Wymiana klocków

Wymiana amortyzatorów, łożysk piast kół, wahaczy, katalizatora, tarcz hamulcowych, łączników stabilizatora, osłon przegubów i innych elementów podwozia. Oto typowe koszty tych i podobnych usług.

W przypadku napraw związanych z podwoziem samochodu wiele komplikacji mogą przynieść skutki długotrwałego kontaktu z wodą i wilgocią – zapieczone śruby i rdza skutecznie utrudniają pracę mechanikom.

Najczęściej tego typu operacje, jak wymiana tarcz hamulcowych, łączników stabilizatora i wahacza nie są skomplikowane, dzięki czemu ich ceny kształtują się w okolicach 100 złotych. Poważniejsze naprawy (jak wymiana amortyzatorów lub naprawa tylnej belki) mogą już kosztować kilka razy więcej.

Wymiana amortyzatorów (jedna oś)
Typowy koszt: 200 zł (przód), 80 zł (tył)

Wymiana amortyzatorów
Wymiana amortyzatorów

Najczęściej przednionapędowy samochód ma z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu belkę. Wymiana amortyzatorów z przodu wymaga demontażu kolumn i ściśnięcia sprężyn specjalnym przyrządem. Natomiast z tyłu łatwiej jest odkręcić amortyzator, ponieważ najczęściej jest mocowany do sprężyny. Gorzej jest w przypadku całych kolumn.

Łatwy przypadek: W Mercedesach 190 zarówno przednie, jak i tylne amortyzatory są przykręcane obok sprężyn i ich wymiana jest prosta. Koszt: 100 zł za przednie i 100 zł za tylne.

Trudny przypadek: Wymiana amortyzatorów w Peugeocie 407 jest bardzo skomplikowana. Trzeba nawet demontować podszybie. Koszt 400 zł za przednią oś i ok. 100 zł za tylną.

 

Wymiana łożyska koła
Typowy koszt: 150 zł

Wymiana łożyska koła
Wymiana łożyska koła

Operacja wymaga wymontowania piasty i wyciśnięcia łożyska na prasie, co może trwać nawet godzinę w przypadku jednej sztuki.

Łatwy przypadek: w przedniej osi Skody Octavii II piasta z łożyskiem jest odkręcana. Koszt ok. 50 zł.

Trudny przypadek: w przypadku tylnej osi VW Sharana 4×4 wymiana łożyska kosztuje nawet 250 zł.

 

 

Wymiana wahacza zawieszenia
Typowy koszt: 100 zł

Wahacz zawieszenia
Wahacz zawieszenia

Standardowa wymiana wahacza opiera się na odłączeniu sworznia zwrotnicy, łącznika stabilizatora i odkręceniu dwóch śrub poduszek wahacza. Może zająć więcej czasu przy autach z układem wielodrążkowym, gdzie jest gorszy dostęp.

Łatwy przypadek: Fiat Seicento – operacja kosztuje 60 zł.

Trudny przypadek: w Audi A4 z wielowahaczowym układem koszt 250 zł.

 

Wymiana katalizatora spalin
Typowy koszt: 150 zł

Katalizator Bosal
Katalizator zamienny firmy Bosal

W zależności od tego, czy stosuje się katalizator-zamiennik, czy też uniwersalny, przykręca się go lub wycinana i spawa.

Łatwy przypadek: Peugeot 306 to model, w którym katalizator jest w łatwo dostępnym miejscu, pod autem. Koszt 100 zł.

Trudny przypadek: w Suzuki Swift katalizator jest schowany w kolektorze. Trzeba wymontować kolektor i rozcinać obudowę. Koszt 250 zł.

 

Wymiana tarcz hamulcowych
Typowy koszt: 100-120 zł

Najczęściej tarcze wymienia się wraz z klockami hamulcowymi. Wtedy koszt dotyczy kompletu obu tarcz i klocków na jednej osi.

 

Wymiana łączników stabilizatora
Typowy koszt: 60 zł

Prosta czynność, która w niektórych autach nie wymaga nawet zdjęcia kół. Koszty może podwyższyć zaawansowana korozja, uniemożliwiająca odkręcenie śrub. Przy braku komplikacji koszt wymiany pary łączników stabilizatora jednej osi zamyka się w 60 zł.

 

Wymiana osłony przegubu
Typowy koszt: 100 zł

Wymiana osłony przegubu wymaga rozłączenia piasty i wysunięcia z niej półosi. Podany koszt robocizny dotyczy jednej strony auta. Czasami konieczna jest korekta zbieżności.

 

Wymiana opon
Typowy koszt: 80 zł

Warsztaty czasami bezpodstawnie podwyższają koszty w przypadku wymiany opon na felgach aluminiowych. Kwota za taką usługę nie powinna przekraczać 100 złotych, a dodatkowo trzeba dopłacić jedynie w przypadku opon niskoprofilowych (profil nie niższy niż 50) i run-flat (do 50 zł).

Wymiana sworznia wahacza
Typowy koszt: 50-70 zł

Sworznie, występujące w wahaczach przedniej osi, najczęściej są do nich przykręcane. Wtedy wymiana nie powinna przekraczać 50 zł od sztuki, a koszt może wzrosnąć w przypadku, gdy trzeba rozwiercać nity np. w Fodzie Focusie.

 

Wymiana belki tylnego zawieszenia
Typowy koszt: 350 zł

Mimo, że belka podatna tylnego zawieszenia mocowana jest jedynie dwiema poduszkami, do jej wymontowania konieczny jest demontaż sprężyn, amortyzatorów, rozłączenie przewodów hamulcowych oraz połączeń czujników ABS-u. To w dużej mierze wpływa na wysoki koszt usługi.

 

Wymiana klocków hamulcowych
Typowy koszt: 60-80 zł

Mechanicy często na tą czynność poświęcają zbyt mało czasu. Jeżeli zacisk nie jest zapieczony, wymiana kompletu przedniej osi powinna oscylować w okolicy 60 zł. Gdy jednak konieczne jest rozruszanie i oczyszczenie prowadników oraz czyszczenie jarzma i zacisku, operacja trwa dłużej i będzie kosztować przynajmniej 80 zł. Klocki wymienia się zawsze na całej osi.

 

Wymiana tłumika wydechu
Typowy koszt: 70 zł

Mechanicy zajmujący się wymianą wydechu przyzwyczajeni są pojawiającą się w ich okolicach korozją, utrudniającą operację. W przypadku samej wymiany robocizna nie powinna kosztować więcej niż 100 złotych. Kwota może wzrosnąć przy przeróbkach układu wydechowego.