Wymiana silnika

Ile powinna kosztować wymiana paska rozrządu, paska klinowego, sprzęgła, koła dwumasowego czy wtryskiwaczy? Większość z opisywanych poniżej napraw nie jest ani trudna, ani pracochłonna dla mechaników. Pod warunkiem, że samochód ma prostą konstrukcję i łatwy dostęp.

Oceń serwisy ASO w Wyborze Kierowców

Koszty rosną jeżeli występuje konieczność zastosowania nietypowych części i cała operacja wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, lub gdy silnik jest ciasno ulokowany pod maską i konieczny okazuje się jego demontaż. Poniżej zestawienie przykładowych napraw i orientacyjnych ich kosztów.

Wymiana paska rozrządu
Typowy koszt: 350-500 zł

Zestaw naprawczy do wymiany paska rozrządu
Zestaw naprawczy do wymiany paska rozrządu

To operacja mało pracochłonna, ale skomplikowana w samochodach z trudnym dostępem. Cena najczęściej jest ustalana na podstawie liczby zaworów (chociaż w silnikach z łatwym dostępem ich liczba nie ma znaczenia) i konieczności użycia specjalistycznych blokad rozrządu. Gdy wymagane są nietypowe narzędzia, warsztat nalicza cenę z górnego przedziału.

Łatwy przypadek: Fiat Panda 1.2 ma łatwy dostęp i prosty rozrząd. Operacja wymiany powinna tu kosztować ok. 200 zł.

Trudny przypadek: Audi A6 2.5 TDI V6 wymaga demontażu pasa przedniego. Łączny koszt: 900 zł.

 

Wymiana paska klinowego
Typowy koszt: 40-100 zł

Zestaw do wymiany paska klinowego
Zestaw do wymiany paska klinowego

Prosta czynność, którą może utrudnić ciasna komora silnika – potrzebne jest wtedy udrożnienie dostępu. Wiele nowych aut ma też inny rodzaj pasków – samonapinające, wymagające użycia specjalnego przyrządu do montażu. Wtedy koszt usługi może sięgnąć nawet 100 złotych.

 

 

Wymiana sprzęgła
Typowy koszt: 400 zł

Wymiana sprzęgła
Wymiana sprzęgła

W tym przypadku operacja jest prostsza w autach tylnonapędowych – konieczne jest wyjęcie skrzyni biegów. W niektórych autach dodatkowo trzeba odkręcić tzw. półramę mocującą zespół napędowy od spodu. Wydłuża to czas pracy o godzinę, a koszt o 100 złotych.

Łatwy przypadek: Prosty, tylnonapędowy Opel Omega to auto, w którym sprzęgło wymienia się szybko. Tu cena usługi wyniesie około 250 zł.

Trudny przypadek: Volkswagen Sharan czy Seat Alhambra VR6 to modele, w których praktycznie trzeba wymontować cały zespół napędowy, aby wyjąć sprzęgło. Cena usługi ponad 600 zł.

 

Wymiana koła dwumasowego
Typowy koszt: 400-500 zł

Dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe

Dostęp do dwumasowego koła zamachowego jest możliwy dopiero po wyjęciu skrzyni biegów i odkręceniu sprzęgła, więc w warsztacie zapłacimy za wymianę dwumasu tyle samo co i za wymianę sprzęgła. Dlatego, najczęściej oba elementy wymieniane są za jednym razem, by ograniczyć koszty i niepotrzebnie nie rozmontowywać tych elementów ponownie.

 

Regulacja zaworów
Typowy koszt: 120 zł

Głowica z zaworami
Głowica z zaworami

Ta czynność może być zarówno prosta w wykonaniu (w silnikach ze śrubową regulacją), pracochłonna (auta z płytkową regulacją), jak i trudna w modelach z wymiennymi szklankami, gdzie konieczny jest demontaż wałków rozrządu. W niektórych przypadkach, np. w silnikach typu bokser, dostęp do regulacji rozrządu jest możliwy jednak tylko po wyjęciu całego silnika, co znacznie winduje koszty usługi.

Łatwy przypadek: regulacja śrubami w Renault Clio 1.2 8V jest łatwa i może kosztować na przykład 50-80 zł.

Trudny przypadek: Subaru Impreza 2.5 STi wymaga wyjęcia silnika z uwagi na brak dostępu. Koszt nawet 2000 zł.

 

Demontaż wtrysków common rail
Typowy koszt: 200-300 zł

Komplet wtryskiwaczy
Komplet wtryskiwaczy

Łatwość demontażu wtryskiwaczy zależy od konstrukcji silnika i jego zabudowie w komorze. Problematyczne może się też okazać tzw. zapieczenie wtryskiwacza w gnieździe, czyli korozja. Wtedy potrzebne jest nawet użycie specjalnej prasy, a to może prowadzić do zniszczenia wtryskiwacza. Na rynku są jednak firmy zajmujące się wyjmowaniem zapieczonych wtryskiwaczy, ale wtedy koszt takiej usługi wynosi około 300 złotych za każdy wtryskiwacz.

 

 

 

Wymiana uszczelki pod głowicą
Typowy koszt: 800 zł

Wymiana uszczelki pod głowicą
Wymiana uszczelki pod głowicą

Przy wymianie uszczelki przeszlifowania wymaga też głowica, aby zapewnić szczelność na tym łączeniu. Tą usługę oferują specjalistyczne warsztaty obróbkowe, dlatego proces wymiany uszczelki pod głowicą trwa nawet kilka dni. Kwota wykonania tej czynności zależy m.in. od konieczności wyjęcia całego zespołu napędowego (np. w minivanach, mających silnik ulokowany pod podszybiem), a także od występujących problemów z korozją.

Łatwy przypadek: Opel Astra 1.6 8V to auto o prostej konstrukcji, z doskonałym dostępem do silnika. Koszt operacji 600 zł.

Trudny przypadek: Citroen C8 2.2 HDi wymaga demontażu całego silnika, a jest to zwykle utrudnione z powodu korozji podłużnic. Koszt operacji 1800 zł.