DPF

Wielu kierowcom filtr cząstek stałych (DPF) kojarzy się z podniesieniem kosztów eksploatacji. Tymczasem przy odrobinie uwagi i odpowiedniej jeździe może on długo działać bezawaryjnie.

Filtry cząstek stałych trafiły do wszystkich samochodów z silnikiem Diesla wraz z wejściem w życie normy Euro 5 w 2010 roku, jednak już wcześniej pojawiały się w niektórych droższych autach. To właśnie dzięki ich zastosowaniu auta z jednostkami wysokoprężnymi przestały zostawiać za sobą chmurę czarnego dymu. Filtr ma za zadanie wyłapać zawarte w spalinach rakotwórcze cząstki sadzy. O ile idea sama w sobie jest dobra i przyjazna ekologii, w praktyce filtry zaczęły szybko się zapychać przez nadmierne gromadzenie się w nich wspomnianej sadzy. Jeśli problemu nie wykryje się w porę, w najgorszym wypadku właściciela czeka wymiana filtra na nowy (1,5-10 tys. zł). Na szczęście można go też zregenerować za kilkaset złotych lub kupić zregenerowany za ok. 600 złotych.

Przedłuż życie DPF-u

Aby uchronić filtr i nie dopuścić do jego szybkiego zatkania się, trzeba wyuczyć się odpowiedniej techniki jazdy i stale kontrolować stan zużycia poszczególnych elementów silnika. Poniżej przedstawiamy 11 wskazówek, do których zastosowanie się wydłuży życie filtra cząstek stałych.

1 Zastosuj odpowiedni olej

Dla zdrowia DPF-u najlepsze będą oleje nie zostawiające po spaleniu dużych ilości sadzy – jeśli wlejemy zwykły, z czasem będzie źle na niego oddziaływać. Zalecamy zakup oleju z oznaczeniami typu LowSAPS, DPF, Emmision System Protection lub z klasy C wg klasyfikacji ACEA.Olej silnikowy do DPF

Wpływ na żywotność: 3/5

 

2 Zadbaj o wtryskiwacze

Jeśli zużyte wtryskiwacze nieodpowiednio dawkują i rozpylają paliwo w cylindrze, samochód zaczyna bardziej dymić, a co za tym idzie – emituje się więcej sadzy zapychającej filtr. Lepiej nie tolerować niewłaściwej pracy wtryskiwaczy.

 Wtryskiwacze

Wpływ na żywotność: 5/5

 

3 Sprawdzaj układ dolotowy i wydechowy

Jeśli w układzie wydechowym i dolotowym występują nieszczelności, może się do niego dostać olej silnikowy. Jego spalanie nie służy długowieczności filtra DPF, a prowadzi również m.in. do awarii turbosprężarki. Już nawet drobne nieszczelności powodują wzrost zadymienia spalin w układzie, dlatego naprawy nie należy odkładać w czasie.

Turbosprężarka

Wpływ na żywotność: 4/5

 

4 Skontroluj zawór EGR

Zawór EGR ma za zadanie kierowanie części spalin z powrotem do przewodu dolotowego, tym samym ograniczając emisję tlenków azotu. W praktyce jednak zawory okazują się nietrwałe i zacinają się w jednej pozycji, powodując rozległe dymienie przez silnik, a tym samym szybciej zapychając DPF. Dlatego EGR warto regularnie przeczyszczać.

Czyszczenie zaworu EGR

Wpływ na żywotność: 3/5

 

5 Tankuj paliwo dobrej jakości

W zależności od swojego składu paliwa różnią się zawartością sadzy, dlatego do aut z DPF najlepiej tankować paliwo spełniające wszystkie normy, również dotyczące dopuszczalnej zawartości siarki. Dodatkowo w samochodach z tzw. mokrym filtrem (do którego stosuje się specjalny, oczyszczający go dodatek) warto tankować do pełna, ponieważ ułatwi to dozowanie płynu podczas regeneracji filtra.

Tankowanie odpowiedniego paliwa

Wpływ na żywotność: 3/5