytrzymać, w zależności od warunków użytkowania, 100-200 tysięcy kilometrów i trzeba się liczyć z tym, że będzie droższy niż w przekładni manualnej. Jego wymiana często jest okazją do sprawdzenia sprzęgieł – tzw. mokre, mające lepsze chłodzenie, powinno nie sprawiać problemów nawet do 250 tys. km. Suche potrafią nadawać się do wymiany nawet dwa razy wcześniej, lecz najszybciej psuje się jego sterowanie – już przed przekroczeniem 100 tys. km. Pojawiają się wtedy problemy z brakiem kontaktu elektrycznego lub uszkodzenia elektrozaworów w mechatronice, a objawiają się m.in. szarpnięciami, wibracjami i wrażeniem utraty mocy poniżej 2000 obr/min.

Tylko wykwalifikowany serwis

Skoda Fabia - DQ200
Skoda Fabia ze skrzynią DQ200.

Skrzyni DSG nie naprawi pierwszy lepszy warsztat – do tego potrzebne są specjalistyczne narzędzia i precyzja montażu, stąd może się tego podjąć jedynie specjalista. Zwykle inkasuje za tą usługę od 6 do 9 tysięcy złotych, ale to w przypadku nieprawidłowo działających skrzyń z dużym przebiegiem (ok. 300 tys. km). W ASO niekiedy (zwłaszcza w przypadku problemów z mechatroniką) nie podejmują się ich napraw i preferują wymianę na nową – a kosztuje ona 25 tysięcy złotych. „Używkę” można kupić za ok. 5 tys. złotych.