Honda HR-V

Miejskie crossovery są hitem współczesnej motoryzacji. Jednak pierwsze tego typu auta powstały już ponad 20 lat temu. Oto 5 pojazdów, które wyznaczyły ten trend.

Od kilku lat trwa rosnący boom na uterenowione auta. Nie mają mieć ani napędu 4×4, ani reduktora, ani też terenowych opon. Nie muszą nawet zjeżdżać z asfaltu – a jeśli już, to zrobią to bardzo rzadko. W miejskich SUV-ach liczy się bojowy wygląd, trochę wyższy prześwit i wysoko umiejscowione siedzenia. Inne ma też przeznaczenie – miasto, gdzie jedynym „terenem” jest nieco wyższy krawężnik. Nabywcy pokochali takie pojazdy, a producenci wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom. W ciągu kilku najbliższych lat pojawi się jeszcze więcej propozycji w tym segmencie, a popyt na SUV-y i crossovery ma w Europie wzrosnąć dwukrotnie.

Są jednak auta, które w pewnym sensie wyprzedziły epokę. Były miejskimi SUV-ami w czasach, gdy nabywcy nie byli jeszcze na nie gotowi, co przełożyło się na mniejsze niż zaplanowano wyniki sprzedaży. Często takie auta szokowały i dziwiły wyglądem, co niekiedy odbijało się na funkcjonalności.

5 samochodów – pionierów segmentu miejskich SUV-ów:

1 Toyota RAV4
1994

Z początku występowała tylko w wersji trzydrzwiowej o długości zaledwie 371 cm. Auto zadebiutowało w 1994 roku i pod maską miało dwulitrowy silnik z Celiki, o mocy 129 KM. RAV4 występował wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Obecna generacja (wyłącznie pięciodrzwiowa) jest dłuższa od pierwowzoru aż o 90 centymetrów.

Reklama Toyoty RAV4

 

2 Daihatsu Terios
1997

Terenówkę japońskiej marki produkowano od 1997 roku. Samochód powstał na bazie miejskiego Charade i wyróżniała go mała szerokość (zaledwie 156 cm). Auto miało wysoki prześwit i stały napęd na cztery koła, przez co dobrze radziło sobie w terenie. Dostępne silniki rozwijały od 83 do 140 KM.

Reklama Daihatsu Terios

 

3 Honda HR-V
1998

Pierwsza generacja HR-V szokowała wyglądem w momencie swojego debiutu, czyli w 1998 roku. Samochód bazował na niewielkim modelu Logo (poprzedniku Jazza) i występował już w możliwością wyboru napędu na przód lub 4×4. W gamie oferowano silniki mające od 105 do 125 KM. Co ciekawe, wersja 5-drzwiowa była o 10 cm dłuższa od 3d.

Reklama Hondy HR-V

 

4 Mitsubishi Pajero Pinin
1998

Zmniejszona odmiana Pajero swoją nazwę zawdzięcza miejscu produkcji – włoskiej fabryce Pininfariny. Produkowany od 1998 roku samochód miał albo napęd na wszystkie koła, albo na tył. Najmocniejsze silniki rozwijały aż 160 KM. Podobnie jak w Hondzie HR-V, pięciodrzwiowa odmiana była dłuższa od bazowej aż o 40 cm.

Reklama Mitsubishi Pajero Pinin

 

5 Ford Fusion
2002

Fusion był pochodną Fiesty, przypominającą SUVa przede wszystkim za sprawą zwiększonego prześwitu. Występował jednak wyłącznie z przednim napędem. Czterometrowe auto napędzały silniki o mocach 68-100 KM. Zastąpiły go modele B-Max i Ecosport.

Reklama Forda Fusion